Vilka touringskotrar i priset runt 30.000:- har fyrtaktsmotor?

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand
Som rubriken lyder: Jag har letat några veckor på Blocket efter en touringskoter med fyrtaktsmotor, men ofta så står det ju inte i annonsen vilken sorts motor det är.

Jag har runt 30.000:- att lägga på en skoter.
Vilka fabrikat och modeller har fyrtaktsmotor i den prisklassen?

Tack på förhand för ev. svar. :)
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
101
63
Skellefteå
Finns några, jag kan lista ett par stycken: Lynx och Ski-Doo med V800 och V1000 motorn.
Arctic Cat 660 motorn (fanns även med turbo om jag inte minns fel). Andra kan gärna fortsätta fylla på listan.
 

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand
Tack för svar!

Jag är lite över 40 år och min erfarenhet av skoter är en urgammal Arctic Cat Bearcat 440 som jag hade något år. Jag är alltså totalt värdelös och nybörjare i ämnet...

Finns det något fabrikat, någon modell, eller någon motor man bör hålla sig borta ifrån?
Jag vill ha ett långt och problemfritt ägande i många mil utan att behöva skruva mer än nödvändigt.

Jag åker 99% på led, resten på sjön, och jag är inte särskilt gasglad.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Ingen fyrtakt men ändå en riktigt bra men underskattad skoter är Lynx Adventure med revo chassit 06-09.
Har man inte så stor gastumme och vill slippa så mycket underhåll finns den med fläktkyld 550-motor. De ligger i den prisklass du är ute efter.

Frugan har kört en sådan nu i några år och är störtnöjd, efter varje skotervisning när jag undrar om det är dags att byta så säger hon bara att de nya inte är lika trevliga att köra så hon vill ha sin gamla kvar.

Jag har inte behövt göra något åt den förutom att smörja upp den inför varje säsong. Funderar på att lämna in den på en riktig service inför denna vinter dock.
 

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand
Hmmm... Den ser riktigt trevlig ut på bild i alla fall.
Men jag har bestämt mig för en fyrtaktare. Tror jag. Men en fin tvåtaktare är ju kanske inte omöjligt.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Skulle nog avråda från att köpa Bearcat eller Yeti, båda är pansarvagnar som inte är lämpliga som touring.

Venturen är nog helt ok som touring men Yamahas fyrtaktare har hysset för sig att de motorbromsar kraftigt när man släpper gasen och det är inte alla som kommer riktigt överens med det beteendet.

Slå upp regnumren på skotrarna via transportstyrelsens hemsida och kolla vikten på dom, det tidiga 4-taktarna kan vara lite väl tunga och ska skotern vara smidig så ska tjänstevikten inte vara allt för långt över 300kg-sträcket.

Se till att ta en med uppvärmda passagerarhandtag om du ska skjutsa på den.
 

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand
Är en Yamaha RX1 något att köra med på led? Hur är den på sjön?


Om jag höjer maxpris til 40,000:-, blir det lättare att hitta en vettig skoter då?
 

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand
Jag har för mig att light har 38cm bred matta mot 41cm på mp och tf, tf har lite längre matta.
Tack!
Är det MP jag borde satsa på då?

Jag har fått tips av en kompis om en förlängd RX1:a.
Den var avsevärt billigare.
Men är det en vettig maskin att ttoura led med?
Jag kikade på Transportstyrelsens sida och en RX1:a väger exakt lika mycket som en Venture -09, men med dubbla effekten.
Är jag helt dum i huvudet om jag köper en sådan?
Det går väl inte att åka två på en sån?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
RX1 är ju ingen touringskoter...och ja det går väl att åka 2 men den är inte gjord för det och går inte att jämför med dom som är gjorda för touring och 2 personer.

Så frågan är väl hur mycket kommer du åka ensam och hur mycket åker ni 2?
 

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand
Fasen så svårt... :(
Jag är ensamstående med en 15-årig son boendes hos mig.
Hur mycket jag kommer att ha passagerare beror ju helt och hållet på hur intresserad han är att åka med.
Och det är ju omöjligt att veta.

Hur mycket underhåll behöver en RX1:a?
Är det mycket mer på en sådan än på en Venture t.ex?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
RS Venture är en 1000cc trippel på 120hk, RX1 är en 1000C fyra på runt 150hk medans t.ex. Venture MP (och andra Yamaha med samma knepiga utseendet) är en Twin på 80hk.

Om du mest kommer köra själv är det bara dumt å köpa en 2sitsare anser jag. RX1 är en mysig skoter som du kommer kunna mata mkt led med. Tror säkert en sån passar dig. Skottsäkra motorer också och stabilt chassie. Inget djupsnömonster och när du kört fast gäller det att du tränat marklyft på gymmet innan (rätt tunga).
Bara man vet vad man får så brukar man bli nöjd. =)
Sen kan ni nog garanterat åka 2st på en RX1 så länge det inte är 20mila turer som gäller.

Som sagt, kör du 90% av tiden ensam är det bara onödigt med en touring. Anser jag i alla fall.

Edit: Angående underhåll är nog RX1 att se som en stabilare pjäs både i motor och chassie än en liten Venture twin. Hur RS (120hk trippel) motorn håller har jag dålig koll på, men antagligen rätt bra. Chassiet är ju i det närmaste detsamma. Längre matta och fjädring gjord för 2st på Venturen.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Skulle satsat på en Venture MP eller Lite, dvs modellen med 80Hk motorn.
En modernare snöskoter jämfört med Venture TF och framförallt mot en RX1.
Med modern så menar jag bättre körställning, man sitter högre och längre fram på skotern.
Körställning på RX1:an är som om du skulle sitta och trampa på bakskärmen på en cykel med chopperstyre...

Då du inte har så mycket erfarenhet så behöver man inte 150Hk heller...
 

N.Blomqvist

Aktiv medlem
3 okt 2014
83
0
6
Härnösand
Fan så svårt det ska vara att välja.
Jag tror också att 80 hkr är fullt tillräckligt.
Men man blir ju sugen på att skaffa en "riktig" maskin på en gång så man blir nöjd och slipper byta om några år.

Det finns ju moderna TF också.
http://www.blocket.se/jamtland/Yamaha_RS_Venture_TF__11_Sveg_55988311.htm?ca=4&w=2
-Men till ett helt annat pris.
Annars hade det varit den absolut perfekta skotern med det bästa från två världar. Stark motor i ett touringchassi...

Vågar man vänta och se om den perfekta skotern dyker upp, eller börjar priserna stiga nu?
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Att hitta "rätt" skoter direkt är nog svårt, specieltl i ditt fall du då inte riktigt vet förutsättningarna heller. Jag skulle nog gå på A.Holm tips på en Venture MP med 80hk. Kolla hur mycket ni kommer vara 2 och vilken körning du gillar...samtidigt lär du dig hantera skotern...sen kommer du ju ha betydligt bättre förutsättningar vid byte till nästa skoter om vad du behöver.....