Yamaha Turbogruppen här på snowmobile.

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
Smart.
Kan för mitt liv inte begripa hur resonemanget med mig själv gick när jag provade snus första gången?
"Fy faan vad dåligt jag mår-jag måste prova igen!"
*Suck*
Ja det är inte lätt att både vara snus & turbo beroende:eyebrows:
 

Wazabi

Välkänd medlem
29 mar 2008
326
0
16
Piteå
Rent generellt är ju driftsäkerheten klockren!
Det som orsakar haverier är till största del föraren själv.
Nytron gillar inte övervarvning det fick jag prova på.
Annars är det väldigt lite saker som kan haverera motorn, allt som kan hända är i princip kopplade mer eller mindre på föraren.

Ett tips om man håller på att variator kalibrera eller tänker att göra det i samband med montering av turbo är att låna eller köpa en mätare med traditionell varvräknare istället för den digitala som sitter original.
Köpte en anpassad Apex hastighetsmätare för nytro, Helt kanon! hur enkelt som helst att kalibrera när man verkligen ser vad den varvar tydligt!
 

zaubertier

Ny medlem
16 maj 2011
4
0
1
vilhelmina
Någon som har någon anin om hur man laddar upp bilder?

Hade tänkt ladda upp en bild på farsans turbo mendet står att filen är förstor och har ingen aning om
cad jag ska göra det är en JPG fil
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
När jag lägger upp bilder från min IPhone 4 så fungerar det bra, men inte från min Galaxy IIS fungerar inte, beror nog på bilkvaliten.. Imorgon ska jag till TURBOLAND! Arvidsjaur, har aldrig kört där men har bara hört gott, ska bli kul:D.
 
K

krickus

Jag e ju sugen på en turbo till min skoter, men å andra sidan är yamaha lite tvetydiga med dess nyheter. Någon kan begriper vad som avses med deras minipres? Det nämns full effekt vid alla höjder(i princip) och det kan man ju bara uppnå med överladd:wondering:
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Otur:(. Klart risken finns att saker går sönder när man stressar upp effekten 50-100 hk. Jag har ju 180 Kitt och det har funkat kanon i 70 mil.
Jag e ju sugen på en turbo till min skoter, men å andra sidan är yamaha lite tvetydiga med dess nyheter. Någon kan begriper vad som avses med deras minipres? Det nämns full effekt vid alla höjder(i princip) och det kan man ju bara uppnå med överladd:wondering:
Vad har jag nu missat? Minipres? Vad är det? Tvetydiga, dom har ju inte släppt något ännu? Förutom xtx som var lite upphottad.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
..i deras sneak peak om vad som komma skall så nämner de att de kommer att ha "hi performance at any altitude", något sånnt. Och för att de ska vara möjligt så känns väll överladdning som ett krav?

hoppas hoppas
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
Hehe, vi får se vad som händer i mars, men jag tror inte att det kommer så mycket. Om storsäljaren xtx bara fick små nyheter, varför skulle det hända mer på övriga programmet?? Det är väl om det kommer turbo på MTX en std:).
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vad tror ni om det här? skulle ju vara smidigt när man ska fara långt bort och köra:)
http://www.youtube.com/watch?v=mgDMvS0GC9E&feature=related
När jag var i USA förra vintern var det en Kanadensare som hade en sån, nackdelen var jämfört med den på videon att han var tvungen att fälla baklemmen (alt köra utan) för att armarna sköt ut mera rakt bakåt-fördelen var att armarna var myyyycket smäckrare än det där, och den tog tydligen mindre plats.
Pratade säkert i ngn timme med gubben... (han var i ~55årsåldern, hade en 174" Dragon 800 turbo -10 och en Pro Rmk 800 -11, Draken var backup-skotern, eller när det var tal om ren klättring!!)

Han skulle tydligen montera tillbaka rampen och plocka bort hydraliken för att kunna använda flaket som förvaring till reservdelar. Tydligen drog det ohyggligt med ström, ett par ggr hade batteriet (separat till hydraliken) dragit ur när det var kallt ute-för då gick allting dessutom extra trögt...

Säkert en skitbra produkt, men antagligen skulle den behöva vidareutvecklas mer-fast då blir den väl för dyr för privatpersoner.

Men dom är frän!! :D
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Är f.ö förbannat osäker på om jag ska sälja TNytron och köpa en N/A Nytro istället?
Som det är nu så använder jag den sisådär typ aldrig-annat än som pulkdragare på våren. Och då är det främst frun som kör.
Å andra sidan är den djävligt rolig, och framförallt jämfört med RMK:n på våren...
Fast det är svårt att motivera en såpass dyr skoter, för att köra ~30 mil/säsong.

Och i nästa andetag vill jag montera annan framvagn och Timbersledboggie, men just nu tillåter inte ekonomin det. =(
 

Halvliter2

Medlem
24 sept 2011
30
0
1
Antingen så har min MCX180 börjat ladda för mycket, eller också har min mätare fått fnatt. Kan man bara dra ut kontakten till ventilen till klockan för att se om det blir någon skillnad, eller får elektroniken frispel då?
Om nu ventilen fungerar som den ska och man drar ur den, vad borde då resultatet bli, för högt eller lågt tryck?
Kan ju vara min mätare också, men vill ju helst inte trycka fullt för att kolla varven ifall mätaren har rätt...
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Oavsett om ventilen fungerar som den ska eller inte så ska du ha enbart grundladdtryck med kontakten urdragen.
Vad grundladdet ligger på hos 180 kan jag dock inte svara på. =P
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Säkert frysit i slangarna till wastegateklockan eller i själva klockan, har råkat ut för det själv. 04bar är väl grundtryck med 180hk kittet?
 

Halvliter2

Medlem
24 sept 2011
30
0
1
Oavsett om ventilen fungerar som den ska eller inte så ska du ha enbart grundladdtryck med kontakten urdragen.
Vad grundladdet ligger på hos 180 kan jag dock inte svara på. =P
Säkert frysit i slangarna till wastegateklockan eller i själva klockan, har råkat ut för det själv. 04bar är väl grundtryck med 180hk kittet?
OK, så ventilens funktion är alltå att sänka trycket, å när man rycker den så kommer trycket att bestämmas av förspänningen i klockan då eller?
Stämmer att den ska ladda 0,4 vid havsnivå och cirka 0.45 där jag kör mest, men just nu ligger jag närmare 0,55. Frusit har den inte eftersom den står i varmgarage, och klockan är borrad. Kom heller inget vatten ur den när jag gjorde det.