WildCat 700 med tändningsproblem... ?

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

Jag har bara sett en säkring och den sitter på en av kablarna vid batteriet, vad menar du mer "säkringstrådar"?

Det konstiga är ju att "försämmringskurvan" var välldigt tydlig och utdragen (2 mil) när jag körde i lördags, men när jag fått hem skotern och testkörde den på gården så gick den bra ena sekunden och bara stod och fick baksmällar i den andra...

Att spänningen går upp just när man slår av motorn tycker jag borde betyda att laddningen och spänningsreguleringen fungerar men att något drar för mycket ström när motorn är påslagen, rätt eller fel?
Och då är frågan vad som kan ha börjat suga så mycket kräm?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tändningsproblem?

Ja, eller också laddar den visserligen men ger inte tillräckligt med ström.
Tänkbara anledningar till det är t ex om det är avbrott i en av dioderna i likriktaren, eller om det finns två parallella laddningslindningar på tändplattan och det är avbrott i den ena.

Den största strömförbrukaren är bensinpumpen, den borde rimligtvis dra 3-4 A. Om det finns ett bränslefilter efter pumpen och det börjar bli igensatt, så stiger strömmen kraftigt. Pumpen kan dra uppemot 10 A i värsta fall!


De där säkringstrådarna är decimeterlånga kabelbitar med någon värmetålig isolering (silikongummi, glasfiberslang eller liknande). Ledaren är inte av koppar utan av någon lättsmält legering. Ibland har de kabelskor i bägge ändar och är inskarvade mellan kabelstammen och batteriet (eller någon huvudkopplingsplint). Och ibland är de hopkopplade med en normal kabel inne i kabelstammen (ofta lödskarv), så man får linda isär yttersta biten av kabelstammen för att byta kabeln.
Jag har sett såna där på både Polaris och Arctic skotrar, de är också vanliga på Ford och japanska bilar.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

Hmm, det verkar inte som att laddningen funkar, eller...

När jag slår på EFI:n så att pumpen pumpar upp bränsletrycket drar den ca. 4A och sedan går strömmen ned till 0,3A, det är väl ok som jag fattat det.
Om jag sedan drar igång skotern så suger den drygt 1A på tomgång och lite över 2A om man gasar på, det är däremot _inte_ ok!

Just efter att jag tryckt på stoppknappen vänder dock strömmen och batteriet laddas den korta stund motorn snurrar av sig själv, det stämmer ju med spänningsmätningarna som visade att spänningen gick upp just då.

Är det någon som vet vad man ska få för värden om man mäter på kablarna som går ut ur motorn, vore bra om någon hade lite info om det så att jag kan kolla om någon spole är trasig.
Alla andra tips mottages också tacksamt!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tändningsproblem?

Få se nu, kopplade du in amperemetern mellan batteriet och en en av batterikablarna när du mätte?

Försök mäta laddström och strömförbrukning var för sig på något sätt (koppla in amperemetern i stället för hängsäkringen som borde finnas vid batteriet t ex.

Insprutningen borde ju fortsätta dra ca 4 A även när motorn går, om nu laddkretsen ger 2-3 A nånting så förklarar det dina mätvärden...
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

Mmm, precis, det var vad jag tänkte också.

Det går ju två kablar till pluspolen, är en "laddningskabel" och en "förbrukningskabel" eller?
Det var bara den ena som behövdes för att systemet skulle starta i.a.f., men jag tänkte inte på att kolla om motorn laddade via den andra (mätte från båda kablarna till batteriet)...

Men om det nu är så att motorn bara laddar 2A, vad kan det bero på?
Enligt EFI-el-schemat så är det bara en laddspole för batteriet men det är kanske schematiskt ritat?
Det lär väl vara spänningsregulatorn/likriktaren eftersom att den är dyrast x(, hur gör man för att mäta upp den, det går en massa kablar dit (6-7st).
Jag har känt på den nån gång för att känna om den var varm men det har den inte varit vilket jag tyckte var konstigt eftersom att det är ordentliga kylflänsar på den...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tändningsproblem?

Det är svårt att säga på rak arm hur man ska prova spänningsregulatorn, utan att veta vad som egentligen finns i burken.

Om man vet hur den ska vara inkopplad skulle man kunna simulera laddningsspolen med en variabel växelspänning (t ex vridtransformator kopplad till elnätet och en 220/24 V transformator efter den, eller med tongenerator och ett kraftigt LF-slutsteg).
Ev. får man koppla in en spole för strömbegränsning (t ex reaktor från lysrörsarmatur) nånstans i kretsen.
Sen belastar man den med ett 12 V batteri parallellt med nån lämplig last (olika glödlampor t ex), och mäter spänningar och strömmar på olika håll i uppkopplingen.

Om sådana där enheter är mycket dyra så kan det löna sig att försöka bryta upp gjutmassan och reparera. Många gjutmassor blir rätt medgörliga efter att ha legat i kokande vatten nån timme. Då brukar ytskiktet mjukna, man pillrar bort det, kokar en timme till osv... när man så småningom börjar komma ner till komponenter får man ta det försiktigt.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

Resultatet av dagens mätningar:

Motorn ger bara 0,6V, spänningen är ju inte så stabil men jag tyckte att man kunde se att den gick ned någon tiondel när man gasar upp motorn över tomgång.

Jag har kommit fram till det här genom att mäta på den ena kabeln som går till pluspolen på batteriet (den med säkring på), det är bara den andra som krävs för att motorn ska fungera så jag antar att den jag mätt på endast har till uppgift att ladda batteriet.

Spänningen är alltså bara 0,6V men det går ändå en ström på 1A _till_ batteriet, är inte det konstigt?
Kopplar man bort "laddningskabeln" så varnar laddningslampan så systemet känner tydligen av att motorn laddar trots att det är så lite.

Är det har något man kan dra några slutsatser av?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

Här kommer lite funderingar, låter det vettigt torbjorn?

Det kan väl inte vara så mycket annat än antingen laddningsspolen eller spänningsregulatorn/likriktaren som är trasig, om jag då kollar om det finns drygt 12V växelspänning på någon av kablarna till likriktaren så vet jag att spolen är hel.

Ska kolla det imorgon...
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

Tredje inlägget på rad nu...
Jag blev nyss tipsad om att laddningen kan sluta fungera om varningslampan för just laddningen går sönder, du är ju hajj på elektroniken i skotrar torbjorn, kan det verkligen vara så?

I.s.f. kan det här kanske bero på att jag köpt en standard-12V:s-lampa (19:) istället för originallampan som dom skulle ha 250spänn för...
Kan jag då kortsluta kablarna som ska gå till lampan för att få igång laddningen?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tändningsproblem?

Om laddningssystemet ser ut som det brukar (obs: BRUKAR) göra på en skoter så har laddningslampan ingen betydelse för hur laddningen fungerar. Möjligen skulle den krets i spänningsregulatorn som styr lampan kunna gå sönder om man sätter dit en alldeles för stark lampa, eller kortsluter den. En vanlig instrumentbelysningslampa på 1,2 eller 2 W borde fungera utmärkt.

På bilar är det tvärt om. Där behövs laddningslampan för att ge startmagnetisering till generatorn, om laddningslampan är trasig (eller för svag) kan man behöva rusa upp motorn till rätt högt varv för att generatorn ska börja ladda. Det är rätt vanligt att det sitter ett motstånd parallellt med laddningslampan, för att få fram magnetiseringsström även om lampan är trasig. På bilar utan sådant motstånd är laddningslampan ofta starkare än alla andra kontrollampor (uppemot 4 W).
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

[Uppdaterat: Senast editerat den 18-Mar-04 kl 12:24 PM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 18-Mar-04 kl 12:14 PM (CET)]Jag vet inte om det är avgaserna eller dom konstiga mätvärdena som gjort mig förvirrad men nu är jag i.a.f. helt uppsnurrad på läktaren!

Dom här spänningarna har jag mätt upp: http://henkew.web1000.com/spänning.txt
OBS. klipp ut och klistra in, forumet gillar inte "ä" verkar det som...

En annan konstig sak är att multimetern visar 27V växelspänning om man mäter direkt på batteriet, men det beror kanske på att det är en sån här billig biltema-mätare.
Mäter man spänningen till växelspänningsregulatorn så visar den dock 14V växel och ca. 2V likspänning så den verkar ju funka...
En tredje konstig sak är att det finns 12V likspänning innan likriktaren/spänningsregulatorn, eller sitter likriktaren någon annanstans, den här prylen jag mätt på heter "REGULATOR/RECTIFIER, VOLTAGE-DC" så jag har trott att den är både likriktare och spänningsregulator...?

En av kablarna till likspänningsregulatorn verkar vara direktansluten till batteriet om man resistansmäter (4:an på min illustration), den ger ju 13,7V likspänning när allt är inkopplat och motorn är igång men ändå är spänningen vid batteriet bara 0,6V, hur ********* är det möjligt?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tändningsproblem?

Mystiskt...

Men det är fullt normalt för billiga digitalmultimetrar att de gör utslag även för likspänning, på växelspänningsområdena.

Jag skulle tro att om allting fungerar normalt så bör man få ungefär halva batterispänningen om man mäter likspänning mellan någon av anslutningarna till laddningsspolen och jord.
Om man mäter tvärs över laddningsspolen ska man inte få någon likspänning alls.
Det är svårt att säga vad instrumentet ska visa för växelspänning på de ställena, men rimligtvis bör man få samma spänning från vardera ledaren till jord.

Jag har en liknande ingjuten likriktare/spänningsregulator från en båtmotor liggande för reparation nu (en ny kostade visst 8000 kr där!)...det verkar inte vara helt ovanligt att såna där enheter går sönder. Och för 8000 kr kan man lägga ner rätt många timmar hemjobbs-tid...
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

OK, då är väl det anleningen till dom konstiga växelspänningsvärdena, dom kan man kanske bortse ifrån helt...

Men jag har ju 13,7V på en av kablarna ur likriktaren, det är väl på tiondelen rätt spänning, så borde inte allt vara OK dit fram då?
Som jag skrev tidigare så verkar den kabeln gå fram till batteriet för om man mäter resistansen till "laddningskabeln" där fram så visar den på kortslutning.
När allt är avstängt får jag batterispänningen på den kabeln vid likriktaren men när man startar motorn så att spänningen ökar till 13,7V så får man inte den spänningen där framme...

Var kan den kabeln gå egentligen, man ser det inte rent fysiskt p.g.a. att den går in i kabelstammen.
När jag mätte upp spänningen 0,6V tänkte jag direkt på "läckspänningen" för en diod eller hur det var, man har ju glömt all sån här elektronik... :-(
Nu är jag kanske ute och cyklar men man måste ju fundera i alla riktningar när an kabel kan ha 13,7V i ena änden och 0,6 i den andra...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tändningsproblem?

Få se nu...har du något elschema till hands? Om inte så kanske det är idé att försöka rita upp ett själv. Man brukar komma ganska långt på väg genom att titta på färger på kablar som kommer ut ur kabelstammen och ohmmäta för att se vad som är hopkopplat med vad.
Insprutning och tändning har väl en egen kabelstam och resten av elinstallationerna borde inte vara mer komplicerade än att man kan komma tillrätta med dem...

Jo, och 0,6 V är ett typiskt framspänningsfall för en diod :)
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

[Uppdaterat: Senast editerat den 18-Mar-04 kl 07:17 PM (CET)]Nja, jag har bara EFI-kopplingsschemat och där finns inte dom här delarna med...

Nu har jag dessutom dumt nog varit framme och slitit sönder en diod, som antagligen inte har något alls med laddningen att göra.
Jag hittade den brevid reläerna och inne på dom här 0,6 volten som jag var tog jag lös den och mätte lite.
Men det är avbrott åt ena hållet och 200kohm om man mäter åt det andra, det tyckte jag var konstigt så jag drog lite i gummit som den är inplastad i och då lossnade själva dioden från kablarna.
Den finns med till vänster på mitt kopplingsschema (jag antar att det är den): henkew.web1000.com/kopplingsschema.jpg

Vad tror du, är det något fel på den när det är så stort motstånd åt båda hållen och kan den ha något med laddningsproblemet att göra?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tändningsproblem?

Dioden verkar ligga parallellt med spolen i huvudrelät för insprutningen. Den är förmodligen mest till för att ta hand om den spänningsspik som reläspolen ger ifrån sig när man slår av tändningen. Utan diod finns det risk att t ex halvledare i styrdonet skadas av spänningsspiken.

Men jag skulle tro att den är (eller var) hel. De flesta digitalmultimetrar ger så låg spänning vid motståndsmätning att det knappt går någon ström genom en kiseldiod. Om det finns ett speciellt läge för diodprovning så bör man använda det i stället.

Som ersättning kan du använda i stort sett vilken diod som helst som är ungefär lika stor. Exempel på vanliga beteckningar: 1N4002, 1N4004, 1N4007, BY255.

Den dioden har i varje fall inget med laddningen att göra!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

[Uppdaterat: Senast editerat den 19-Mar-04 kl 00:31 AM (CET)]x(
OK, då har jag en kort fråga om hur jag ska få ihop den igen...
Själva dioden har tre ränder, en tjock röd, en smal röd och en smal svart, i den ordningen.
Vilken sida motsvarar strecket vid pilens spets i diodsymbolen och vilken motsvarar pilens baksida?
Eller vi kan säga så här, om jag sätter mätinstrumentets jordkabel mot pilens baksida och pluskabeln mot spetsen (symbolen finns på skyddshöljet), ska jag då få utslag eller ska den visa avbrott?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tändningsproblem?

Det streck som är närmast en ände på dioden (och oftast bredare än de andra) är pilspetsen (katoden).
Med de flesta digitalmultimetrar ska det gå ström genom dioden (i diodprovnings- eller resistansläge) om du kopplar den svarta ledaren till diodens katod (alltså änden med strecket) och den röda till anoden (andra änden).
På analoga multimetrar är det oftast, men inte alltid, tvärt om!
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

[Uppdaterat: Senast editerat den 19-Mar-04 kl 03:56 PM (CET)]Nu har jag kommit fram till att det var p.g.a. att jag hade "laddningskabeln" fastskruvad på batteriet som jag fick 13,7V.
Jag får alltså bara 0,6V ur den här prylen som heter "REGULATOR/RECTIFIER, VOLTAGE-DC" på engelska, exakt vad betyder det på svenska?
Jag har antagit att den både likriktar och spänningsregulerar men när jag kopplar bort den och mäter på kablarna på skotersidan så får jag strax under 12V likspänning på två av dom, är det för att spänningen redan är likriktad eller är det min mutimeter som är galen? (den visar ca. 25V om jag mäter växelspänning på dom kablarna men det är nog fel eftersom att den visar 27V växelspänning direkt på batteriet...)
Allt är mätt mot jord, mäter jag mellan dom här två kablarna får jag inget utslag.

På två andra kablar får man 5V växel/0,2V lik resp. 2V växel/0,2V lik, vad dom har för uppgift har jag ingen aning om...

Dom två kablarna som är kvar är jordkabeln och den som går fram till batteriet.


En konstig sak är att om jag kopplar in den här "REGULATOR/RECTIFIER, VOLTAGE-DC" så försvinner spänningen på en av kablarna som tidigare gav 12V, dom andra är opåverkade, förutom den som går till batteriet som ökar till 0,6V.
Anledningen till att spänningen inte försvann när jag mätte igår var att laddkablen satt fast på batteriet då, gör den det blir spänningen drygt 13V på båda dom här kablarna och 13,7 på den som går till batteriet.

Komigen alla skoter-el-genier, skriv vad ni vet om "REGULATOR/RECTIFIER, VOLTAGE-DC" och om ni tror att felet sitter i den eller i någon spole inne i motorn.
Eller kan det vara något annat som orsakar det här?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tändningsproblem?

Det är väl mest sannolikt att felet är i spänningsregulatorn/likriktaren. Om man ska översätta benämningen ordagrant till svenska så blir det ungefär:
Regulator/likriktare, spänning - likspänning.

Med tanke på hur många anslutningar den har så misstänker jag att samma enhet innehåller tre (eller kanske 4) oberoende delar:
-Spänningsregulator för växelspännings-systemet (lyse och handtagsvärmare)
-Likriktare för batteriladdning
-Spänningsregulator för batteriladdning
-Eventuellt krets för att styra laddningskontrollampan.

Laddningsspolen på tändplattan är ansluten till de båda hylsorna i motstående hörn på den 4-poliga kontakten (gul/röda kablar).

För att prova spolen så koppla isär kontakten och mät spänningen mellan de bägge hylsorna med motorn på tomgång. Borde bli 10-20 V eller så. Om du kopplar in en H4-lampa däremellan så ska den lysa.

Om du ohmmäter lindningen så är resistansen ca 0,2 ohm (en billig digitalmultimeter kommer att visa ungefär 0). Det ska vara oändlig resistans till jord och till de andra anslutningarna i kontakten.