Yamaha Turbogruppen här på snowmobile.

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Jag har startat en grupp här på snowmobile för oss med Yamaha turbos. Tänkte man kanske skulle kunna ordna nån träff eller gemensam skotertur för oss yami turboägare. Gå gärna med om det finns intresse för det, jag roddar gärna ihop något i vår. Så gå med i gruppen så får vi se.
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Kul:)! gå på "grupper" här på snowmobileforumet, sen söker ni reda på "Yamaha turbogruppen". Chris, om du läser det här kan du gärna gå med också, för din Phazer är så cool så den får dispens:)!
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Du sätter nog ändå turbo på sen nångång chris. Ska bli kul att se den i snowmobile nästa nummer:).
Så kom igen nu turbofolk, med i turbogruppen!
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Får man gå med i gruppen även om man inte har en Yamaha turbo just nu, men planerar ett bygge efter säsongens slut?
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Det blir en Nytro. Provkörde en polares RTX som var förlängd till 365/44 och gillade den som fan! Så det blir nått liknande, dock turbo och kanske lite högre kammar för att den ska skotta lite bättre i lössnön. :)
 

Säfwast

Välkänd medlem
16 mar 2010
638
1
16
Sävast
Att jämföra en nytro utan turbo med en som har är nästan som att jämföra en moped med en mc. För så stor skillnad är det, iaf när jag och kompisen jämförde. Vi var båda överens om att dessa maskiner ser likadana ut men har inget gemensamt. Vi jämförde org - 240kit. Så fort man vänjer sig, även om jag tycker jag har nästan för mycket att köra med. Org kändes exakt som att sätta sig Lynx Ranger... Man får ju rycka upp den på rullen.
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Det blir en Nytro. Provkörde en polares RTX som var förlängd till 365/44 och gillade den som fan! Så det blir nått liknande, dock turbo och kanske lite högre kammar för att den ska skotta lite bättre i lössnön. :)
Jag har ju exakt en sån Nytro, en Rtx 365:a med backcounty 44:a matta. man kan säga att jag har fått "ny" skoter 3 gånger, för när jag köpte de ny i fjol så var den helt orginal ur kartong, ripsaw 32 och kort, sen så förlängde YC den 365 å 44 matta, vilken skillnad!! Och nu till iår så har de nju fått turbo (180 hk) och smal framvagn och Ca pro skidor, nu är det helt enormt bra! Fast kanske förlänger den ännu mer till nästa år, det går mot bara lössnöåkning med min kompisar. funderar då på att köra på 153 eller 162, ingen ide att köpa ny skoter då det inte är nån större skillnad (än så länge, får se vad dom droppar i mars..).
 

MrMunken

Välkänd medlem
10 okt 2004
752
1
18
Rossön
Jag kör 95% utanför leden, men det är nästan för enkelt med min M1000 (som jag tänker behålla) så därför känns en Nytro som en större utmaning :)
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Ja det är beroendeframkallande med turbo, värt varenda krona:). Sen att det är driftsäkert också skadar ju inte.
Driftsäkert om man har helt schysst variator kalibrering!

Det hade inte jag! :)
5veckors väntande på delar från andra sidan pölen efter att 1 av 2 knaster släppt på en ventil vid rem sprängning (TUR, båda brukar släppa oftast = panG - kaka).

Klarade mig helt från skador i motor men tog det säkra före det osäkra och beställde värsting ventilfjädrar.
Den ticka dock som en gammel mersa diesel :)

Äntligen går den :D
Kör nu Kibblewhite Lightweight race valvesprings (2 in 1 ventilfjädrar)
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Driftsäkert om man har helt schysst variator kalibrering!

Det hade inte jag! :)
5veckors väntande på delar från andra sidan pölen efter att 1 av 2 knaster släppt på en ventil vid rem sprängning (TUR, båda brukar släppa oftast = panG - kaka).

Klarade mig helt från skador i motor men tog det säkra före det osäkra och beställde värsting ventilfjädrar.
Den ticka dock som en gammel mersa diesel :)

Äntligen går den :D
Kör nu Kibblewhite Lightweight race valvesprings (2 in 1 ventilfjädrar)
Otur:(. Klart risken finns att saker går sönder när man stressar upp effekten 50-100 hk. Jag har ju 180 Kitt och det har funkat kanon i 70 mil.