Kunskap om dynamo Joe (dj variatorkit)

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Då har årets säsong påbörjats. Har gjort en helrenovering på maskinen inför i år. Lite frågor till en med kunskap av dj litet. Tillslaget har landat på dryga 4000 varv. Den växlar väldigt hårt därifrån. Klickern är inställd på läge 4. Allt lugnt så långt. Jag upplever dock att variatorn blir väldigt varm. Ioförsig fick jag vatten på remmen som gjorde att det slirade i början. Efter att ha fått bort vattnet och slitet verkade allt fungera bra förutom att den blev varm. Toppvarven landade på dryga 8100. Maskinen känns dock mycket hetsig i starten med dj litet. Remmen är justerad perfekt så däri ligger ej problemet. Tankar från er?
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Det är väl lite av meningen att den ska bli rappare med kit. Toppvarvet är också som det ska. Och inslagsvarvet låter också helt normalt med dj kit. Hur ville du att den skulle bli och bete sig?
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Det är väl lite av meningen att den ska bli rappare med kit. Toppvarvet är också som det ska. Och inslagsvarvet låter också helt normalt med dj kit. Hur ville du att den skulle bli och bete sig?
Är väl mest att jag är osäker hur den skall bete sig. Du gav mig dom svar jag ville ha. Då får jag gå vidare med att kolla att variatorerna är linjerade. Tack för hjälpen!
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Jahapp, Ny helg å nya tag. Maskinen övervarvar. Har haft ramperna inställda på 5,4,3 och 2. Verkar inte påverka varvena nämnvärt. Maskinen går snabbt upp på 8200 varv och efter ett par sek stryper elektroniken motorvarven så den pendlar fram och tillbaka. 20,5 grams vikter imonterade i dagens läge. Antar att det är vikterna jag bör öka på? Märker ingen större skillnad oavsett vilken rampvinkel jag har. Rekomenderat från DJ så står det 20,5.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Blir till att beställa grejer för att kunna ta isär primären då. Lämnade på firma för att få allt monterat. Blir till att börja med 22 g och klicker 3 å se om jag får allt å lira.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Du behöver inga speciella verktyg för att lossa primären. Skruva lös skruven bara, inre skivan sitter kvar men den ska du juine mixtra med ändå.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Du behöver inga speciella verktyg för att lossa primären. Skruva lös skruven bara, inre skivan sitter kvar men den ska du juine mixtra med ändå.
Lär ju behöva ett pressverktyg för att komma åt vikterna på primären. Men är det ingen som monterat detta kitt i sin rev 600 sdi tidigare?

Så här ser förutsättningarna ut:
Drevning: 19/43
Kit: DJ variatorkit med 20,5 g vikt på primären.
Att ställa ramperna är inga större problem.
Ska jag hålla på och testa i flera omgångar kommer jag få plocka ihop och isär väldigt mycket. Är även osäker om jag får på 22 g vikt på pinnarna då specen bara går till 21,3 g på dj rekomendationstabellen.
Jag kan inte vara den första som fått problem med övervarvning på maskinen vid installation av ett dj kit? Anledningen att den övervarvar med 20,5 är säkert för att det fungerar i usa, men då kör dom på högre höjd och lite mindre effekt oftast.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.086
886
113
Stora Blåsjön
Somsagt, du behöver inga specialverktyg eller avdragare för att vikta på viktpinnarna, du behöver inte änns lös med pinnen, utan det är bara att skruva ur insextsskruven som sitter inuti pinnen och byta vikten som ligger där om det inte bara är skruv i nu..
Enligt dynamo Joe hemsida så ingår 14g-25g pin kit så du ska alltså kunna vikta på upp till 25gram med det som följde med.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Dom här glidklackshållarna som används? Såna äger jag inte idag? Finns det komplement för sådana, fungerar det utan eller ska man helt enkelt beställa sådana? I annat fall har jag möjlighet att vikta på och testa imorgon.
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Dom kostar inte många tior att köpa från ÅF,
men här får du måtten ifall du har möjlighet att göra dem själv.
Tjockleck på materialet 0,8 - 1 mm
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.086
886
113
Stora Blåsjön
Domdär underlättar säkert om man skruvar väldigt mycket men det går lika bra utan.. Så det är bara att vikta på.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Nån som har ett bra tips vad man kan använda som mothåll för primären? har ej originalmothållet. Bara en avdragare. En annan tanke? Måset ja verkligen ta av hela primären på maskinen? Kan jag inte bara märka upp hur den sitter och sedan ta lös yttre delen av variatorn för att komma åt vikterna? Detta skulle spara en hel del tid.
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Nej du behöver inte ta av hela primären.
Om du har en stor rörtång eller skiftnyckel kan du hålla fast variatorn över en clickerbult. sätt på en 10áns hylsa över muttern så du inte skadar den.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Dom här glidklackshållarna som används? Såna äger jag inte idag? Finns det komplement för sådana, fungerar det utan eller ska man helt enkelt beställa sådana? I annat fall har jag möjlighet att vikta på och testa imorgon.
Du kan få köpa verktygen av mig. Kör polaris nu. Använde en träkil för att få isär skivorna som iblan kärvar. Pressverktyg behövs endast när du byter fjäder. Kör clicker 3 eller 4 o jobba med vikterna.
Jag har kört dj v kit i två 600:eek:r o alltid varit nöjd.

Körde spännband som mothåll. Gjorde en liten krok som man kunde stocka ner i ett hål om du fattar. Funkade alltid med denna ultrabilliga lösning för mig
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Du kan få köpa verktygen av mig. Kör polaris nu. Använde en träkil för att få isär skivorna som iblan kärvar. Pressverktyg behövs endast när du byter fjäder. Kör clicker 3 eller 4 o jobba med vikterna.
Jag har kört dj v kit i två 600:eek:r o alltid varit nöjd.

Körde spännband som mothåll. Gjorde en liten krok som man kunde stocka ner i ett hål om du fattar. Funkade alltid med denna ultrabilliga lösning för mig
Tackar för Infon. Tror inte jag behöver verktyg som det ser ut idag. Imorrn skall det testas med nya vikter och få ordning på detta. Kommer vikta på ett steg i taget och köra på klicker 3 tills jag märker att maskinen inte övervarvar längre. Nån som har ett hum hur mycket ni kört med i vikt på era 600?
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Tackar för Infon. Tror inte jag behöver verktyg som det ser ut idag. Imorrn skall det testas med nya vikter och få ordning på detta. Kommer vikta på ett steg i taget och köra på klicker 3 tills jag märker att maskinen inte övervarvar längre. Nån som har ett hum hur mycket ni kört med i vikt på era 600?
Har du inte läst instruktionen om vilken vikt man börjar med? 20,5g lät grymt lätt. Har gör mig jag började med 24g. Körde nog med 22,5 eller 23.
Kanske han har andra fjädrar nu för tiden dock.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Har du inte läst instruktionen om vilken vikt man börjar med? 20,5g lät grymt lätt. Har gör mig jag började med 24g. Körde nog med 22,5 eller 23.
Kanske han har andra fjädrar nu för tiden dock.
Köpte kittet av en kille som köpt fel och haft det liggande. Står 20,5 till 600 och 21,3 till 800. Sopar på 22,1 gram imorrn så får vi väl se som sagt.
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Är det bara jag som gör allt utan specialverktyg och pressar m.m? Har då bytt båda fjädrar med handkraft och tar lös variatorer med vanliga verktyg. Har visserligen en avdragre i hyllan oanvänd....
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Är det bara jag som gör allt utan specialverktyg och pressar m.m? Har då bytt båda fjädrar med handkraft och tar lös variatorer med vanliga verktyg. Har visserligen en avdragre i hyllan oanvänd....
Jag använder allt som underlättar.