Kunskap om dynamo Joe (dj variatorkit)

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Testat med 25 g vikter och fungerar fortfarande inte tillfredställande.
Blir till att slänga i 21/43.
Men vad ska man köra med för vikter då? 23,5 gram eller?
Ångrar idag att man inte satsade på ett diablo kit. Men nästa gång kanske man lärt sig.
Gör så här nu. Sätt i din org primärfjäder den ska vara mjukare framför allt i slut tryck. Detta är ju ingen kostnad. ett annat allternativ är att byta till en annan ramp typ 414 men där har du en utgift.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Gör så här nu. Sätt i din org primärfjäder den ska vara mjukare framför allt i slut tryck. Detta är ju ingen kostnad. ett annat allternativ är att byta till en annan ramp typ 414 men där har du en utgift.
Varit ute idag å nu är jag mer konfunderad än nånsin. Kört med 25 g vikter och klicker i läge 2. Övervarvade som vanligt när vi började. Har enbart klättrat och kört lössnö idag. Desto mer jag har belastat maskinen i uppförsbackar, desto bättre blev karraktären. nu på vägen hem skickade jag på fullt så långt jag vågade för att se hur den betedde sig. 8000 varv jämt och ökande utan dess like. Har hållt stumt många sekunder i brantbackarna och där landar varvet nånstans mellan 7800 varv och 8000. Jag förstår absolut ingenting. Är det inkörningsperiod även på fjädrar?

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Varit ute idag å nu är jag mer konfunderad än nånsin. Kört med 25 g vikter och klicker i läge 2. Övervarvade som vanligt när vi började. Har enbart klättrat och kört lössnö idag. Desto mer jag har belastat maskinen i uppförsbackar, desto bättre blev karraktären. nu på vägen hem skickade jag på fullt så långt jag vågade för att se hur den betedde sig. 8000 varv jämt och ökande utan dess like. Har hållt stumt många sekunder i brantbackarna och där landar varvet nånstans mellan 7800 varv och 8000. Jag förstår absolut ingenting. Är det inkörningsperiod även på fjädrar?
Nu är det bara att åka och kanske ge den C#3 i lite jobbigare teräng. En 600 är lite mer känslig för variationer än sin store bror.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Det är ju skumt. Du har ju en winning combo iaf.
För att citera skaparen av kittet:

Hi Anton. I think the problem is the 417 ramps.
The kit is design for 410 or 412 or 440 ramps. The 417 ramps are awful.
I am writing a reply to you so give me a bit to answer.
Can you confirm that those ramps are 417?
thanks
Joey

jockmus

Välkänd medlem
6 dec 2012
290
1
16
Kiruna
Speedo det låter nästan som min gick när någon tidigare ägare/fabrik monterat helixen 90 grader fel... kollat det?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Speedo det låter nästan som min gick när någon tidigare ägare/fabrik monterat helixen 90 grader fel... kollat det?
Har ingen utrustning för att kolla det. Är gjort hos ÅF så skulle vara grymt konstigt om så vore fallet.

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
För att citera skaparen av kittet:

Hi Anton. I think the problem is the 417 ramps.
The kit is design for 410 or 412 or 440 ramps. The 417 ramps are awful.
I am writing a reply to you so give me a bit to answer.
Can you confirm that those ramps are 417?
thanks
Joey
Det var där för jag nämde 414. Den satt org på -08 xp gade 600 och den org set uppen var bra för att vara org. 414 är en ramp som funkar till det mesta. En sak du ska tänka på är att en 600 är mer känslig för rem byte, då menar jag att byta # eller gå till eftermarkands. Kör med den rem som du tycker funkar bra. En 600 har som regel inga problem med remmarna, att dom går av, typ. du förstår vad jag menar.

Det jag är lite bryd över är att den behöver 25g! Det är enligt mig lite för mycket vikt för en 600. 20-21 hade varit mer logiskt. Men det är min åsikt. Funkar det så är det bra.

Om du nu funderar på ramp byte så är 412 inte speciellt rolig i låg fart. 410 är en bra och tacksam ramp att jobba med. Den funkar till och med bra på en MZ 1000.