WildCat 700 med tändningsproblem... ?

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Happ, då var det dax igen då...

Det verkar som att det är något i tändsystemet på min wildcat som glappar.
På tomgången går den på en cylinder men man hör att den andra tänder lite då och då.
Så fort man gasar misständer den våldsamt och det blir avgasknallar så att piporna hoppar av "grenrören" och det slår eldslågor ur utblåset...

Det konstiga är att den kan slå om och gå helt normalt ibland, det verkar inte ha något med värmen att göra heller för idag hade jag kört ca. 2 mil i välldigt pudrigt (tungt) före när den började och en annan gång hade den stått två dagar på gården och misstände direkt från start.
När den började krångla idag försökte jag och en kompis styra på så att vi skulle ta oss till närmaste väg och då helt plötsligt började den gå normalt igen...

Så vad tror ni, någon som har några tips?
Jag kan inte se några felkoder på EFI-boxen och på symtomen verkar det ju inte vara bränslet det sitter i...
 

AC700

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Norge
RE: Tändningsproblem?

Hei
Jeg hadde misständning på min 700 EFI. Den blåste ut pluggen og flammene sto ut av potten..
Det viste seg desverre at jeg hadde havari på en sylinder. Stempelringene hadde snurret og knektes mot avgassporten.
Sjekk kompresjon når motoren er varm.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tändningsproblem?

Mycket skumt att tändningsproblemet bara rör en cylinder, alla delar utom tändstiften är ju egentligen gemensamma för bägge.
Det enda det möjligen skulle kunna vara är överslag till jord inne i tändspolen, från ena uttaget.
Vet du vilken cylinder som misständer? Prova i så fall att skifta tändkablarna och kolla om felet flyttar sig till andra cylindern.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

Nja, jag vet inte om det bara gäller en cylinder men just innan jag ställde undan skiten så lät det som att den gick på en cylinder och ibland tände på båda...

Hur är det med elsystemet, är det tändningen eller EFI:n man bryter med nyckeln, dödar-knappen och gashängsbrytaren?

Eftersom att det rinner ut en massa soppa i piporna så borde det väl vara tändningen som spökar, eller kan det bli så om EFI:n krånglar också?

Det _bör_ inte vara något mekaniskt fel eftersom att den inte ens gått 10 mil efter renovering, jag har inte mätt kompet men den känns lika mellan cylindrarna om man drar sakta i startsnöret...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tändningsproblem?

Få se nu, jag tror det bara är insprutningen man stänger av med tändningslås och nödstopp på Arctic. Gashängsförreglingen stänger förmodligen av tändningen (men jag vet inte säkert).
På Polaris stängs både insprutning och tändning av oberoende av varandra med både nödstopp och tändningslås.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

[Uppdaterat: Senast editerat den 04-Feb-04 kl 07:36 PM (CET)]Hur fungerar det här med gashängsbrytaren egentligen?
Kopplas den bort under ett visst varvtal eller hur undviks det att motorn stannar när man släpper gashandtaget på tomgång?

Och själva brytaren då, aktiveras den när man får gashäng och bryter tändningen eller är den stängd så länge man gasar så att tändningen bryts när den öppnas?


Jag tänkte utföra lite felsökning idag men då gick skotern precis som den ska, några sekunder efter att jag startat misstände den men sedan gick den bara bra... Typiskt!
Batteriet visade 12,4V efter att ha stått i 5 dagar så det är nog OK, därför undrar jag om det kan vara gashängsbrytaren...
Det var extremt mycket yrsnö när jag körde sist så det kanske letade sig in lite fukt i den, om den fungerar så att den bryter tändningen så känns det ju inte helt otroligt.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tändningsproblem?

"Gashängsbrytare"?
Det fungerar på olika sätt på olika märken.
Yamaha har t ex två strömbrytare, en vid gashandtaget och en vid spjällaxeln.
Om gashandtaget är släppt men spjällaxeln inte står i tomgångsläge så bryts tändningen.

En annan variant är att det finns en krets i tändsystemet som bryter tändningen över ett visst varvtal, som ligger nånstans mellan normal tomgång och variatorns tillslagsvarv (kanske 2500-3000 varv/min). Den kopplas in av en strömbrytare vid gashandtaget när man släpper gasen.

Det finns säkert lika många lösningar på problemet som det finns konstruktörer som har varit inblandade...

På skotrar med wirebroms (och bromsljuskontakten i handtaget) är det vanligt att strömbrytarna för gashäng och bromsljus är exakt likadana. Då är det lätt gjort att byta plats på dem om man är misstänksam.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

Jag kan meddela att brytarna (tändningslås, nödstopp m.m.) bryter både tändningen och insprutningen, i.a.f. på min skoter.

Sedan sitter det två brytare i gashandtaget, en vid sprinten och en vid wiren, så det är nog bara dom två som känner av om man råkat ut för gashäng eller bara gasar som en galning. :)

Nu ska jag kolla upp hur man gör för att koppla bort brytarna och se till att ha en kabelstump med mig när jag kör, då kan jag se om det är dom som krånglar när det händer nästa gång...
 

AC700

Medlem
1 jan 2000
26
0
1
Norge
RE: Tändningsproblem?

tror fortsatt på mekanisk problem.
sjekk kompresjon....

Har foresten mycket deler til 95 AC 700 EFI
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

Tss, du vill bara sälja dina gamla skoterdelar, erkänn! :p

Eftersom att den går hur bra som hellst nu och förr gick den inte framåt överhuvudtaget så kan man nog utesluta mekaniskt fel.
Att den förut gick bra på tomgången men började spotta och fräsa så fort man gasade är anledningen till att jag misstänker brytaren i gashandtaget.

Bara framtiden kan visa vad som egentligen är fel...
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

Nya bevis i utredningen: Batteriet ny misstänkt!

Ja, nu verkar det som att det kan vara batteriet trots allt, jag var ute för att byta varningslampan för laddningen och att installera ett cigg-uttag idag när skotern helt plötsligt var helt död!
Först trodde jag att jag satt någon kabel fel men det visade sig att batteriet bara gav några volt, och blev helt tomt när man vred på tändningen.
En cell var frusen vilket är extremt konstigt eftersom att det varit plusgrader nästan varje dag sedan jag sist körde och då gick den hur bra som hellst.

Förhoppningsvis så är det batteriet som varit halvdåligt hela tiden, men det vore ju otroligt om det är något så enkelt fel...


Är det förresten någon som vet så här på rak arm om handtagsvärmarna drivs på växel- eller likström?
Det vore smidigt om man kunde ta ström därifrån till GPS:en eftersom att kablarna går alldeles bakom panelen där jag tänkt sätta cigguttaget.
Annars finns det kanske någon annan kabel där bakom "tank-panelen" som man kan koppla in sig på?
 

egon

Välkänd medlem
1 jan 2000
232
0
16
RE: Tändningsproblem?

Just på din skoter har jag ingen aning men på äldre skotrar med elstart så är allting kopplat efter likriktaren och parallelt med batteriet... Men det är som sagt äldre skotrar, testa att mäta både vxl och lik spänning, får du runt 12v på lik och 2-3 volt på vxl så vet du att det är likspänning.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

Jo, självklart mäter jag sen när jag fått igång besten, jag tänkte bara kolla om det var någon som visste så man slipper gå igenom en massa kablar i onödan...

På ett elschema jag har finns det en spole för växelström och en för likström så jag tror att lyset + ev. något mer drivs med växelström medans batteriet då laddas från den andra spolen.
Frågan är vad som drivs med växel- och vad som drivs med likström...
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tändningsproblem?

Så vitt jag vet (gäller iofs '93) så används likström bara för batteriladdning och insprutning, allt annat (lyse och handtagsvärmare) får växelström.

Ett mycket enkelt sätt att kolla om något annat skulle gå på likström är ju att se vad som ev fungerar med tändningen påslagen men motorn stillastående (och givetvis ett laddat batteri på plats).
Det enklaste sättet att få ut matning till GPS:en är nog att koppla in sig direkt på batteriet med en hängsäkring i serie med +.
Om du vill att matningen ska stängas av när du slår av tändningen så får du koppla in dig efter tändningslåset eller huvudrelät för insprutningen.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

Mmm, det stämmer nog, allt som startar när man vrider om nyckeln är EFI:n och bränslepumpen...

Enligt vad jag kan se på kopplingschemat så är ena polen på tändningslåset direkt ansluten till + på batteriet, visst borde det då gå bra att koppla in strömuttaget på den kabeln, också till chassit då...
Det är ju inte frågan om några stora strömuttag (ska driva en GPS) så det kan väl inte ha någon inverkan på EFI:n?

Jag vill hellst inte ha några hemmadragna kablar direkt från batteriet, finns inget värre än ett hemmapulat elsystem! (där under plasten gör det inte så mycket med en kabel till, det är ett sånt ormbo redan...)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tändningsproblem?

Det borde fungera utmärkt. Det man snarast kan vara orolig för är väl om det är för mycket störningar och skräp på den 12 V-spänningen för att GPS:en ska trivas. Störnivån i elsystemet på en skoter brukar vara rätt hög eftersom både spänningsregulatorn för växelströmssystemet och laddningsregulatorn för likströmssystemet bygger på att tyristorer kortsluter generatorspolarna korta ögonblick då och då för att spänningen inte ska bli för hög.
Jag har varit med om att GPS i skotersammanhang tappar fix så fort man startar motorn och kommer igång igen nån minut efter att man har stängt av.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

Du funkade bra att sno ström från tändningslåset, om GPS:en störs av skoterns "fula" spänning vet jag dock inte eftersom att jag bara testade inomhus...
Men menar du att själva spänningen kan göra att GPS:en inte funkar eller är det störningarna från tändningen som är problemet?

Man får väl hoppas att det går bra, och att några ur- och uppladdningar av batteriet gör att man slipper dom här avgasknallarna, i.s.f. är jag nöjd med skotern för tillfället i.a.f... :)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tändningsproblem?

Både ledningsbundna störningar (sånt som följer med spänningen) och utstrålade störningar (från tändningen) kan ställa till problem för GPS:en. Om du får problem är det ju lätt gjort att flytta den hit och dit och prova. Om den fungerar sämre rakt ovanför tänddelarna än på andra ställen så är det nog tändstörningar som är problemet.

Ledningsbundna störningar blir det mindre av om batteriet är i bra skick och någorlunda välladdat.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
RE: Tändningsproblem?

Pjuh, då har man varit och bogserat åbäket igen då...
Vi körde en sväng på ca. 10mil igår, problemet var bara att jag blev tvungen att åka mach Z dom sista milen. :-(

Efter ca. 6 mil började jag känna att skotern tvekade när man tryckte på för fullt, det blev bara värre och värre och efter ytterligare 2 mil stannade den helt.
Eller stannade och stannade, motorn går hur bra som hellst på tomgången men så fort man gasar så blir det bara avgasknallar ungefär som att den misständer.

När jag startat den idag har den gått hur bra som hellst, men skulle man köra ett längre tag skulle säkert samma sak hända igen...

Det jag tror händer är att den drar ur batteriet, jag har ju nyss fått byta det p.g.a. att det förra frös sönder så det kan ju inte ha laddats som det skulle.
Det är också så att spänningen över batteriet bara är ca. 12,2V när man har motorn igång, innan jag startade den var spänningen ca. 12,5V.
Varningslampan för laddningen lyser inte och just när man stänger motorn går spänningen upp till ca. 13,5V, typ under tiden när motorn fortfarande snurrar men tändningen (och EFI:n) är avslagen...

VAD kan det vara för fel???
Man börjar bli ganska less på att dra hem skotern från alla möjliga oländiga ställen!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Tändningsproblem?

Bra fråga. Uppenbarligen laddas ju inte batteriet som det ska. Kolla om det finns någon säkring i laddningskretsen (åtminstone på Wildcat '93 finns det både en hängsäkring och några "säkringstrådar" i närheten av batteriet) och om den är hel.
Det kan ju också vara fel på laddningsspolen på tändplattan, glapp i något kontaktdon eller fel på likriktaren/spänningsregulatorn.

Synd att det är så svårt att hitta elscheman för Arctic...