Yamaha Et 340 -80 renovering

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Mitt tips är att du plockar bort pumpen och blandar i tanken...både min och en bekants havererade på tiden vi båda körde ET...dock hade jag hunnit koppla ur min innan den lagt av (tog bort pumpen några år senare och då fungerade den inte, drev som lossnat).
Jag har även fått haveri både på Phazer 480 och Ec 540 pga. oljepumparna så jag skulle ta det säkra före det osäkra när det gäller en Yamaha från 80-talet!
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Okej :d Då kopplar jag bort den. Då har man i alla fall koll på att den får olja som den ska :p
 
Last edited:

brainstorm

Välkänd medlem
7 nov 2007
420
0
16
riksgränsen,östersund,göteborg
kompet mellan cylindrarna brukar man enl gammal motor sed inte vilja ha större skillnad än 10%....byt åtminstonde ringar o hona cylindrarna lite lätt så oljefilmen har ngt att fastna på...de brukar ju bli lite renpolerade i loppen med tiden!
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Dags för en liten uppdatering igen. Tyckte att skidorna såg rätt tråkiga ut så jag skruvade ner dom o målade dom o motorumet.



Ser lite bättre ut nu


Sen va det dags o lyfta tillbaks motorn igen o så. Börjar bli klar med den snart väntar bara på paket med ny rem o lite saker sen måste jag bara få tag på ny klädes till dynan sen är allt färdigt




Brainstorm: Hmm okej, jag kör nog vidare som den är nu får väll se om jag byter senare.
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Jaha då är det bara o vänta på snö nu då för idag blev jag klar med skotern o har provstartat den. Efter ett tag så hoppade den igång o gick fint :D Synd bara att nästan all snö som kom har smällt bort nu:mad:

Ser lite trevligare ut nu

Nya handtag o handtagsvärme monterat :cool:
 

svampen

Välkänd medlem
14 nov 2007
132
0
6
östersund/lit
kompet mellan cylindrarna brukar man enl gammal motor sed inte vilja ha större skillnad än 10%....byt åtminstonde ringar o hona cylindrarna lite lätt så oljefilmen har ngt att fastna på...de brukar ju bli lite renpolerade i loppen med tiden!
gäller inte det med 10% på nyare skotrar också?
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
En fråga jag har om ET; Ska gasen verkligen vara så mjuk som den är? Tycker det är äckligt jag eller är det bara fjädern på förgasaren som vajern är fäst i som börjar bli mjuk?
Jag det är nog bara fjädern...själv tyckte jag min ET var väldigt tröggasad innan jag plockade bort vajern till oljepumpen...
 

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
35
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Skulle nog vara bra att montera primer på den. Men hur gör man det på den här förgasaren? T-koppling till primern och en till bensinslangen från tanken....sen då? Någonstans på förgasaren men hur? Kallas förgasaren spjäll- eller membranförgasare? Jag hatar när det inte är trottel :(
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Skulle nog vara bra att montera primer på den. Men hur gör man det på den här förgasaren? T-koppling till primern och en till bensinslangen från tanken....sen då? Någonstans på förgasaren men hur? Kallas förgasaren spjäll- eller membranförgasare? Jag hatar när det inte är trottel :(
Du kan ju alltid borra in en nippel i förgasarhalsen ändå...annars bör det funka hyfsat att du sätter ännu en T-koppling på bränsleslangen, så nära förgasaren som möjligt, dvs. en före och en efter bränslepumpen.
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
Okej. jo det stora i mitten gick sönder förra vintern men bitarna låg under motorn såg jag nu när jag lyfte ur den, så jag tog lödkolven o smälte ihop det lite o sen epoxylim :)
 

tom_20

Välkänd medlem
17 aug 2007
336
0
16
Nyköping
I helgen va det äntligen snö ute så man kunde köra lite skoter :D Men nu har allt smält bort igen!! gaah. Den går grymt mycket bättre nu med ny rem o rengjord förgasare. Dock tyckte jag en styr grymt dåligt och efter jag kört märkte jag att styrstålen va helt slut,hade gått av på mitten. Så nu ska jag ta bort dem o göra nya själv. Va ju inga avancerade saker precis :p Va tror ni kommer det göra mycket med nya stål eller är det något annat man kan ändra på också?
 

Polaris_Glenne

Välkänd medlem
11 okt 2006
1.905
0
36
sundsvall
nya styrstål oc det blir kanon tror jag :)... gammla yamaha brukar ju vara rätt pigga... hade en EX 440 för nån vinter sedan och den gick fan bra, och en polare hade en ET 340 för en ***** massa år sedan och även den gick bra.. små, lätta och roliga skotrar är vad dom är :)
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Min kompis styrstål gick också av..

Då bockade han till armeringsjärn och satte dit, funkar bra! :beer: