Kunskap om dynamo Joe (dj variatorkit)

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
du lär nog inte behöva några som hälst specialverktyg.. och om inslaget är 4000 och toppvarven 8100 borde du inte ha alls problem med skotern, de verkar nästan för bra. Men vikta på lite om du tycker varven peakar lite och lägg på clicker 3..

FIck hem eget Cudney kitt som jag började åka med nu, 20,5 gram och varven slår upp till 9000 direkt.. Så på med mer vikt och provkör ba, ett jävla tjohej med att få det som man vill :)
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Kom ihåg att nya fjädrar sätter sig ganska fort. vikta så att du har rätt varvtal på clicker 2 så clickar du upp till 3 när fjädrarna satt sig och varven sjunker. kortbandare bör köras på clicker 2-3 för att mata ordentligt. Se till att variatorerna är friska. allt ska löpa lätt och byt bussningar/rullar om det är glappt.
Smörj inte om det kärvar någonstans. en variator ska aldrig smörjas.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Kom ihåg att nya fjädrar sätter sig ganska fort. vikta så att du har rätt varvtal på clicker 2 så clickar du upp till 3 när fjädrarna satt sig och varven sjunker. kortbandare bör köras på clicker 2-3 för att mata ordentligt. Se till att variatorerna är friska. allt ska löpa lätt och byt bussningar/rullar om det är glappt.
Smörj inte om det kärvar någonstans. en variator ska aldrig smörjas.
Allt är nyligen genomgånget och rör sig smidigt. Fick problem idag då jag inte kan vikta på DJ pinnarna till mer än 21,3 g. Skulle tro att det magiska talet är närmare 22 gram. Viktade jag på mot 22 stack vikterna ut på ena sidan viktpinnen vilket inte gjorde mig riktigt bekväm. Provade med 21,3 och maskinen gick mycket bättre men övervarvade fortfarande på toppvarven, Dock mycket bättre än förut. Får beställa nya viktpinnar dom dom som sitter i har satt ihop sig så grymt hårt att jag inte får ut dom 2 längre. Är jag fel ute om vikterna sticker ut från pinnen att det inte är särskilt bra? Vet ej heller hur långt in firman har placerat pinnarna. Men antagligen har dom blåst i locktite för min insexa vred sig när jag försökte få ut dom. Blir till att beställa justerbara viktpinnar mellan 16-23 g istället.
 

JANIJANI

Välkänd medlem
11 feb 2007
940
0
16
Vasa
JAg hade mina vikter ut 4mm då ja ännu mixtrade med mit "egna" kit, de snuddade liiiiiiiiiiiiiiite men inget som påverkade körningen.. Får se iår vad det blir för vikter med cudney..
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Vissa 16-23g kitt kan innebära att man får slipa lite i locket för frigång om man ska åka på låga c lägen, så kolla frigången.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Jahapp, ny dag å nytt försök. Satt i spi viktpinnar nu som är justerbara mellan 16,3-22,6 g.
Sopade i 22,6 gram direkt. Går mycket bra i början, men när jag börjar få trackspeed så övervarvar den igen. Motorn går in å stryper vid ca 8200 varv. Den håller stabila 8100 innan den börjar övervarva. Just nu har jag klicker 3 i. Ska man gå ner på tvåan på klickern eller måste jag vikta på ännu mer? Börjar bli svårt att hitta vikter över det jag har idag.

Nån som har koll på dessa spi vikt kit? Olika gram på vikterna. t.ex 3 st medium ska ge 22,6 gram. Det ska även en long screw ge. Men medium screw väger 2,2 g per vikt och long screw väger 5,9. Viktpinnen i sig väger 16,3. Alltså får man resultatet 22,2 på long screw vilket jag kör med nu och 22,9 med 3 medium screws. Nån som har koll på detta? Har även mailat snoperformance om detta. Men kanske nån här även sitter på sanningen?
 
Last edited:

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Kom ihåg att nya fjädrar sätter sig ganska fort. vikta så att du har rätt varvtal på clicker 2 så clickar du upp till 3 när fjädrarna satt sig och varven sjunker. kortbandare bör köras på clicker 2-3 för att mata ordentligt. Se till att variatorerna är friska. allt ska löpa lätt och byt bussningar/rullar om det är glappt.
Smörj inte om det kärvar någonstans. en variator ska aldrig smörjas.

Läs vad 800PSR skrev, få den gå bra på clicker 2, eftersom fjädern kommer tappa lite spänst rätt snart. Sen är det ju inte direkt tungdrivet heller nu i pudret.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Står dock i papperena från spy att jag absolut inte får köra på klicker 2. Antagligen tar vikterna i locket då.

Maximalt vad jag kan vikta på nu är 23 gram. Nån som vet av vart man kan få tag i 23,5-24 grams vikter för en vettig peng om det skulle visa sig att 23 gram inte räcker?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Står dock i papperena från spy att jag absolut inte får köra på klicker 2. Antagligen tar vikterna i locket då.

Maximalt vad jag kan vikta på nu är 23 gram. Nån som vet av vart man kan få tag i 23,5-24 grams vikter för en vettig peng om det skulle visa sig att 23 gram inte räcker?


Sent from my iPhone using Tapatalk
För mig funkade aldrig clicker 1 o 2. Du ställer ju inte bara ner varvtalet. Du får ju också en annan rampvinkel. Du tappar respons från systemet. Antar att du vet hur olika rampvinklar påverkar variatorsystemet. Annars finns det hur mycket som helst att läsa på DJ hemsida om du är intresserad.
Va har du för primärfjäder i? Känns som att sluttrycket kanske är lite väl tufft? Är tillslagsvarvet bra? 4-4300 tycker jag är lämpligt för en ledsmiskare. Ställ in den för ckl 3 el 4. Om du vill lasta ned motorn mer i början kan du använda klicker 2 annars skulle jag justera toppvarvet med vikt eller sluttryck av primärfjädern.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
För mig funkade aldrig clicker 1 o 2. Du ställer ju inte bara ner varvtalet. Du får ju också en annan rampvinkel. Du tappar respons från systemet. Antar att du vet hur olika rampvinklar påverkar variatorsystemet. Annars finns det hur mycket som helst att läsa på DJ hemsida om du är intresserad.
Va har du för primärfjäder i? Känns som att sluttrycket kanske är lite väl tufft? Är tillslagsvarvet bra? 4-4300 tycker jag är lämpligt för en ledsmiskare. Ställ in den för ckl 3 el 4. Om du vill lasta ned motorn mer i början kan du använda klicker 2 annars skulle jag justera toppvarvet med vikt eller sluttryck av primärfjädern.
Jo, jag vet hur ramperna påverkar maskinen. Angående fjäder när man köpt ett kit, så är det ju detta man vill undvika. Är ju hela grejen med kittet. Det som jag kommit fram till efter att ha läst på Dynamo Joes hemsida är att vikterna är för lätta. 23-24 gram skall användas för åkning mellan 0-900 m. Får helt enkelt vikta på upp till 23 gram och se hur maskinen reagerar. Är det nån som har koll på vart man kan få tag i 24 grams vikter som sagt utan att köpa speedtechs tra kit för 1195 kr?
 

UmeRogga

Välkänd medlem
28 mar 2008
260
0
16
Umeå/Boliden
Pratade med Joe om viktning när jag gjorde iordning min.
Nu vet jag inte vad du har för fjädrar osv, men mitt innehöll primärfjäder 230/350 och viktningen stannade på 23.5g precis som Joe sagt. Varierade mellan clicker 3 och 4 beroende på före.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Ni menar väl inte att ni tar lös hela variatorn varenda gång ni byter vikter på TRA3 då man bara lossar bulten och drar lös yttre delen.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Ni menar väl inte att ni tar lös hela variatorn varenda gång ni byter vikter på TRA3 då man bara lossar bulten och drar lös yttre delen.
Hehe, andra gången jag skulle av med yttre skivan satt den som berget. Fick ta lös den och knacka lös bakre delen av variatorn. La på lite kopparpasta och nu så kom den av lätt som en plätt. För övrigt går inte spi pinkittet upp till 23 gram som i beskrivningen. Fick max på 22,2 gram. Får returnera kittet och kolla om ÅF har några ställbara pinnar inför helgens åkning.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.855
102
63
Skellefteå
Hehe, andra gången jag skulle av med yttre skivan satt den som berget. Fick ta lös den och knacka lös bakre delen av variatorn. La på lite kopparpasta och nu så kom den av lätt som en plätt. För övrigt går inte spi pinkittet upp till 23 gram som i beskrivningen. Fick max på 22,2 gram. Får returnera kittet och kolla om ÅF har några ställbara pinnar inför helgens åkning.
Förmodligen går du bet hos en ÅF ang ovan. Ditt bästa alternativ är Daltons kit.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Förmodligen går du bet hos en ÅF ang ovan. Ditt bästa alternativ är Daltons kit.
Om jag går bet får jag beställa från speedtech eller 24mx. Löser sig på något sätt. Skall få tag i justerbara vikter mellan 22,5-24,5. Medellar vad som fungerade för mig när allt är på plats.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Hmm, alltså om du inte kör clickern för lågt kan du ha utstick på insexskruven och dra på en mutter för att få mer vikt. Bara kolla frigången. Minns inte hur mycket vikt jag hade i Powertek 800an men rätt tungt då sekundären var hård.