Yamaha MTX 153"-16, M8000 153"-16 eller SKS 800?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.090
887
113
Stora Blåsjön
För normalanvändaren så är bensin och olja är det billigaste man köper till en skoter.

Gjorde en liten snabb kalkyl om man köper en ny maksin och kör 100mil... och inte kör sönder något.
63kr/mil bensin
14kr/mil olja
60kr/mil försäkring
40kr/mil rem
14kr/mil service
300kr/mil värdeminskning

Nu var rullhjul före men min kalkyl är nog närmare verkligheten...
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ja bara rem har ju gått och blive en jävla utgift. Inte nog med att dom får mer stryk idag. Dom har väl ökat typ 200% i pris senaste 5åren. Om inte mer.

Där har väl yamaha sin största fördel. För deras remmar är väl billiga än? Fast till Yamacaten borde det iofs inte vara någon skillnad. Mer än att förarna kanske inte tuggar rem på samma sätt som RMK/Summit åkarna. (Snällare åkstil)
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Om tvåtaktsoljan kostar 5kr/mil och man kör 100mil på en säsong så är det väl fortfarande billigare än ett oljebyte + filter i en fyrtaktare.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Oljebyte på en Nytro är ju på var 400:e mil...filter på 2000 mil. Sen ska man väl byta varje säsong men jag har jävligt svårt att tro att vare sig filter eller olja förstörs nämnvärt under sommarhalvåret.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.090
887
113
Stora Blåsjön
Oljebyte på en Nytro är ju på var 400:e mil...filter på 2000 mil. Sen ska man väl byta varje säsong men jag har jävligt svårt att tro att vare sig filter eller olja förstörs nämnvärt under sommarhalvåret.
Så första oljebytet på en ny maskin är vid 400mil och man byter inget oljefilter då? Svårt att tro på det faktisk...
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Första oljebytet är enligt "boka" snarare vid 80-100 mil och viktigast av allt är att man byter filtret...

Sedan räcker det med årligt byte oavsett miltal. Och givetvis byter man luftfilter också. Tändstiften byts betydligt senare, var det 2000 mil? Ventiljustering 4000 mil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Enligt boken (Nytro) är det filterbyte var 2000:e mil men olja varje säsong eller 400 mil.
Första olja och filterbytet är vid 80 mil/1 månad eller 40 timmar.
Tändstift är årlig koll/rengöring/justera gap, byt om nödvändigt.

Undrar om någon lämnat in sin Nytro för ventiljustering än ?

Första oljebytet är enligt "boka" snarare vid 80-100 mil och viktigast av allt är att man byter filtret...

Sedan räcker det med årligt byte oavsett miltal. Och givetvis byter man luftfilter också. Tändstiften byts betydligt senare, var det 2000 mil? Ventiljustering 4000 mil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Enligt boken (Nytro) är det filterbyte var 2000:e mil men olja varje säsong eller 400 mil.
Första olja och filterbytet är vid 80 mil/1 månad eller 40 timmar.
Tändstift är årlig koll/rengöring/justera gap, byt om nödvändigt.

Undrar om någon lämnat in sin Nytro för ventiljustering än ?
Så efter 80 mil ska det bytas både filter och olja? Vad går en sådan service lös på?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är alltså bara första servicen...
En vanlig service kostar strax under 2500 på Yamahacenter när jag ringde och kollade i våras.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tja, kör man en mil per säsong blir milkostnaderna höga, kör man 400 mil blir de lägre. Man får se det som en fast kostnad precis som försäkringen...
Som med motorcykeln - jag servar den (själv då den är några år) varje år och oljor och delar kostar kanske en tusenlapp. Utslaget på de cirka tusen mil jag kör blir det en krona milen i service.
När skotern blivit några år och garantin slutat gälla så servar jag den själv också, det blir betydligt billigare, ca 500 för filter och bra olja. Dvs vad en dunk bra tvåtaktsolja kostar...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.090
887
113
Stora Blåsjön
Nu är ju rubriken "Yamaha MTX 153"-16, M8000 153"-16 eller SKS 800?"
alltså nya maskiner och han som ska ha och skriver att han kör max 100-150mil/säsong. Alltså får man räkna på det och inga glädjekalkyler.. sen om man kan göra det själv så är det lätt att räkna av dom kronorna isåfall.
Sen kan man köra med en enklare försäkring, billigare remmar, skita i att serva och tanka frytyrolja i oljebehållaren så kan man komma ner i lägre milkostnad, dock lär värdeminskningen bli ännu högre då... så det blir nog samma totalkostnad ändå :)
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Helt rätt, första byte vid 80 mil... Jag har aldrig ägt en så ny skoter så det har varit inaktuellt.

Men att oljan skulle brytas ner pga lite kondens kommer jag inte att köpa. Starta maskinen och kör den varm någon gång då och då så har du dunstat bort den eventuella fukten. I annat fall ska nog ganska många serva mitt i vintern också pga att de kör lite pga dåligt väder etc. Ett bra sätt för att öka på oljeförsäljningen dock :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Oljebyte årligen rekommenderas vad jag vet till samtliga säsongsrelaterade motordrivna fordon vad jag vet-oavsett tillverkare eller användningsområde.
Anledningen är inte att det bildas kondens när den står förvarad, utan att det bildas under körning, när man sedan parkerar den under sex-sju månader så får kondensvattnet ligga och jobba på utvalda platser, helt i enighet med Murphys Lag.

Man byter alltså innan man ställer undan.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ja, just det-en sak till.
Det är svårt, för att inte säga omöjligt att varmköra en fyrtaktsskoter sommartid så varm att kondensen i oljan ventileras bort -allt för stor oljevolym gör att man omöjligen klarar att värma upp all olja med obelastad motor.
-Det är iaf min fasta övertygelse-.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
I-lands problem...men ser den svarta MTX:en inte lite tråkig ut? Samtidigt vet jag inte om det är värt de extra kronorna för att få lite färg...
En annan fråga, finns det bukskydd som tillbehör och hur pass mycket skyddar det mot stock och sten?
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ja, just det-en sak till.
Det är svårt, för att inte säga omöjligt att varmköra en fyrtaktsskoter sommartid så varm att kondensen i oljan ventileras bort -allt för stor oljevolym gör att man omöjligen klarar att värma upp all olja med obelastad motor.
-Det är iaf min fasta övertygelse-.

Nu är det torrsumpsmörjning osv men i princip håller jag med. Å andra sidan är kondensrisken löjligt liten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Köp den skoter du helst åker omkring på, skoter (ny mountainmaskin) köper man för att ha kul.
Va spelar det för roll med +- 1000kr / år i tvåtaktsolja eller 4t olja?

Har svårt att skillnaden i driftsäkerhet (ev rep) eller servicekostnader ska göra större skillnad än 5-7 tusen på 4 år så mao är det värt 1500/år att välja den skoter du helst vill köra omkring på? Nu kan det ju till och med vara så att skotern ditt hjärta skriker efter är billigast :)