Vilken skoter ska jag köpa för arbetsskoter?

bengan1

Medlem
21 dec 2009
12
0
1
Norrbotten
Är relativt okunnig vad gäller skotrar, har mest använd dem för skoj skull. Nu är det så att jag behöver en riktigt bra arbetsskoter. Jag ska ha den till att dra timmer, virke, ved och liknande. Det ska vara en stark skoter som orkar dra. Kommer väl antagligen att använda den som utflyktsskoter med familjen, men till det duger väl det mesta, det viktigaste är att det är en välbyggd, driftsäker och stark skoter. Tanken är att den ska kosta 20-30 000, men det är inte omöjligt att jag kan sträcka mig lite längre. Det skulle vara schysst ni kan skriva vilket märke och modell ni skulle rekommendera, samt vilka jag ska hålla mig borta från. Erfarenheter av bra arbetsskotrar mottages tacksamt.
 

X800

Välkänd medlem
12 dec 2008
300
0
16
Sandviken
Sv: Vilken skoter ska jag köpa?

Farsan köpte en Polaris Widetrak LX 500 -06 och använde den till samma ändamål som du skall göra. En helt okej skoter dock kanske lite gammalmodig på vissa ställen tex att det är vajerbroms istället för hydralisk,gamla mätarhusen,knappar osv. Den går jättebra i snön kanske inte världens bästa matta vet inte vad det är för kamhöjd men farsan är ju nöjd och har inte klagat än iaf. Han har aldrig haft några problem med den så det verkar vara en väldigt driftsäker skoter. Hoppas du hittar det du söker!

MVH
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Sv: Vilken skoter ska jag köpa?

Rekommenderar Polaris widetrak eller vk540.
Har själv en gammal Polaris widetrak och den är faktiskt grymt bra. Funkar att jobba med och är också trevlig för lite bus. Man sitter ju högre och bekvämare än på vanliga Polarisarna, styret är också högre. Enda nackdelen som jag ser det är att kylningen kan ställa till problem om det är hårt underlag, man har åkt omkring åtskilliga turer med snöklumpar på fotstegen.

Har kört en hel del LYNX 5900 åt skidklubben och det är en järnkammin, obänd och osvängbar så den var egentligen inget bra för arbete heller pga av detta. Avråder bestämt. Efter femnian hade vi en VK540 -03 som spårdragare och den var helt överlägsen fem-nian i alla avseenden.
 

bengan1

Medlem
21 dec 2009
12
0
1
Norrbotten
Sv: Vilken skoter ska jag köpa?

Vad säger ni om en yamaha venture? Är det något att ha? Widetrack -06 är lite dyrare än jag hade tänkt. Är äldre widetrack också bra? Tack för svaren.
 

palle85

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
Jag skulle starkt rekomendera en Lynx 5900 FC 93-95 klart dom bästa 59:eek:rna. Ska du dra tungt så är ju det självklara valet en luftkyld för man vill ju inte ut i djupsnön med ett fullt timmerlass för att kyla ner. Har själv ägt en och jag har bara gott att säga om dom!
 

X800

Välkänd medlem
12 dec 2008
300
0
16
Sandviken
Sv: Vilken skoter ska jag köpa?

Vad säger ni om en yamaha venture? Är det något att ha? Widetrack -06 är lite dyrare än jag hade tänkt. Är äldre widetrack också bra? Tack för svaren.

Nu vet jag inte så mkt om venture, men nånting säger mig att motorerna verkar gå i en evighet, skapligt välbyggda kanske lite mer åt famliljeskoter hållet, det är den känslan jag får. Såg en Widetrak LX för 48000 som såg fräsch ut den får man nog ner ett par tuss om inte lite till. Men det är kanske lite för dyrt? :)
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Har själv bara bra erfarenheter av Polaris Widetrack, har dragit mycket timmer med den och det funkade ypperligt , vi hade aldrig några problem med den och har för mig att våran hade gått ungefär 900mil utan att vi hade bytt något, det ända vi gjorde var att spänna broms wiren.

Mvh
 

bengan1

Medlem
21 dec 2009
12
0
1
Norrbotten
En rekommenderar lynx 5900 medan en annan:

"Har kört en hel del LYNX 5900 åt skidklubben och det är en järnkammin, obänd och osvängbar så den var egentligen inget bra för arbete heller pga av detta. Avråder bestämt. Efter femnian hade vi en VK540 -03 som spårdragare och den var helt överlägsen fem-nian i alla avseenden."

Men jag är ändå inne på 59:an då den inte behöver vara speciellt "svängbar". Men jag vet inte, det verkar stå mellan widetrack och 59':an här inne. Jag är tacksam för fler svar.
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Helt klart är ju att du ska ha en bredbandare av någon sort, allt annat går bort! Då har du inte så mycke kvar att välja på. För tungt arbete i låg fart är nog fläktkylt att föredra, även om vätskekylning kan funka...
Har inte så stor koll på prisbilden för arbetsmaskiner, men skulle nog kollat efter yamaha viking, eller lynx 5900, alternativt 6900 om du vill ha ännu mer stridsvagn. En till fördel med ovan nämda skotrar av årsmodell som passar din buget är att dom är fläktkylda har teleskopiska dämpare fram, och saknar en massa stag mm. som kan ta i subbar, grenar å stenar, som de brukar kunna finnas en del av i skogen.
Vill du gå upp lite i pris så finns lynx/ski-doo st600, som har vätskekyld 600cc å ca 100hkr, samt modern framvagn. Lite mer som kan köras sönder, men mer komfort å lite mer fart å körglädje.
Sen finns ju lynx yeti/ski-doo expidition V1000, ännu lite nyare å bättre än st600, och har dessutom en minst sagt urstark fyrtaks V-twin på 1000cc å ca 80hkr... Vätskekylt även här, dock har iaf vissa även en liten luftkylare med fläkt under huven. Nu pratar vi dock om priser på ca 50-60...
Lycka till med vad du än väljer.
 

jaktviggen

Välkänd medlem
22 dec 2006
232
2
18
timrå
Det finns mycket bra arbetsmaskiner
Jag kan även rekomendera Arctic cat Bearcat WT
Det är ganska mycket motor i den
Är vätskekyld och man kan plåga den bra mycket
innan det tänds några hightemp
Brukar dra Timmerdonning och även släpa leder med den
Var själv inne på att köpa en arbetsmaskin med låg/hög
men wideratio variatorn fungerar bra som växling
Bra tank på 56 liter ; bra förvaring under dynan
billig försäkring 768 kr hel/år.
Liten bandvagn ända tills man fastnat:heh:
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Välskötta Polaris Widetrack 97-99 ca 20-30 tkr
Bearcat ligger i samma prisperspektiv
ST 600 2002-2003 runt 40 tkr (långmilare runt 35 tkr)

Alla dessa är bra arbetsmaskiner, är de välskötta finns det mycket kvar av dem.

Skulle jag rekommendera något så är det en som har 32 mm kammar då det gör en rejäl skillnad i de situationer man hamnar i med en arbetsskoter med doningen bakom.

Har kört och nyttjat alla dessa både med vedkörning och tunga laster, att bara dra med så är Bearcaten bra om den har 32 mm kammar i mattan
Min personliga uppfattning för många års bekymmerslöst ägande är ST 600:an (eller Ski Doos motsvarighet), tåligt chassie, suverän motor och den drar vad du vill, dessutom blir familjeutflykterna lite roligare också då den är bekväm att köra om man ser till maskinerna runt 1997-2004.

Fast iofs, en 98 5900 L/C med 3´styrhöjare och en 32 mm (kammar) matta för 20-25 tkr är inget dåligt val heller
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Men jag är ändå inne på 59:an då den inte behöver vara speciellt "svängbar". Men jag vet inte, det verkar stå mellan widetrack och 59':an här inne. Jag är tacksam för fler svar.
Grejen var att när man hade spårsladden bak blev vändradien typ 25 meter eller så plöjde den bara rätt fram... Men ta och provkör båda vettja... Lynxen är absolut inte dålig men jag tycker widetraken är mer prisvärd och dessutom betydligt roligare ifall du bara vill ut och reka lite.