Yamaha nytro motorras!

GP292

Aktiv medlem
16 dec 2011
56
0
6
Kussjö
och du är säker på att oljebytena är gjort när dom ska? det påverkar ganska mycket på driftsäkerheten... speciellt i en sträckare där oljan i princip inte cirkulerar, kan komma in en hel del koks om serviceintervallerna överskrids.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Jag kanske har fel men är det inte sträckaren konstruerad så att den inte kan slacka efter vid exempelvis lågt oljetryck? Den kan tryckas ut men inte in oavsett oljetryck, en typ av mekanisk tillbakagångsspärr. När jag monterade turbon har jag det för att jag fick dra ut kolven på sträckaren och trycka in den från andra sidan tillbaka till utgångsläget.
Någon annan kan kanske rätta mig om jag har fel...
 

granis

Välkänd medlem
21 jan 2009
402
2
16
luleå
ja på apexen skruvar man med en liten skruvmejsel för att slacka den .och när man släpper den så skruvar den tillbaka av sig själv..
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Visst är de som håkke säger men skulle tex inte sträckaren få oljetryck så tar de nog inte länge innan spärren tappar sin funktion. Apexen har en betydligt bättre sträckare enligt mig.
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
Fick svar av Yamaha idag och dom skulle inte repa den för att jag hade tagit isär motorn själv. Konstigt då när dom först ville ha bilder pÅ vad som var trasigt. Bara bita i de sura äpplet och börja laga .
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Kolla med Yamaha-nisse,han har nog det mesta.
Han kan säkert sälja endast delarna du behöver,så du inte behöver köpa en komplett motor.
Firman heter RPgarage tror jag.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Fick svar av Yamaha idag och dom skulle inte repa den för att jag hade tagit isär motorn själv. Konstigt då när dom först ville ha bilder pÅ vad som var trasigt. Bara bita i de sura äpplet och börja laga .

Nog är dom ju allt jävligt korttänkta. Sådär kan dom ju inte hålla på. Förklara för dom att detta redan är uppe på skoterforumen och att de kommer påverka deras rykte väldigt negativt om de är såhär dom ska hantera ett fabrikationsfel. Speciellt med tanke på att den är servad hos dom vad jag hörde.

Nog har man ju själv vart sugen på 4-takt men ska de vara ett lotteri så håller jag mig till 2-taktare, där vet man iallafall med säkerhet att man kan förvänta sig haveri när de börjar ha gått en bit ;)

Ring och gapa på dom !

Annars borde man väl få tag på billigare delar utanför sverige.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Jodu, hade dom tänkt att du skulle röntga skiten för å få bilder på de som är trasigt utan att ta isär? haha :D
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
har pratat med yamaha och fört motorn till en verkstad som ska se efter vad som kan göras.

väntar med spänning på samtal om vad dommen blir.
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
Pratade med verkstadn idag och han skulle ta å ringa till yamaha och kolla vad dom funderar på. han skickade mail till dem på fredag men inte hört något.

Här rinner skotersäsongen iväg:/
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
ingenting idag heller ska ta å ringa till dem efter 2 om dom inte ringt, har inte tid att vänta.

plus att kollade med grannlandet alla delar som behövs och de går på ungefär 2 tusen euro.
 

Backman

Välkänd medlem
29 feb 2008
380
0
16
Haparanda
Får hoppas att dom ringer denna vecka annars hämtar jag hem motorn och lagar den själv..

är inte så lång säsong här närmast kusten och verkar ju ta lite för länge för dom att fatta några beslut..