Yamaha nytro motorras!

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
Hej,

Vet någon vad som sträcker kedje sträckaren i yamaha nytro moter?

Blev nog enligt mina tankar så har den nog tappat spänning = kuggat över och blivit ventilsoppa av 2 ventiler

så funderar nu over vad som driver denna sträckare?

och om någon har en nytro topp hemma för bra pris? :p
 

jbo

Medlem
18 maj 2009
38
0
6
Sala
Hej.

Jag har en topp på hyllan.

Har skickat ett PM, hör av dig om du är intresserad.

Mvh/Jocke
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
Så då måste jag ha tappat oljetryck och den kuggade över tur som fan att de var tomgång..

Eller hur spänd ska kedjan vara när man tar lös ventilkåpan ?

Finns de nå nollmärken på motorn och kam axlarna ?
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
Frågade PF racing om han kunde laga hela motorn fick som svar : Nejfan för mycke att göra innan man ens kan skruva :) men ska höra om han kan fräsa säterna men dock ganska stora jack i den :/
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Vad är de igentligen som har hänt? Har aldrig ens hört att sträckan tappa trycket, mer info tack.. Turbo?
Har en 3-4 kompletta toppar på hyllan..
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
Nej inge turbo 720 mil ..

Startade den på morgonen på söndag och vänta som vanligt tills lampan släcks sen trycker jag på gasen så rasa den och krossa ventilerna och toppen blev skrot.

och tyckte kedjan var välldigt lös för den kugga över när jag sedan drog för hand runt motorn. men kan ju va för att ventilerna tog stopp så vette fan...
 

Cleant

Välkänd medlem
23 nov 2010
604
1
16
Kiruna
Okay de låter mindre roligt, hade jag varit dig så hade jag tagit kontakt med en Yamaha återförsäljare, för de ska inte hända! Så kontakta dom eller så ringer du mig i morgon när jag är på jobbet så kan jag titta lite:)
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
Cleant vore bra med telefon nummer isf. och På yamaha center i luleå och dom sa oxå att dom aldrig varit med om liknande.

och garanti kan de väll inte vara då den redan är 4 år gammal men 700 mil är ju ingenting.
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
tog lös kedjesträckarn och man kan trycka ihop den 5mm och de blir ju säkert över 1cm högst upp på glid klacken som den glappar
 

Kawaingo

Välkänd medlem
3 nov 2004
235
0
16
Sandviken
Utan oljetryck så går den ju å trycka ihop helt, är väl inge konstigt med det. Ser sträckaren sliten ut så oljan läker brevid? Du har ju lägst oljetryck på tomgång så det borde ha hörts mest då om kedjan var slapp.
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
Den lät ingenting på tomgång lät då som fan då jag rörde gasen och blev ventil ras
 
Last edited:

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Ja det är ju surt när det händer nåt sånt där. Det är ju ganska långt mellan gångerna som man hör att en 4-takt rasar på så få mil.