Vilken ZR ?

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Hallå Hallå.

Har blivit ganska sugen på en ZR till nästa vinter, men vilken ska man välja ? 500,600,700 eller 800 ? (900an är utesluten då den är för dyr)


Vill såklart ha mycket motor men det är inget som egentligen behövs, kör mest led och leker på myrar, så jag kan tänka mig att välja bort några hästkrafter för att ha en driftsäker maskin.

Ja, kom med för och nackdelar mellan respektive modell.

//Mattias

PS: Vill inte ha svar som : "Lägg till 40 000 och köp nåt annat."
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
800an helt klart. Stabilaste BigBlock Twinen. Mycket effekt och driftsäker motor.
Precis, kanske inte snålast på dropparna men man får leta efter bättre hållbarhet bland äldre 800 twins. ZR'n är ju också lite överbestyckad, så om du köper en utan EFI så törs du gå ner nått snäpp på bestyckningen utan att vara orolig.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Okej. så 800an är alltså driftsäkrast ? (Det var det jag hade hoppats på :))

Vill somsagt helst ha en 800, men OM jag ändå köper en 600, kommer jag då ångra mig ? Är det stor skillnad motormässigt ? Hur mycket sämre är driftsäkerheten ?

Och, är det mycket roligare att tanka en 600 än en 800, eller är det inte sååå stor skillnad i förbrukning ?

Om ni undrar varför jag frågar så mycket så är det för att jag inte har allt för mycket pengar att lägga ut och har fastnat för just ZR :)
 
B

Biosteel

Okej. så 800an är alltså driftsäkrast ? (Det var det jag hade hoppats på :))

Vill somsagt helst ha en 800, men OM jag ändå köper en 600, kommer jag då ångra mig ? Är det stor skillnad motormässigt ? Hur mycket sämre är driftsäkerheten ?

Och, är det mycket roligare att tanka en 600 än en 800, eller är det inte sååå stor skillnad i förbrukning ?

Om ni undrar varför jag frågar så mycket så är det för att jag inte har allt för mycket pengar att lägga ut och har fastnat för just ZR :)
600 original variator har en tendens att spricka så helst ska man byta ut mot en comet variator (blir oxå sjukt grym). zr 800 är en grym maskin och i sig är maskinen väldigt driftsäker men såklart beror ju de mesta på hur skicket på maskinen är och hur den har blivit servad osv. :hello:



Team Arctic Cat Racing
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
ZR 800 hade jag valt. Sägs ju vara den bästa 800 motorn som Arctic byggt.. ;)

500an är för slö..
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
ZR500 Ganska "440" peak aktigt effekt. Höga varv i inslag och körning för att få fram effekten.

ZR600 verkar väga tämligen lika med 500:an men några hk fler. Möljighet till EFI om man så önskar. Vet inte några specifika problem med denna.

ZR700 väger ganska lika men en 800:an men saknar 20hk. Motorn känns som den levde på övertid sista åren. Är väl i grund och botten baserad på gamla Wildcat 650 från förra årtusendet... Med vissa förändringar inkl 700cc under många år. En nackdel är väl att den i huvudsakligen finns i ett chassie en generation äldre än de andra alterantiven.

ZR800 verkar vara en stabil motor. Väger ett par kg mer än 600/500:an. Möljighet till EFI om man så önskar. Den är lite mer krävande på variatorn då de relativt tunga vikterna o dyligt verka kräva lite tätare byte av bussningar o dyligt.

ZR900 "samma" som 800:an bara annan topp med större borring. Några hk mer.

Personligen så jag lägger min(a) röster på en 600 EFI eller 800 EFI.
Är vikten viktigare och effekten tillräcklig gå på 600:an. Är vrid och effekt mer intressant så är 800:an är bra.

Men som alltid den bästa skotern för dig. Är den som är motsvarande typ av maskin som dina medåkare kör men lite bättre... :rolleyes:
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Tack för ett riktigt bra svar.
Så alla (utom en) rekommenderar 800an.

Är 700an alltså den "sämsta" av dom modellerna ? (tyvärr så ligger den dock bäst i pris :D)

Du säger att 800an är tyngre än 600an. Upplevs 800an som tung, eller märker man ingen skillnad ?
Och så har jag länge undrat hur en 800 kan vara tyngre än en 600 ? Är det inte bara kolvar o cylindrar som skiljer dom åt ?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Har kört en Zr 600 EFI -02(kompisens), Zr 700 -01(kompisens) och Zr 900 -03(min).

Bara det ja gick från min F6 -06 till Zr 600 -02 så var de ganska stor skillnad. Motorn upplevdes trött på gasen och hade inte den där pushen ute i pudret. 600an är inte heller så värst snål på soppan. Inte EFIn iaf, den drar mer än min F6a. Kompisen låg på ungerfär 4L/milen medans jag låg på runt 3L/milen vid blandad körning, mest hård körning efter led.

700an är som nån här ovanför säger en motor som gick på övertid. Bättre drag i pudret än 600an. Men inte riktigt det där draget som man har i tex Sxr 700, Enduro 700 och MXZ 700. Den känns lite slöare.

900an, 285kg fulltankad och klar(enligt vv.se), dom där extra kilona märkte man inte av alls. Min var slut i sekundär variatorn och APV portarna funka inte men den gick ändå som ett spjut.
Fick tyvärr ett haveri på min, inte motorns fel utan föra ägarns slöhet av att tvätta APV portarna och dels mitt fel för att jag inte kolla dom(lita på säljarn då ja känner honom privat)+ att kolvarna hade gått gått på övertid. Så går det när man säger "ska byta kolvar till sommarn, nog håller dom vintern ut".


Tycker helt klart att du ska gå på 800an. Personligen skulle ja ha gått på en med förgasare då det är lättare att ställa in den optimalt och sen upplever jag att skotern blir rappare på gasen när man har förgasare.
 
Last edited:
B

Biosteel

Tack för ett riktigt bra svar.
Så alla (utom en) rekommenderar 800an.

Är 700an alltså den "sämsta" av dom modellerna ? (tyvärr så ligger den dock bäst i pris :D)

Du säger att 800an är tyngre än 600an. Upplevs 800an som tung, eller märker man ingen skillnad ?
Och så har jag länge undrat hur en 800 kan vara tyngre än en 600 ? Är det inte bara kolvar o cylindrar som skiljer dom åt ?


jo tyvärr så ha jag bara sett folk som skruvat i just 700 :eek:
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Okej. så 800an är alltså driftsäkrast ? (Det var det jag hade hoppats på :))

Vill somsagt helst ha en 800, men OM jag ändå köper en 600, kommer jag då ångra mig ? Är det stor skillnad motormässigt ? Hur mycket sämre är driftsäkerheten ?

Och, är det mycket roligare att tanka en 600 än en 800, eller är det inte sååå stor skillnad i förbrukning ?

Om ni undrar varför jag frågar så mycket så är det för att jag inte har allt för mycket pengar att lägga ut och har fastnat för just ZR :)
Fundera inte ens på 600an, den är jävligt slö (tycker jag iaf) drar mer bensin än 800an, inte ens i närheten lika driftsäker. Köp en ZR 800 01 gå ner 1-2 steg på bestyckningen om det inte redan är gjort, och kör så det ryker! :D Tror det var 430mj original om jag inte minns fel, min bror körde iaf på 410 i sin. Det var aldrig något fel på den. Det ändå han gjorde på 300mil var att justera APV portarna och rengjorde dom en gång. Och det var hårt spöade mil. Risig som satan men motorn gick som en klocka.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Men vilken tur då.

Egentligen tror jag att en 600 räcker för mig motormässigt, för den lär ju ändå vara rappare en indyn jag har nu.
Men jag vill ju ha en driftsäker skoter framförallt.

Och ang. bensinförbrukningen, kan man köra på 10-12 milaturer på en tank ?

Tack för hjälpen jag fått annars :)
 
B

Biosteel

Men vilken tur då.

Egentligen tror jag att en 600 räcker för mig motormässigt, för den lär ju ändå vara rappare en indyn jag har nu.
Men jag vill ju ha en driftsäker skoter framförallt.

Och ang. bensinförbrukningen, kan man köra på 10-12 milaturer på en tank ?

Tack för hjälpen jag fått annars :)
kvalificerat skitsnack att 600:an skulle vara slö. en potent maskin som med rätt förare plockar äldre 800 maskiner. skitrolig skoter för övrigt :ciao::rock:
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Vad är det mer specifikt som krånglar på 700an ? Läst lite om statorn, stämmer det ?

Och en liten extrafråga : Vad är det egentligen som skiljer sig mellan ZL och ZR ?
Andra dämpare har jag läst, men är det samma motor ?
Är egentligen inte så intresserad av ZL'en, utan var mest bara en tanke.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
kvalificerat skitsnack att 600:an skulle vara slö. en potent maskin som med rätt förare plockar äldre 800 maskiner. skitrolig skoter för övrigt :ciao::rock:
Jag tycker dom är förbannat slö. Och han som äger 600an har absolut igen chans nånstans mot min srx. Självklart beror det också på föraren. Men om du sätter två jämlika förare på en 600 och på en 800an så skulle 800 fullständigt köra skiten ur 600an. Och 600an är inte ens i närheten av vridet från botten som 800an har, som behövs ut ur kurvorna när man racear. Jag ska säga att det var en hård kamp mellan mig och min bror när han hade Zr'n, men jag var nästan alltid först. :D
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Jag tycker som Yamaha.Srx.700, tycker att 600an är lite för slö. Den har inte den där sista orken.