Vilken skoter ska jag köpa för arbetsskoter?

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Jag skulle köpt en viking 540 alla dar i veckan. Alltså de är en riktigt jävla välbyggd skoter. Går hur bra som hellst,drar hur mkt som hellst,går iprincip aldrig sönder,driftsäkra som fasiken. Mkt fin arbets skoter enligt mig!;)
 

StefanCFH

Medlem
6 jan 2010
22
0
1
Gävle
Tjabba!

Obs, Endast mina egna erfarenheter!


Har hemska minnen från jobbet före vi fick in nya fina arctic cat bearcat då vi plöjde fram med Yamaha Viking fyrtakt, minns ej motoreffekt eller årsmodell men inte tidigare än -05 iaf. Galet, brutalt j*vla aptung skoter som även sjönk som en torped i djupsnön. Aset ville inte starta heller när det blev under -20grader. Skotern knäckte tillochmed dom riktigt erfarna skoteråkarna på jobbet.

Jag rekommenderar Arcticcat, bearcat som arbetsskoter, nu har vi nya fina på jobbet som kostar runt 100k så den spräcker din budget tyvärr. Med den drar man lätt 3-4 högspänningsstolpar (väger bra mycket) i ganska ospårad snö även ett par kilometer "el-lina", och den är fantastisk lätt att ta sig fram med i terrängen med.


Kanske inte riktigt ett relevant svar men du fick mina erfarenheter iallafall!

//Stefan
 
Last edited:

pelvis

Ny medlem
5 jan 2010
2
0
1
Tjenare, lånar tråden lite. Har bestämt mig för en Lynx 5900 då jag tycker den verkar vettig. Men vad betyder de olika beteckningarna bl a glx, fce, fc, lc???
Fint om det finns nån bra sida med info om dessa maskiner så man lär sig mer.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Tjenare, lånar tråden lite. Har bestämt mig för en Lynx 5900 då jag tycker den verkar vettig. Men vad betyder de olika beteckningarna bl a glx, fce, fc, lc???
Fint om det finns nån bra sida med info om dessa maskiner så man lär sig mer.
Fc = Fan cooled
Fce = samma fast + elstart
Lc = liquid cooled
Glx tror jag är modellnamnet, inte 100 dock.
 
2 jan 2010
26
0
1
YTTERÅN
VIKING-89.
har en viking på gång. för 10 000kr vad anser ni om den modellen. drar den mycke soppa?
snö är den ett blysänke eller går den använda i snö. vet att den är bra som arbets skoter.
just nu vet jag inte hur jag ska göra. det ät bytt variator på den. sen har den stått inhus i 2år, nu ska den säljas. är ute efter en arbets skoter-även köra i skogen. vad tycker ni??
 

andreas500

Välkänd medlem
23 aug 2006
402
0
16
Hammerdal
VIKING-89.
har en viking på gång. för 10 000kr vad anser ni om den modellen. drar den mycke soppa?
snö är den ett blysänke eller går den använda i snö. vet att den är bra som arbets skoter.
just nu vet jag inte hur jag ska göra. det ät bytt variator på den. sen har den stått inhus i 2år, nu ska den säljas. är ute efter en arbets skoter-även köra i skogen. vad tycker ni??
hyffsat skick?isf slå till.driftsäkra snö maskiner
 
2 jan 2010
26
0
1
YTTERÅN
satan vikingen är såld var för sen.. ångest. . polaris super track 91
med back. är det nån som kann vara vänlig o ge mej fakta o synpunkter. gått 650 mil. går den i snö- arbets skoter vad vet ni??? priset är 13500:bawling::bawling::hmmmm:
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Yamaha Viking modell I eller II.

Snuskigt starka och driftsäkra.

Gott om billiga reservdelar om det skulle hända nå´t.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
en Viking 2 utan tvekan en kanon arbetsskoter, kan dra hus med den =)