Yamaha Et 340 -80 renovering

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Jaha min första post här på forumet :D Tog hem den gammla skotern från sommarstugan idag, tänkte ta o renovera upp den lite tills i vinter. Körde med den förra vinter lite men den går inte rent o remen slirar så det ska bla fixas sen ska jag smörja upp allt mm. Får se hur mycket det är att göra när man börjar skruva lite. Är ju ingen värsting skoter men den räcker att ha o leka med här nere i sörmland, är ju så sjukt kul :D Funderar på om man ska höja den lite bak också? Tips om va jag mer kan göra är välkommna.

Några bilder. Fler kommer måste bara städa lite i garaget innan jag börjar också är rätt rörigt nu!


 

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
Jag har haft 3 et:ar en 82:a som första skoter sen en 82:a till med annan variator och så var den lite portad/större förgsare..gick fint som fasen=) sen en 80:a sen har man väll haft några ex:440is en med en trimmad 377 från nån nyare safari.. och en med skidoo framvagn..men dom var inte alls lika roliga

ångrar som fan att jag sålde dom.måste nog skaffa en et igen snart..är ju klart roligaste lekskotern:D
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
keihin: Ser ju väldigt bra ut det där :)

Ja det låter ju som et:n inte är så kass i alla fall :D Har ni några trimtips att komma med? Skulel inte va fel om man kunde få lite mer ös i den :p
 

Dale

Medlem
26 okt 2007
44
0
1
Torgås
God Dag

jag har också en et 340 som jag precis har köpt, jag har också tänkt på att trimma den så då blir det vell planad topp drevad och upp filad innsug sen så ska du få se att den går som ett skollat ollon! :D

men det är det att jag vet inte hur mkt man ska plana men jag tror att det ska vara ungefär 1 mm ??:)
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
innan du gör nått på motorn så borde du ha reda på dess kompförhållande o squish/klämband. om du planar för mkt så kanske den får för hög komp o sen därefter spikar den sönder, eller för liten squish så tar kolvtoppen i toppen och knackar ihop så kolvringarna fastnar..

hur hade du tänkt plana topparna?
 

Dale

Medlem
26 okt 2007
44
0
1
Torgås
jag har tänkt att jag skulle skicka in toppen till ett företag som har grejer till det annars så har min farbror grejer till det sen så gör jag det själv.
men det är det att jag vet inte hur mkt jag ska plana toppen, vet nån hur mkt ! :confused:
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Sådär har gjorde lite mer på skotern idag. Plockade ur motorn för att göra rent allt. Förgasaren såg inte så fin ut o är nog därför den har gått lite illa. Ska plocka ner förgasaren nu tänkte jag o se hur det ser ut. Kolvarna såg lite repiga ut om man kollade genom insuget. Frågan är om man ska orka byta dem eller inte.





Mycket skit under motorn
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Sv: Projekt : ET-340 ( 1980 ) Renovering...

Nu har jag rengjort förgasaren o det va ingen fin syn :p va rätt mycket skit i den den har nog alldrig varit rengjord sen skotern va ny :p Farsan är sån som tror att allt bara ska va o köra med o inte göra någon service o han o farfar har haft den sen ny. Skruvade även bort insug och utblås o kollade in kolvarna o dom ser lite slitna ut elelr vad tycker ni? Dags för byte?

Utblås

Utblås

Insug


Vad är det mer man ska tänka på o kolla om det är slitet o så? Är ju min första skoter jag renoverar :p
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
hmm, behöver inte alls vara dax för kolvbyte, beror helt på hur djupa dom dära rivmärkerna är.
och de man ser på bilden ser det inte alls så farligt ut, du skulle kunna mäta kompen med kompmätare så ser du snabbt ifall det är dax för kolvbyte eller byta ringar,
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Okej får låna en kompmätare o kolla. Tänkte på att det är en massa sot under kolvringarna o då har jag för mig dom är dåliga?

Hmm vet inte om det ska va membranförgasare på denna modellen men jag tror inte det.
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Funderar även på att ta bort den separata oljesmörjningen. Tycker det känns osäkert att köra med den spec när skotern har några år på nacken. Är det bara att plocka bort den eller är det något specielt man ska tänka på? Tänkte även på om motorn från en yamaha ss440 passar i min? Dem verkar ju va väldigt lika i chassit? Funderar på om man kanske skulle slänga i en sån motor istället :)
 
Last edited:

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Idag har man fortsatt med skotern. Har gjort rent i motorrummet, satan va mycket gummi det va från remmen överallt! Allt är verkligen svart hehe. Sen har jag även pluggat hålen i insuget till oljepumpen då jag ska köra utan den nu. Tappade även ur oljan ur kedjehuset och den va ju allt annat än fin :D Så nu olja ska köpas, även färg o måla upp lite delar så det ser lite trevligare ut. Ska nog även köpa nya handtag o handtagsvärmare:p. Ska se om jag hittar något elschema så man vet varifrån man kan ta ut ström till handvärme o kankse extra lyse :p Den ska ju tydligen ladda 100W så det finns ju lite att ta av.

Lite renare nu :p


Här va det rostigt ska måla det o även borra något litet hål för vattet där tror jag
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Hmm har nyss mät kompen i motorn o resultatet blev:
höger cylinder ~10,7bar
vänster cylinder ~9,5bar

Någon som vet om det är bra eller dåligt?
 

frenell

Välkänd medlem
14 sept 2007
240
0
16
Hadde det varit min skoter hadde jag bytt.för kolvarna såg ju inte ut som nya heller så..
 

Notna_91

Välkänd medlem
15 dec 2006
268
1
16
Frösön
Det kompet är mycket bra, jag tycker absulut inte att du måste byta, men det är ju din skoter ;) Jag tror inte att det kommer göra någon markant skillnad om du byter. det ska ju i och för sig vara lika på båda cylindrarna, och jag vet inte hur stor skillnad det får vara. Men trycket i båda cylindrarna är bra ;)

/Anton
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Okej tror jag kör vidare ett tag till då :) Sitter o funderar på om jag ska köra utan oljepumpen eller inte. Kom o tänka på att menbranpumpen till bensinen kanske inte mår så bra av oljeblandad bensin när den står ett tag? Tänkte om det kan bli oljerester o kladd i den kanske?