Vilken ZR ?

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag tycker dom är förbannat slö. Och han som äger 600an har absolut igen chans nånstans mot min srx. Självklart beror det också på föraren.
Och det är konstigt för att? Trippelpips-700 mot vanlig 600 och ett HELT annat användningsområde.
Man kan ha roligt på en skoter med en aning mindre hästar under huven också..
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
33
Satsa på 800an säger jag bara..

Jag gick från ZR 500 --> Enduro 700.. Den blev slö efter ett litet tag den med! :p
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Problem med stator kan det bli på alla modeller. Men en modell med känslig konstrukion av stator är ZRT800:an.

ZR 700 Den är inte dålig bara inte fullt lika bra som de andra jämnåriga alterantiven. Den skulle väl inte ha fått hänga med så länge om den var rent dålig.

ZR 600/800 är APV försedda motorer. Kolla denna vridmomentkurva för en ZR800 den framgår ganska tydligt var APV ventilerna gör skillnad. Vilket också gör att det systemets funktion är viktigt för full effekt.
ZR 800 momentkurva

Inte många som var för EFI. Visst en förgasarmotor är enkare att skruva i på klassiskt vis, men för standard åkaren behöver man inte justera en EFI. Skillnaden är oftare att man vid problem istället kontrollerar kablage, mäter sensorer/spänningar och felkoder. Jag rekommenderar då EFI alla dagar.

Skulle vara intressant att se två bromsningar med Förgasare vs EFI av motsvarande motor. Komplettra sedan med en "inställd" förgasarvarinat om de nu är lite "safe" fet som orginal. (600 eller 800) Ex tändning är agressivare stäld på EFI maskiner. Angivna värden för tändtidpunkt i service manual för -02 årsm.
600:a 4000v / 24 grader
600:a EFI 2000v / 24 grader
800:a 2000v / 14 grader
800:a EFI 2500v / 26 grader.

En 600 räcker långt, du blir nog inte besviken. I de flesta vanliga mindre ledåkningar är det inte en stor skillnad. 600an är lägre växlad orginal än 800:an vilket hjälper den lite. Finns nog mer hur dålig / bra chaffören är.
Håller dock andra om att man inte ska välja en 600:a istället för en 800 för bränsle förbrukningens skull.

Vill man ha vrid då är trippel spis härligt, synd bara att man får så mycket annat med också. Men jag kan nog ändå ställa mig till skaran som inte blir besviken om en ny modern bränslesnål insprutar 2-takt trippel skulle dyka upp. Ahhhh.

Indy 650 är väl runt 90hk.? Så det bör märkas att det är lite mer hk oavsett val.

Fick själv ett tips av en kompis när jag velade mellan 600 / 800 EFI. Du kommer att vara höjd med båda ibörjan. Kör du sedan snabbare mer krävande och vill pressa hårdare så finns mer kraft kvar i en större maskin.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Satsa på 800an säger jag bara..

Jag gick från ZR 500 --> Enduro 700.. Den blev slö efter ett litet tag den med! :p
Brorsan köpte just en Enduro 700 när han sålde ZR'n, och det enda han tyckte var bättre med Enduron var att den var mer lätthanterad. Annars var han jävligt missnöjd med den, hade den bara i 2 veckor. :D
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
JohanL_EFI: Jo jag vet inte om jag ska satsa på EFI eller en med förgasare, har skruvat i förgasare förut och vet hur det fungerar, men om EFI'n funkar bra så är det ju mycket lättare/bättre.
Men båda är bra motorer ändå ? Jag blir alltså nöjd med både EFI och förgasare ?

Enligt kommentarerna på skoterbanken så är båda 600 och 800 bra motorer, så jag gissar att avsaknaden av körkort gör att jag får ta det som är närmast :)

Och min indy 650 ska ha runt 100 hk, lite mer tror jag :)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
JohanL_EFI: Jo jag vet inte om jag ska satsa på EFI eller en med förgasare, har skruvat i förgasare förut och vet hur det fungerar, men om EFI'n funkar bra så är det ju mycket lättare/bättre.
Men båda är bra motorer ändå ? Jag blir alltså nöjd med både EFI och förgasare ?

Enligt kommentarerna på skoterbanken så är båda 600 och 800 bra motorer, så jag gissar att avsaknaden av körkort gör att jag får ta det som är närmast :)

Och min indy 650 ska ha runt 100 hk, lite mer tror jag :)
Jag håller inte med om att det är bättre, men visst är det enklare. Men om man alls har nån erfarenhet av att skruva i skotrar så klarar man att byta munstycken hur enkelt som helst. Det är jävligt enkelt. Jag håller då mer på att du ska köpa en utan EFI. Insprutning på skotrar är enkelt men bara svammel! :ciao:
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
47
Luleå
Jag har haft båda, en zr 800 -01 med förgasare samt en pantera 800 -02 med efi för övrigt likadan motor.
Båda går bra.
Om -01an är helt standard så går den inte lika bra som -02an men rätt bestyckad så är nog -01an en något snålare maskin än -02an och går lika bra om inte bättre men åker du upp till fjälls och rycker igång den på 1000-1500m så har -02an perfekt tomgång vilket -01an med förgasare inte har.
EFI för övrigt fungerar väldigt bra, inga bekymmer.
Jag tycker du ska satsa på en 800 som är fin -01 eller -02 låt skicket avgöra först och främst det är det viktigaste.