Vilka touringskotrar i priset runt 30.000:- har fyrtaktsmotor?

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Det primära är ju att komma underfund med om du verkligen behöver en 2-up skoter? Urvalet blir helt annorlund om du nöjer dig med enkeldyna (eller ja inte touring). Framförallt ligger touring snöskotrarna en bra bit högre i pris allt som oftast.

Det GÅR att åka två även på en enkelsits. Det är såklart mkt bättre att åka två på dubbeldyna, men de flesta skotrar åker man helt ok 2st på så länge det inte är sträckkörning i flera mil som gäller. (Utom moderna mountain som har en minimini dyna.)

Ser iofs nu att Phazern inte är nå direkt mkt billigare än venturen.. dåligt tips. :phaha
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
http://www.blocket.se/dalarna/Yamaha_Venture_Lite__07_ABRIS_56542993.htm?ca=4&w=3

Den där kom ut igår, kanske kan vara något? Spräcker ju budgeten med kanske 5papp iofs....

Men vad gäller effekt, när det kommer till snöskoter kan i princip vilken som helst utan större problem köra en 200hk maskin. Du har en gas och en broms, det är inte så svårt. (Nu snackar jag enkel ledkörning) Att du tröttnar på 80hk är mycket möjligt, beror ju på hur du kör.

Dock tåls det ju att tänka på försäkringen! Värt att kolla upp skillnaden. På Dina försäkringar och Svedea brukar man kunna kolla de flesta fordon via internet, så får man iaf en humm om kostnads skillnaderna.
 

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Eller så väntar du till snön kommer och sedan tar du och provkör lite skotrar tills du vet vilken du trivs med.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Själv åker jag Summit och den åkningen den är byggd för.

Det sagt så har vi en Venture Lite i stugan som vi främst använder för att åka och fiska med etc. Måste säga att den är GRYM för ändamålet. Körställningen är helt fantastisk, man sitter högt och rakt och rutan är helt enorm vilket ger bland det bästa vindskydd jag varit med om.

Har man passagerare så märks det knappt, och som passagerare sitter man som en kung! "Pakethållaren" är hur stor som helst och med packboxen får man med sig allt man vill ha med sig.

Motormässigt så är det trevligt vrid för att vara så få hästar och upp till 70 km/h kilar den på fint, fortare än så vill man ändå inte åka utan det är en glidare. Brukar jämföra upplevelsen med att åka gammal amerikansk bil, man bara glider fram.

Dåligt då? Mattbredd, kamhöjd, vikten och till viss del styrningen. Mattbredden och kamhöjden gör att det i princip räcker att kolla på snön bredvid leden så kör du fast, det går att köra i lite löst men då gäller det att hålla tempot uppe. Gör att det t.ex. är i princip omöjligt att dra släde om det inte är led (eller mer än 20cm löst).

Sen när du väl kör fast, lycka till att få lös den då den väger som tusan!

Styrningen (skidor och stål) är riktigt bra i det att den styr, nackdelen med det är dock kan det ta en stund att vänja sig vid den då den "spårar" väldigt hårt och man måste låta den göra det.

Sista grejen som någon nämnde är att den motorbromsar väldigt hårt. Vissa gillar inte det men jag anser att det bara är en vanesak.

Det är en riktig jäkla "buss" men jag rekommenderar den till alla som vill ha en skoter för just det den faktiskt är byggd för. Transportera sig på ett skönt vis på led.

Sen är det ju en Yamaha-motor, aldrig fel.
 

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Jag har en SkiDoo Grand Touring från 03 med V1000 motorn.
Plus:
Stor maskin med gott om plats för två. T.o.m. tre även om man får klämma ihop sig lite.
Bra lastutrymme i box
Perfekt att dra med. Stark som ett djur på låga varv. Perfekt till skidspårning.
Låg bränsleförbrukning
Ingen osande 2-T rök
Lugn ryckfri körning
Hög ruta som skyddar mot vinddraget

Minus
Tung! Inget man vill köra fast med och dyker gärna på nosen i djupsnö. Mycket vikt på skidorna.
Äldre modell med ganska låg körställning
Inte så rapp men toppar kanske 120 på mätaren (Tror jag alltså. Man får ju inte köra fortare än 70 :blink1: )
Kan inte ha högkamsmatta då den inte ryms för kylaren i tunneln (38 är max tror jag)
Kan bli varm om det är för lite snö. Isrivare är ett måste på tunt underlag.

Funderar på att sälja min i år. Borde hamna runt din prisklass i nuvarande skick.
 

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand
Själv åker jag Summit och den åkningen den är byggd för.

Det sagt så har vi en Venture Lite i stugan som vi främst använder för att åka och fiska med etc. Måste säga att den är GRYM för ändamålet. Körställningen är helt fantastisk, man sitter högt och rakt och rutan är helt enorm vilket ger bland det bästa vindskydd jag varit med om.

Har man passagerare så märks det knappt, och som passagerare sitter man som en kung! "Pakethållaren" är hur stor som helst och med packboxen får man med sig allt man vill ha med sig.

Motormässigt så är det trevligt vrid för att vara så få hästar och upp till 70 km/h kilar den på fint, fortare än så vill man ändå inte åka utan det är en glidare. Brukar jämföra upplevelsen med att åka gammal amerikansk bil, man bara glider fram.

Dåligt då? Mattbredd, kamhöjd, vikten och till viss del styrningen. Mattbredden och kamhöjden gör att det i princip räcker att kolla på snön bredvid leden så kör du fast, det går att köra i lite löst men då gäller det att hålla tempot uppe. Gör att det t.ex. är i princip omöjligt att dra släde om det inte är led (eller mer än 20cm löst).

Sen när du väl kör fast, lycka till att få lös den då den väger som tusan!

Styrningen (skidor och stål) är riktigt bra i det att den styr, nackdelen med det är dock kan det ta en stund att vänja sig vid den då den "spårar" väldigt hårt och man måste låta den göra det.

Sista grejen som någon nämnde är att den motorbromsar väldigt hårt. Vissa gillar inte det men jag anser att det bara är en vanesak.

Det är en riktig jäkla "buss" men jag rekommenderar den till alla som vill ha en skoter för just det den faktiskt är byggd för. Transportera sig på ett skönt vis på led.

Sen är det ju en Yamaha-motor, aldrig fel.
Mycket bra sammanfattning!
Tack! Det där är precis sådant jag vill veta.
 

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand
Jag har en SkiDoo Grand Touring från 03 med V1000 motorn.
Plus:
Stor maskin med gott om plats för två. T.o.m. tre även om man får klämma ihop sig lite.
Bra lastutrymme i box
Perfekt att dra med. Stark som ett djur på låga varv. Perfekt till skidspårning.
Låg bränsleförbrukning
Ingen osande 2-T rök
Lugn ryckfri körning
Hög ruta som skyddar mot vinddraget

Minus
Tung! Inget man vill köra fast med och dyker gärna på nosen i djupsnö. Mycket vikt på skidorna.
Äldre modell med ganska låg körställning
Inte så rapp men toppar kanske 120 på mätaren (Tror jag alltså. Man får ju inte köra fortare än 70 :blink1: )
Kan inte ha högkamsmatta då den inte ryms för kylaren i tunneln (38 är max tror jag)
Kan bli varm om det är för lite snö. Isrivare är ett måste på tunt underlag.

Funderar på att sälja min i år. Borde hamna runt din prisklass i nuvarande skick.
Tack! :)
 

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand
Tack! :)

Hahaha, ja det där är ett fenomen som är lika underligt som det är vanligt förekommande...
Skaplig höjning av budgeten blev det!
Men huvudsaken är att man blir nöjd.
Skulle jag inte bli det så kan jag nog sälja den och få tillbaka pengarna.
En -11 med under 2.000 mil på mätaren. Många mil men jag är inte så orolig för mil på den motorn.

Grattis, visst är det som tusan att det alltid blir dyrare än man räknat med när det gäller skoterköp!
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Kanon det! Du blir nog nöjd. =) Annars går det alltid att byta! :p
Budgeten är till för att spräckas! ;)
Själv köpte jag bil i sommras/höst, la en budget på typ 80-90k. Slutade på strax under 150k... :p