Problem med stator kan det bli på alla modeller. Men en modell med känslig konstrukion av stator är ZRT800:an.
ZR 700 Den är inte dålig bara inte fullt lika bra som de andra jämnåriga alterantiven. Den skulle väl inte ha fått hänga med så länge om den var rent dålig.
ZR 600/800 är APV försedda motorer. Kolla denna vridmomentkurva för en ZR800 den framgår ganska tydligt var APV ventilerna gör skillnad. Vilket också gör att det systemets funktion är viktigt för full effekt.
ZR 800 momentkurva
Inte många som var för EFI. Visst en förgasarmotor är enkare att skruva i på klassiskt vis, men för standard åkaren behöver man inte justera en EFI. Skillnaden är oftare att man vid problem istället kontrollerar kablage, mäter sensorer/spänningar och felkoder. Jag rekommenderar då EFI alla dagar.
Skulle vara intressant att se två bromsningar med Förgasare vs EFI av motsvarande motor. Komplettra sedan med en "inställd" förgasarvarinat om de nu är lite "safe" fet som orginal. (600 eller 800) Ex tändning är agressivare stäld på EFI maskiner. Angivna värden för tändtidpunkt i service manual för -02 årsm.
600:a 4000v / 24 grader
600:a EFI 2000v / 24 grader
800:a 2000v / 14 grader
800:a EFI 2500v / 26 grader.
En 600 räcker långt, du blir nog inte besviken. I de flesta vanliga mindre ledåkningar är det inte en stor skillnad. 600an är lägre växlad orginal än 800:an vilket hjälper den lite. Finns nog mer hur dålig / bra chaffören är.
Håller dock andra om att man inte ska välja en 600:a istället för en 800 för bränsle förbrukningens skull.
Vill man ha vrid då är trippel spis härligt, synd bara att man får så mycket annat med också. Men jag kan nog ändå ställa mig till skaran som inte blir besviken om en ny modern bränslesnål insprutar 2-takt trippel skulle dyka upp. Ahhhh.
Indy 650 är väl runt 90hk.? Så det bör märkas att det är lite mer hk oavsett val.
Fick själv ett tips av en kompis när jag velade mellan 600 / 800 EFI. Du kommer att vara höjd med båda ibörjan. Kör du sedan snabbare mer krävande och vill pressa hårdare så finns mer kraft kvar i en större maskin.