Yamaha MTX 153"-16, M8000 153"-16 eller SKS 800?

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Hej. Kommer nog köpa ny skoter till vintern. Jag har kollat upp lite vilka alternativ som finns men det är ju inte lätt.. Vill ha en skoter som passar både till att leka i skog och fjäll samt att dra pulka. Prioriterar driftsäkerhet framför busfaktor då jag kommer att ha kvar skotern i allafall 5 år eller nåt. Elstart är ett stort plus, möjlighet till montera dragkrok ett måste. Tips?
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Definiera leka i skog och fjäll. Gillar du att åka på det brantaste och mest tekniska ställena, eller surfa runt i lössnön på myrar och klättra i nån slänt då och då?
Om ditt svar är det sista alternativet så kan du köpa yamahan och ha en perfekt maskin. Annars är det nått av alternativen med 2 taktsmotor som gäller.
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Hej. Kommer nog köpa ny skoter till vintern. Jag har kollat upp lite vilka alternativ som finns men det är ju inte lätt.. Vill ha en skoter som passar både till att leka i skog och fjäll samt att dra pulka. Prioriterar driftsäkerhet framför busfaktor då jag kommer att ha kvar skotern i allafall 5 år eller nåt. Elstart är ett stort plus, möjlighet till montera dragkrok ett måste. Tips?
Du svarar egentligen själv på frågan, driftsäkerheten hos Yammas 4-taktare överstiger 2-taktarna alla dagar. Såklart på bekostnad av en del busfaktor...
Så, ska du inte åka extrem skogsterräng köper du en Yamma. Men att det inte alls går att åka i skogen med en Viper är svammel, om någon skulle påstå det. Den verkar dessutom funka fint att dra pulka med(har aldrig dragit själv med mina). Men köp isf SE med 66mm mattan.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Tack för svaren. Nej det blir ingen avancerad klättring uppför fjällbranter, det har jag blivit för gammal för ;-) Men en del hävdar att man nästan måste ha turbo på vipern för att den ska komma till sin rätt? Lutar nog mest åt yamaha nu ändå...har den svarta mtx:en som ligger ute för runt 130" 66mm matta?
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Var till min lokala Yamahahandlare idag, dom hade inte fått in 16 modellerna än men hade en ny 15 för 117", var ju ett ok pris kan jag tycka. De kunde däremot inte svara på skillnaderna mellan 15 och 16 men visst har 16 ny/smalare framvagn?
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Var till min lokala Yamahahandlare idag, dom hade inte fått in 16 modellerna än men hade en ny 15 för 117", var ju ett ok pris kan jag tycka. De kunde däremot inte svara på skillnaderna mellan 15 och 16 men visst har 16 ny/smalare framvagn?
Ny framvagn, justerbar 34-38", samt ändrad geometri i boggien som gör att den lyfter fronten lättare är väl de stora skillnaderna till i år. Många, mig själv inkluderad, monterade detta boggie-kit på -15 MTX då den är väldigt framtung i originalutförande.
Finner det jävligt lustigt om en åf inte kan svara på skillnaden på de två årsmodellerna.
Den svarta SE:n ska ha 66mm matta. Köp en -16 så slipper du fundera på att uppdatera boggie och framvagn, då blir det inte mycket dyrare med en ny -16 trots allt.

Om det sen behövs turbo eller ej får du känna efter själv, du klarar dig säkerligen alldeles fint utan... Och i värsta fall finns det ju att köpa senare också.
 
Reactions: 600 cfi

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Tack för infon! Blir nog till att beställa en 16 då Hur är skidorna då? Funkar dom eller är det typ c&a pro eller slp pp som gäller?
Det kommer en helt ny skida till i år, det är den som ger möjligheten med justerbar spårvidd, byter man skidor försvinner möjligheten. Hur skidan sen fungerar i snön vet jag inte, men den kan i alla fall inte vara sämre än den som sitter på de tidigare årsmodellerna.
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Tack för infon! Blir nog till att beställa en 16 då Hur är skidorna då? Funkar dom eller är det typ c&a pro eller slp pp som gäller?
Jag köpte ett par gripper skidor från en polaris å monterade på x-ridern blev skillnad dag som natt....
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ok, får väl se hur skidorna beter sig först. Tack för tipsen.

Var till handlaren idag igen, är knappt 5% prut vid rent köp godkänt tycker ni? Mtx se är väl ganska bra prissatt från början antar jag..
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Såhär års har handlarna is i magen - folk vill ju köpa skoter och har fjolårsvintern i minne. Men det är klart, lägger du rätt bud och är beredd att slå till på sekunden är det ju affär. Kom ihåg att JUST den osålda maskinen var till salu för billigare än så i april/maj...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Johhha

Välkänd medlem
26 dec 2011
318
1
16
Sundsvall
Tror inte driftsäkerheten är något större problem på någon ny 800 om man ser till att varmköra ordentligt och inte köra som en huligan. På polaris kan man ju ställa upp oljepumpen en aning, den verkar ju dra aningen mindre olja orginal än skidoo/arctic.

5år = 300 eller 1200 mil?

Köper du en ny skoter och kör som du beskriver, ingen extrem körning tror jag alla skotrar håller. Mitt tips är alltså att köpa den du tror du komemr ha roligast på :)
En nackdel med åtminstone polaris är att det inte finns någon bra lösning för extradyna, vet inte hur det är med de andra.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Husbygge, småbarn och de senaste urusla vintrarna har gjort att skotern har stått i garaget rätt mycket tyvärr..Förhoppningsvis blir det mer skoter framöver, så kanske runt 100-150 mil per år är realistiskt. Förstår vad du menar Johhha, har själv tänkt lite så även om jag nog känner mig lite tryggare med en fyrtaktare som gått 5-600 mil om fem år än en tvåtaktare med samma mil.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Driftskostnaderna skiljer ju en del också när man väl börjar lägga mil. En tvåtaktare är extremare men definitivt sämre och dyrare i drift. Räkna på vad bara oljan kostar...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Var till min lokala Yamahahandlare idag, dom hade inte fått in 16 modellerna än men hade en ny 15 för 117", var ju ett ok pris kan jag tycka. De kunde däremot inte svara på skillnaderna mellan 15 och 16 men visst har 16 ny/smalare framvagn?
Min teori: Alla handlare ända ner på kontoristnivå vet vad det är för skillnad - nämligen framvagnen (framförallt) och att "låtsas inte veta" är såklart för att han vill bli av med en lagermaskin!

Slutsats: Köp INTE en -15 med mindre än att den har en skinz-framvagn eller yamahas -16-framvagn.

Skidor: Börja med orginal om det är en ny skida - jag bytte till Gripper ifjol och det blev klart bättre, men borde nog med facit i hand antagligen bytt framvagn då dom som gjorde det var smått lyriska.

Allt ovan givet du har sorterat bort 2T, kan du tänka dig byta maskin innan du når runt 300-400mil så skulle jag köpa en 2T direkt. Alldeles säkert en Polaris...
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Ja, så kan det säkert vara. Nu fick jag ju till slut träffa en säljare som kunde svara på frågan om framvagnen men inte så mycket mer..för visst har det skett vissa uppdateringar av boggien? Nä, det blir säkert en 5-600 mil om inte mer innan jag eventuellt byter maskin så just nu känns fyrtakt mest intressant..
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Driftskostnaderna skiljer ju en del också när man väl börjar lägga mil. En tvåtaktare är extremare men definitivt sämre och dyrare i drift. Räkna på vad bara oljan kostar...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Kör du 200mil är det runt en 20l olja. Tror Soppan är den större skillnaden isf. Men helt ärligt är det ju en "droppe i havet" jämfört med värdeminskning, försäkring och all annan kringutrustning.
Så kör man som TS (eller som en annan) kanske MAX 150mil men troligare knappa 100 om året så känns ju driftkostnaden sett till soppa/olja inte som något en skoteråkare behöver bry ihjäl sig om.

Men renägare och typ sådana som MachZ_dave (Hette han så?) som lägger 5-6-800mil om året, då är det ju en annan femma.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det är inte gratis med oljebyte i fyrtakt heller...
Men som sagt-kostnaden för tvåtaktsolja måste vara den minst intressanta kostnaden i ägandet av en skoter?
Värdeminskning, försäkring, och bränsleförbrukning är väl dom dryga posterna, om man sedan måste betala en eller ett par kronor till för tvåtaktsolja känns kanske inte så hårt.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Kostnaden för tvåtaktsolja kan ju vara tio kronor milen (500 spänn för 4 liter), det är inte att förakta om man kör 150-200 mil per år.

Utgifter
Bränsle 30 kr/mil
Olja 5-10 kr/mil
Försäkring 20 kr/mil
Värdeminskning minst 150 kr/mil... :)

Inkomster
Nöje 1500 kr/mil
Transport 300 kr/mil (kanske mer, prova att pulsa med kälken en mil istället)


Ni ser, det slutar ändå på plus. :D