Yamaha nytro motorras!

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
Det gör ingen skillnad att ringa och tjata iallafall inte på yamahacenter. kanske på stockholmarna men dom måste ändå vänta på att någon reserv dels gubbe "om jag förstod rätt" ska ringa till dem och ge besked.

ja va fan vet jag=)
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
Ja nu jävlar börjar jag tro att yamaha använder röksignaler för att prata med varandra när det tar SÅN jävla tid.. Snart får man ju börja plasta båten i denna takt..

jävligt lågt av yamaha.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ring huvudkontoret direkt, i Stockholm eller vart dom nu håller till.
Tjata tjata tjata-jag fick en ny motor till en ZR440 när den var ett år gammal genom att tjata hål i skallen på varenda stackare på KGK i Upplands Väsby...
Om man inte klantat till ngt själv -genom att ge fan i att fylla på olja när lampan lyser eller liknande- så kan man ofta komma långt med välsmort munläder!
Bara att få nya delar som goodwill hjälper ju långt i det här läget!

Edit:
Det fanns alltså ingen garanti kvar på ZR:en.
Den skar pga att det tog slut på olja i burken, och varningslampan tändes aldrig-eftersom det inte fanns ngn givare på just 440:in.
Varningslampa fanns det däremot, den tändes varje gång man startade motorn bara för att visa att den fungerade! ;)
Att det fanns en lampa hade man då ganska begränsad glädje av då det inte fanns en givare som kunde tända den.
I instruktionsboken stog det att oljan räckte ca en tank efter att lampan tänts-och det var väl den raden som var min räddning...
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
nu ringde dom från yamaha.

kommer bli en helt ny spis i skotern!

Men dom kunde inte betala helt så dom betalar en liten bit av motorn men men va kan jag göra.
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
Ganska segt de här med frakten när motorn först ska till kiruna sen ska jag hämta den hela vägen från haparanda till kiruna = 76 mil tur och retur...

ska ringa och höra om dom kan ta den till luleå istället eller något kanske försent nu men
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Angående inkörning på 4t.

Hur många mil och hurdan körning?
Har haft två nya Nytro på rad, det enda jag undvikit under inkörning är långa fullgasrepor samt kört på varierade varvtal-ingen större skillnad mot vilken motor som helt som ska köras in alltså, oavsett om det är 2 eller 4t.

Den nuvarande Nytron turbokonverterades när den var fabriksny, kanske inte optimal ur inkörningssynpunkt men...

Vad du kommer att märka är att dom första 50-100 milen går den i sammanhanget "skitdåligt", för att släppa mer och mer. En bekant som köpte en ny Nytro samtidigt som jag köpte min första, hjälpte jag att vikta på variatorn efter 250 mil!!
Det är märkbar skillnad på effekten om man -som vi gjorde på hans- monterar och justerar in ett variatorkit vid ~50 mil, då den började övervarva 200 mil senare.
Jag trodde först att han hade tappat nitar i vikterna, bytt till annan rem, fått brott på ngn variatorfjäder eller liknande (han är helt oinsatt i all form av motorteknik, så det mesta -om inte allt- är gjort hemma hos mig) men allt såg helt ok ut-den hade helt enkelt börjat leverera mer effekt! =)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vad kommer det att kosta dej tror du innan allt
är klart.
Nästan en helt förlorad säsong... ;-)

Visst är det jättetråkigt att skicka en massa pengar åt skogen, men det finns ju iaf EN fördel:
Fabriksny motor.
Hur det än är så har jag faktiskt aldrig hört talas om en totalskada på en N/A Nytromotor-så även om det är en förbannat klen tröst för ägaren, så har han haft en djävla otur-om inte föregående ägare gjort ngt (?) som är okänt för omvärlden.

Skittrist historia som slutar iaf någorlunda lyckligt.
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
vet en som sköt sin motor i en turbo nytro. westgaten frös så den ladda fult hela tiden.
sen en kompis sköt motorn i sin förra apex mtx turbo . det var samma sak westgaten frös.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
vet en som sköt sin motor i en turbo nytro. westgaten frös så den ladda fult hela tiden.
sen en kompis sköt motorn i sin förra apex mtx turbo . det var samma sak westgaten frös.
Jag pratar alltså fortfarande om N/A, överladdat är en heeelt annan sak!
Har du, som f.d Yamahamekaniker, hört ngn 4t-Yamaha med motorras?
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
nix inte 4t-motorer.
sen finns det ju dom som inte åker riktigt med linjerade variatorer, har hänt att man fått linjera upp variatorerna under service. men det är ju det om förra ägare pillat vars man inte ska pilla. eller om snee ögona missat nått under produktion.
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
nå har väll haft extrem otur men motorn är hemma kanske på tis-ons då jävlar:p

Motorn kostar ny 53 tusen men yamaha betala självklart en del av den men.
 

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
vet en som sköt sin motor i en turbo nytro. westgaten frös så den ladda fult hela tiden.
sen en kompis sköt motorn i sin förra apex mtx turbo . det var samma sak westgaten frös.
Att WG fryser är rätt vanligt, har gjort det för mig också.
Men om man nu är så dum som forsätter att köra beror det inte på motorn utan handhavande fel att den rasar.
För det hör du ju, det smäller och lever rövaren, sedan så ser du ju visuelt på laddtrycksmätaren att det är åt H-vete.