WildCat 700 med tändningsproblem... ?

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

Jag måste bara få tacka för alla hjälpsamma svar, dom har varit till mycket hjälp!

Då var ju översättningen som jag trodde.
Den innehåller dock inte spänningsregulator för växelströmmen, den sitter separat på ett annat ställe.
Men det är konstigt att det går så många kablar till den, dom här två som det bara är några volt på förstår jag mig inte på...

Jag får mäta på kablarna som kommer direkt ur motorn i helgen och verkar det OK så blir det väl till att koka likriktaren som du skrev...
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

Nu har jag mätt spänningen direkt ur motorn, där får jag 33V växelspänning, inget utslag om jag mäter likspänning.
Resistansen verkar stämma (visar ett par tiondelar högre än om man lägger ihop mätkablarna, den visar ju aldrig noll) och det är avbrott till övriga kablar.

33V låter väl lite högt?
Men det måste ju vara i likriktaren som felet sitter, kan man göra något sorts inbyte hos arctichandlaren på en sån här?
Eller klarar man att operera själv om man har lite lödvana, kanske det t.o.m. finns någon som har en beggad till salu?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tändningsproblem?

Det är knappast troligt att det finns något utbytessystem, det som finns att välja på är att köpa fabriksny (och betala därefter), köpa begagnad, eller att reparera själv. Ev. kanske jag skulle kunna ta en titt på den.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

[Uppdaterat: Senast editerat den 22-Mar-04 kl 04:15 PM (CET)]Det verkar inte så svårt att få tag på en begagnad regulator, fast dom kostar från 1000:- och uppåt... (över 4000:- ny...)

Men en av skrotarna hade en från en 96:a som dom bara skulle ha 450:- för, men då är det inte samma färg på två av kablarna.
Om man kollar på sprängskisserna så är det inte samma art.nr. från -96 och framåt heller.
Kan det bero på att dom började med dom batterilösa EFI-systemen det året så att regulatorn därför inte ger lika hög spänning eller vad?

Frågan är om man blir tvungen att lägga ut den där sköna tusenlappen eller om man kan komma undan till halva priset?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tändningsproblem?

Jag misstänker starkt att det inte är samma regulator till de batterilösa systemen. Och för det priset tycker jag nog att man börjar med att försöka felsöka och reparera den gamla regulatorn...
Du kan ju kolla om det går att få tag på fler trasiga förresten!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Wildcat problem !

[Uppdaterat: Senast editerat den 23-Mar-04 kl 08:52 AM (CET)]Hej Henkew !


Jag har följt denna följetong med spänt intresse...

Det som kommer i mitt huvud är :
Varför inte slänga ut EFI'n och montera 2*VM40 gasare , ????
( Så att den blir som en vanlig Wildcat ! )

= 100 gånger mindre problem !!

Detta är ju tex en mycket mycket vanlig operation på trilskandes Polaris RXL !!
-------------------------------------
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Wildcat problem !

Hehe, visst är det roligt att läsa om andra som har problem?
Det var länge sedan jag fick göra det, hoppas att det blir omvända roller snart. ;-)

Att byta till förgasare har jag aldrig ens funderat på, det är ju EFI:n som är "grejen" med den här skotern!
Dessutom har jag inte haft några problem alls med insprutningen, om bara resten av elektroniken kunde ta och skärpa till sig så tycker jag att det är det en jättebra maskin...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Wildcat problem !

Spänningsregulator finns ju på alla skotrar, och kan också gå sönder på alla skotrar.

Antag att det hade varit en bil av '92 års modell som hade diffusa motorelektronikproblem, då hade nog ingen haft ens en tanke på att sätta dit förgasare och brytarstyrt tändsystem i stället...
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Wildcat problem !

Nu har det varit lugnt några dagar men inte händelselöst, jag har grävt mig in till statorn p.g.a. att arctic-handlaren sa att 40V från den kanske var för lite.
Han sa att det var möjligt att den skulle ge uppåt 70V men lät inte så säker...

När jag fick lös spolarna blev jag glad över att se att lindningen på en spole är lös, den glappar liksom lite från kärnan, men säg den glädje som varar...
Det verkar inte som att det är en av laddningsspolarna utan den har kanske något med tändningen att göra?
Det är svårt att se var kablarna går, är det någon som vet vilka olika uppgifter dom olika spolarna har, det finns 8 mindre och 2 större:

http://www.brownsleisureworld.com/Parts/SNOWMOBILE/1992/1992WILDCATEFI(0650-196-1992)/ELECTRICALEQUIPMENTMAGNETO.htm
(Ni får klippa och klistra p.g.a. att forumet tydligen anser att URL:er inte kan innehålla paranteser)

Jag ska åka iväg och få den uppmätt hos handlaren så då får man väl se vad dom säger...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Wildcat problem !

De två spolarna där lindningen är skyddad med vävband eller tejp eller nånting är för tändningen, de övriga används för lyse eller batteriladdning. Jag är inte säker på om ungefär hälften används för vardera kretsen, eller om det är lindningar för bägge på varje spole. Det syns i alla fall tydligt om man följer trådarna.

Det blir inte direkt sinusformad växelspänning från de där spolarna så att en mätning med digitalmultimeter säger mer om hur mätinstrumentet är konstruerat än om hur hög spänningen verkligen är. 70 V på ett mätinstrument kan motsvara 40 V på ett annat utan att det egentligen är fel på något av dem.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Wildcat problem !

Jag tyckte väl att det såg ut så, då är det ju egentligen inget som tyder på att felet ligger där heller...

Nu har jag i.a.f. lämnat både statorn och regulatorn hos vår handlare så man får väl hoppas att dom hittar något, eller... egentligen är det ju bättre om dom är hela...
Då kan det ju inte vara något annat än dåliga kablar, jag har redan bytt en som visade väldigt varierande resistans-värden men det hjälpte inte, det får kanske bli omdragning av resten också...
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Wildcat problem !

Jag fick lite kabel-hållar-hjälp av farsan i dag så vi har kommit fram till att det inte kan vara något annat än spänningsregulatorn/likriktaren som krånglar.

Den laddar alltså lite men inte tillräckligt, ca. 0,8A går det till batteriet oavsett om den går på tomgång eller om man varvar lite.
Och när pumpen och elektroniken drar 3,8A kan man ju räkna ut vad som händer...
Om man startar skotern med batteriet inkopplat så borde man ju sedan kunna ta bort kablarna utan att skotern ska stanna, om man fortfarande håller ihop dom, men det går inte, den tänder till någon gång efter att man kopplar bort batteriet men det är allt...

Eftersom att statorn är uppmätt av arctic-handlaren och kablarna är ok (blir ingen skillnad om man drar egna) så måste felet ligga i regulatorn.
Om man mäter spänningen ur den med batteriet bortkopplat får man bara 0,6V, mekanikern jag pratade med sa att det skulle vara så, är det någon som vet om det stämmer?

Till sist undrar jag om det finns någon vänlig själ i Ö-vikstrakten som har en regulator att låna ut så att jag kan testa om allt funkar bättre då?
Som det verkar så passar dom från -91 till -95 års EFI-maskiner (borde inte alla modeller med batteri ha en sån här, hur laddas annars batteriet?), -96 och framåt har regulatorn ett annat nummer men vad är skillnaden, och funkar dom ändå?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Wildcat problem !

Det finns många olika sätt att lösa det här med spänningsregulator och likriktare på.

Jag kan tänka mig att man ställer lite större krav på stabil och störningsfri batterispänning på en skoter med insprutning än om batteriet bara ska användas för start, det innebär att man kanske måste kosta på regulatorn lite extra.

Genom att göra en mer komplicerad likriktare (helvågsbrygga) så utnyttjar man spolarna på tändplattan bättre än om man har halvvågslikriktning (med en enda diod eller tyristor). Och det är mycket möjligt att man måste använda helvågslikriktning här där man tar ut ca 4 A hela tiden.

En annan skillnad är att batteriladdningsregulatorn och regulatorn för växelströmssystemet (lyse mm) är hopbyggda på vissa skotrar, medan det är två separata burkar på andra.

Förresten: Kolla om det står något fabrikat och typbeteckning på regulatorn. Kolla också om det står några patentnummer, i så fall kan man söka på patenten, har man tur kan man hitta en bra beskrivning av det hela.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Wildcat problem !

OK, då måste man nog ha precis rätt beteckning då...

Jag har tagit bilder på regulatorn nu så är det någon som känner igen den från sin egen skoter så hör gärna av er!
Man kan i.a.f. se dom här siffrorna på den: RS61, 07, 8782, 1113.
Och kabelfärgerna är brun, gul/röd, gul/röd, röd/blå, grön, röd.
Brun är jord, dom gul/röda kommer från spolarna i motorn, röd/blå och grön går till laddnings-varningslampan och röd går till batteriet.

Här kan ni se bilderna: http://www.photodex.com/sharing/viewalbum.html?alb=1062
 

reservjesus

Medlem
26 okt 2005
14
0
1
överkalix
Sv: Tändningsproblem?

har samma problem på min kisse som har förgasare! i bland går det och i bland spottar å fräser den och ibland låter det ut som om man hade varvtals regulator från halv gas och mer! för att eliminera att det skulle va cdi eller tändspole eller stator lindning tjuv-kopplade jag min nere på motorns 4 poliga stift där man då ska bygla mellan svart och brun! då har man kopplat bort allt lyse samt alla stoppar med mera så var försiktig! min funkade snus fint efter det så jag vet då att det e nått galet i kablaget eller någon mojäng som sitter där på!

MJaaaaUU