Yamaha Et 340 -80 renovering

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Jaha då va det dags igen. Denna gången lite ombyggnation och service på maskinen.

Planen nu är att byta matta till en 307 matta o då måste jag flytta bak boggien lite. Sen blir det nya kolvringar i motorn o lite allmän översyn.

Motorn urtagen



Mattan som ska dit


Har rivit ur boggien


Här va det rent, har tagit bort fästen för boggien som ska flyttas bakåt

 
M

MIG.MAG.

Motorn såg faktist renare ut än vad man trodde, kolvbyte är ju ett plus, blir nog bra me mattan också.


vad är det i bakgrunden KTM 250? EXC? SX? ser iaf att det är hyd. koppling :D
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Idag han jag inte göra så mycke men har borrat nya hål o nitat fast fästena igen :) I morgon borde jag få hem nya drivhjulen så du kan jag börja skruva ihop den :D
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Japp hehe dom va rätt hårda :p Ja jag hoppas det, ska bli kul o se om det går nå bättre i snön sen
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Idag fick jag äntligen hem paketet med nya drivhjulen m.m. Så idag har jag monterat drivhjulen, mattan o boggien är påplats. Allt gick bra o det ser ut att bli riktigt fint, bara hoppas det funkar lika bra också :madgrin:

Gammla till vänster nya till höger.

Monterat

Sådär ser ju helt ok ut :D


 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Skruvade vidare idag :) Blev inte så mycket bilder då jag o en kompis skruvade ihop den o det blir lätt att mn glömmer fota då utan man kör bara på. Men nu är motorn ihop igen och monterad o har även provstartat den :) I morgon blir det lite mer skruva sen förhoppningsvis provtur :madgrin:

Kolvarna såg itne allt för fina ut, kolvringarna satt lite fast också.


Kolvarna putsade o nya ringar monterade


Börjar se ut som en skoter igen :madgrin:
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Idag har jag äntligen fått klart på skotern :madgrin:

Monterat plastbeläggen och höjningen fram o det blev väldigt bra :D


Höjningen monterad


Buken kom upp en hel del :madgrin:



Va ut o provkörde lite i samhället bara o fan va stor skillnad det blev! Nu gick det o ta sig fram utan nått stopp i 4dm pudersnö. Sen drog den mycket bättre också då vi flyttade fram motorn lite mer så variatoravståndet blev rätt. Så i morgon måste jag ut o köra meera :madgrin:

 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Idag har jag varit ute o åkt lite och jag måste säga att den tar sig fram mycket bättre i lössnön :cool: Blev en härlig liten tur idag och mer lär det bli. Hjälmkameran va med också så en film kommer nog senare också.




 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Fan vad kul med et! Jag kommer också köra en i vinter :) Men jag håller med J.Eriksson, så jävla surt att hela sverige har mer snö än en själv.
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Idag har jag varit ute ca 4 timmar o kört med några andra o skotern går så mycket bättre i snön nu :D Men fick ta bort höjningen fram då jag tror vinkeln på mattan blev fel, för den ålade sig o kändes konstig bak men nu utan så gick den mycket bättre o det går att åka överallt där man körde fast förra året :) Blir en tur i morgon me :D
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Idag blev det lite småpill, hittade en plats att ha skaften till min 3-delade snöspade och monterade en hållare till en extrarem. Skönt att ha med sig en spade på skotern helatiden ifall man kör fast o så.

Gammal rem på bilden ska köpa ny och jag vet att remen ska ligga ner :p Kom på det när jag tagit bilden haha


Bra plats för skaften :D


Passar precis i luckan bak :D
 
Last edited:

BerG

Aktiv medlem
26 feb 2010
78
0
6
Falun
Är du sugen på motorbyte så kan du slänga på en yamaha srv540 motor det har jag precis gjort på min et 340t/r det var rätt lätt att bygga så den passa, lite nya motorfästen, sen ett hål för fläkten på motor vid höger sida på huven sen så vare klart ungefär, var väl lite noga med att avstånd mellan variatorer osv va rätt!
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Kan bara säga att min mod blev riktigt bra på denna skotern. Nu har man ju hunnit kört endel och det funkar kanon, men nu är det tyvärr slutåkt för denna vintern då snön snart är borta här nere :( Så idag blir det nog att ställa undan skotern och längta tills nästa vinter, då blir det ny maskin o förhoppningsvis en mssa snö :D
 

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Kan bara säga att min mod blev riktigt bra på denna skotern. Nu har man ju hunnit kört endel och det funkar kanon, men nu är det tyvärr slutåkt för denna vintern då snön snart är borta här nere :( Så idag blir det nog att ställa undan skotern och längta tills nästa vinter, då blir det ny maskin o förhoppningsvis en mssa snö :D
Ojdå... det lät hemskt :(
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Ja det är inte kul alls :( Vill flytta uppåt om några år tror jag, hade jag garanterat jobb någonstans uppåt skulle jag flytta nu.
2 bilder från sista åkturen