"Vinande" sekundär variator... ?

Nitro

Medlem
20 mar 2006
44
0
1
Skellefteå
henrik.strandlund skrev:
Nu har jag fått bort mitt ljud.

Någon annan som lyckats? .....eller har denna tråd dött? :(
Tjenare!
Nä, inte har denna tråd dött ut...det lovar jag:)
Gjorde som alla tipsat och tog å bytte rem, blev en "Gates Extreme" och än så länge är ljudet borta. Har inte hunnit köra annat än just en liten sväng när jag just satt dit den. Men jag håller tummarna för i helgen så ska den provas till max :)
Men jag fick ju bort ljudet ett tag när jag provade att byta sekundär...så man får hoppas att inte ljudet kommer tillbax *Håller tummarna*

/Mvh
 

Nitro

Medlem
20 mar 2006
44
0
1
Skellefteå
henrik.strandlund skrev:
Nu har jag fått bort mitt ljud.

Någon annan som lyckats? .....eller har denna tråd dött? :(
Har nu kommit hem från fjällen och kan bara ge tummen upp :)
Byttre rem innan jag for och höll bägge tummarna för att det skulle försvinna d missljud jag haft...Och vet du/ni vad!!!! NU är det tyst *Jippi'

Ska aldrig glömma alla tips och förslag jag fått härifrån!!!!

/Mvh
 

Hr Mård

Välkänd medlem
16 feb 2006
100
0
6
Vad roligt att du äntligen har fått ordning på alla bekymmer med missljud! :)
 

HK mattan

Välkänd medlem
31 mar 2006
256
0
16
Snöriket
Remmen justerar du när variatorn sitter på.

En insektsnyckel och en 10:ans hylsa! Remmen ska ligga ett par mm över sec. Jag har använt ögonmått och de funkar bra :)!
 

Nitro

Medlem
20 mar 2006
44
0
1
Skellefteå
Hr Mård skrev:
Vad roligt att du äntligen har fått ordning på alla bekymmer med missljud! :)

Jo, det känns j-ä skönt...å man han ju knäcka ex-antal mil :) Men känns ändå lite tungt, man har lagt ut över tio papp. Men nu har man ju en helrenoverad "Pärla" :) Men som sagt nästa år så blir det ju byte...man kanske måste behålla denna oxå, man lär ju ändå aldrig få tillbax nå för renoveringen. Men men, man vet aldrig...den är ju i tipp topp nu *Tummen upp*
 
Senast redigerad av en moderator:

henrik.strandlund

Välkänd medlem
25 nov 2005
260
1
16
Sundsvall
www.easyridersoxsta.se
Kanon att ni du fick till det! :)


Jag hade exakt samma problem med min MXZ 600.
Bytte remmen från en Dayco Ultimax III till Bombardiers orginal rem.
DÅ försvann ljudet. Verkar dock vara olika remmar till olika maskiner.

Huvudsaken är ju att man vet vilken rem man ska ha till sin maskin. :)
 

Gixxer

Medlem
29 jan 2006
42
0
1
Kalix
Jag har fått bort ljudet med en ny rem till min skoter! Men nu har jag fått ett annat problem?? Sista gången jag körde skotern funkade allt bra! Nu när jag ska dra igång den och köra så går den tung som fan! Fjädern i den sekundära hade lossnat .Tog lös sekundära och kollade så att allt var rätt och monterade fjädern på A6. När jag kör iväg så far remmen långt ner på den sekundära och remmen blir lös! det i sin tur gör så att primära får varva till ordentligt innan den rör på sig och då klickar det till! Om man pallar upp skotern och testar så funkar det bra men så fort man har den på marken och ska köra iväg så gör den likadant. Kan det vara fjädern i den sekundära som måste spännas?
 

Gixxer

Medlem
29 jan 2006
42
0
1
Kalix
Gixxer skrev:
Jag har fått bort ljudet med en ny rem till min skoter! Men nu har jag fått ett annat problem?? Sista gången jag körde skotern funkade allt bra! Nu när jag ska dra igång den och köra så går den tung som fan! Fjädern i den sekundära hade lossnat .Tog lös sekundära och kollade så att allt var rätt och monterade fjädern på A6. När jag kör iväg så far remmen långt ner på den sekundära och remmen blir lös! det i sin tur gör så att primära får varva till ordentligt innan den rör på sig och då klickar det till! Om man pallar upp skotern och testar så funkar det bra men så fort man har den på marken och ska köra iväg så gör den likadant. Kan det vara fjädern i den sekundära som måste spännas?
Va ett lätt fel! Va tvungen att spänna sekundär fjädern;)
C3 och fan vilket botten drag jag fick...Klart nöjd
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Så universallösningen på kvittrande variatorer är alltså att byta till en Bombardiers Original rem... ?

Min kvittrar och låter litegrann på låga varv, jag har funderat på att skaffa öronproppar :)

Eller iofs så kan jag undvika låga varv.
 

Lallas781

Semi PRO sledder
14 dec 2006
21
0
0
Brunflo
min skoter skramlar som tusan på tomgång, men blir tyst så fort man börjar köra, skramlet kommer från primärvariatorn, jag har bytt glidklackarna och o-ringar samt fjädrarna men skramlet är kvar, har någon råkat ut för detta och vet vad det beror på?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Å hej å håååååå......

Lallas78 :

Drag åt primär bulten HÅRT !!

Mao. För Kung och Fosterland och helst lite till ! ;)

TRA bulten skall sitta extremt hårt !


.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Variatorn min skrammlar och låter en del, den låter nästan inget när den stått kall, men så fort jag kört den varm så börjar den leva om. Antar att något i den är slitet, har aldrig haft isär en variator men måste nog kanske ta tag i det.

Vad ska jag chansa på först, Primären eller sekundären?
 

Dennis_K

Medlem
3 jan 2009
6
0
1
Handen
Variatorn min skrammlar och låter en del, den låter nästan inget när den stått kall, men så fort jag kört den varm så börjar den leva om. Antar att något i den är slitet, har aldrig haft isär en variator men måste nog kanske ta tag i det.

Vad ska jag chansa på först, Primären eller sekundären?

Har du fått till din?

Jag har exakt samma på min.

Tyst nät den e kal men effter lite körning börjar den låta.

Fast mitt ljud försvinner när man ligger jämt på högre varv typ 6500.

Och min viner inte den låter mera ssshhshhsssshhhss hehe :laugh:

Tack för svar
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Min sekundär lever om så in i...jag har rengjort båda variatorerna och bytte även o-ringar och glidklackar i primären och kör med originalrem..suck stön!
 

Dennis_K

Medlem
3 jan 2009
6
0
1
Handen
Min sekundär lever om så in i...jag har rengjort båda variatorerna och bytte även o-ringar och glidklackar i primären och kör med originalrem..suck stön!

Hehe.

Samma sal med min.
Förra ägaren byte fjädrar och glidklackar fast det låter fortfarande.

Har du samma som jag att den e tyst när den e kall?
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Nja jo, den låter mindre vid tomgång och vid höga varv. Men det tror jag beror på att vid låga varv exempel tomgång så hörs det inte lika mycket för sekundären snurrar så lite och vid höga varv så lever hela skotern om så man inte hör tjutet :D. Jag ska ta en närmare titt på den där stora bussningen och ta bort dom där windplates, vad är dom egentligen för någon nytta?
 

Octan

Aktiv medlem
20 mar 2009
62
0
6
Storuman
Jag har också ett vinande ljud som tydligen kommer ifrån sekundärvariatorn (enligt firman jag köpte skotern av) summit 600 -99. Fungerar tok-bra förutom det där ljudet.. Som uppkommer efter cirkus 30-40 km/h.. Tyst på låga hastigheter. Enligt firman så vågar jag köra på utan problem, men känns ändå knepigt. Jag menar, det ska INTE låta sådär.

Nyköpt skotern och är ingen vidare mekaniker så ja kommer inte ihåg om de är en orignal bombardier-rem.. Men är det inte fallet så får jag väl prova att byta rem och hoppas det fungerar som det ska.

Eller borde det tjuta hela tiden om det är remmen det är "fel" på? Tänkte i och med att ljuder uppkommer fören man har lite hastighet (typ 30-40 km/h). Vet inte hur de är emot högre hastigheter (typ 100km/h + ). I de hastigheterna, de få gånger jag är där så tänker jag på annat :p
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
hej jag hade också problemet med vinande/skrikande sekundär och jag tog lös sek variatorn flera gånger och provade spänna fjädern och bytte klackarna men det blev ingen skillnad, så en dag hade jag inge att göra och gick ner i garaget och tog bort dom dära windplates och efter det blev skotern tyst. och det var ett kraftigt vinande/skrikande ljud jag hade men det blev då tyst när jag tog bort dom så prova det. det gällde en enduro 583 97