Vilka kolvar ska jag välja rmk assault mtntk kylare

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Var ett tag sen jag höll på med pro 800 motorn men för några år sedan så var fix kit kolvarna a-c 800 kolvar,iaf då skiljde vinkeln på kolvtoppen så öppnings vinkeln på squish bandet blev mindre ca 0.5 grader,proride 2015 motorn går riktigt bra std på låg och mellan registret med hyfsad topp effekt räcker långt för skogsåkning,
skulle jag byta kolvar på en proride idag hade jag använt std eller liknande kolvar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Nu har jag varit ute i garaget och tokgasat bägge maskinerna utan rem. De va som jag trodde pron med fixkit går finare på tomg med ca 10% vs org kolv motorn men de blir mer fördel fixkit motorn om man gasar lite typ vid 3000-5500v går den uppimot 15% finare men efter 5500v ev 6000v så går de lika fint. Mellan 6000-7500v så blev de lika silkeslen i gången med ev fördel org kolv motorn de va extremt svårt att avgöra viken som gick finast på 7500v för jag bara duttade till från 6000v och uppimot 8000v men om någ gick finast så va de org kolv motorn.
Störst skillnad va om man släppte ner den sakta från 5000v för då kulminerade vibrationerna som värst vid 3500-4300v där skakade org motorn ordentligt medan fixkitt motorn gick ner utan extra vibbar där.
Fixkit motorn går nog finare ute i fält vid krypåka just vid tilllagsvarv och strax över men över det käns nog ingen skillnad.
De va absolut inte kolvklapper som gjorde vibrationerna och inte heller tändningen på 14 motorn för den vibrerade lika mycket vid gasavslag som pådrag och vibrationerna slog hårt upp genom fötterna via fotstegen men däremot kan ju gummikuddarna på 14 motorn va i bättre hårdare skick vs fixkitt motorn så de påverkade vibbarna. De har gått typ lika långt ivf.
 
Reactions: Winterspeed

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Höjer varningens finger till fixkit!!! Se till att kolla kolvringsstoppen väldigt noga. RINAB har tidigare sålt kit med fel kolvar vilket resulterar i haveri pga ringstoppar suttit alldeles för nära boostporten.

Såklart nekade rinab till att de skulle va något fel men slutade trots de sälja dom kolvarna 🤔

Bifogar bild på problemet som enligt rinab inte är något problem 😂Screenshot_20200902_004953_com.android.gallery3d.jpg
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Höjer varningens finger till fixkit!!! Se till att kolla kolvringsstoppen väldigt noga. RINAB har tidigare sålt kit med fel kolvar vilket resulterar i haveri pga ringstoppar suttit alldeles för nära boostporten.

Såklart nekade rinab till att de skulle va något fel men slutade trots de sälja dom kolvarna 🤔

Bifogar bild på problemet som enligt rinab inte är något problem 😂Visa bifogad bild 28902
Grannen fick också samma problem med rinabs fixkit med prox kolvar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
I min pro rmk 800 13 är de fixkitt från Motorhuset i östersund vet någon vilka gjutna kolvar de har i fixkittet? Jag har just mailat dem o frågat det. Fan va Hampus skräms 😅
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
I min pro rmk 800 13 är de fixkitt från Motorhuset i östersund vet någon vilka gjutna kolvar de har i fixkittet? Jag har just mailat dem o frågat det. Fan va Hampus skräms 😅

Hehe 😅 du ska ha dom nyare 10-14 Arctic kolvarna, 07-09 leder till haveri
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Du menar original AC kolvar är bäst eller funkar pirat AC kolvar bättre än pirat till Polaris? Måste cylindern shimsas upp men Ac kolvar?
De flesta fixkit bygger på ac kolvar, så ja du måste shimsa upp cylindern. Med facit hand så funkar nog pirat polaris kolvar bättre än ac piratkolvar i polaris. De bästa kolvarna är fortfarande original polaris.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Ja org kolvar brukar va säkrast val. Jag fick svar från Motorhuset och de är SnoX kolvar i deras fixkit. Om jag orkar ska jag skruva loss cylinderbanken o kolla ringstopparna ändå.
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Ja org kolvar brukar va säkrast val. Jag fick svar från Motorhuset och de är SnoX kolvar i deras fixkit. Om jag orkar ska jag skruva loss cylinderbanken o kolla ringstopparna ändå.
Har du kartongerna från kolvarna kvar funkar ju de, annars lyft av toppen så ser man vart övre ringgapet är någonstans 🙂
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Har du kartongerna från kolvarna kvar funkar ju de, annars lyft av toppen så ser man vart övre ringgapet är någonstans 🙂
De är SnoX kolvar enligt Motorhuset. Ja man kan ju halvfuska och bara ta lös toppen men tänk om övre ringarna är perfekt men undre ringens stopp är offset o_O:eek:
Va de bara övre ringstopparna som satt fel på kolvarna du har bild på?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
De är SnoX kolvar enligt Motorhuset. Ja man kan ju halvfuska och bara ta lös toppen men tänk om övre ringarna är perfekt men undre ringens stopp är offset o_O:eek:
Va de bara övre ringstopparna som satt fel på kolvarna du har bild på?
Undre har också legat för nära men aldrig sett någon där övre ligger bra och undre för nära, brukar va att båda är för nära helt enkelt 🙂
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Jag skriver här också så du inte missar att köra i etanolläget med Fixkitt. Du måste kära etanolläge med fixkit för de ger mer hk från 5000-v påstår Bikeman så de rek köra i etanolläget annars riskerar motorn brinna ner. Jag tror de är därför många dömt ut fixkit på usa forum för de bränner ner motorer under 100 mil och de förstår inte varför.
Ska man alltså köra etanolläge med "fixkit" än fast man kör 98oktan?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Ska man alltså köra etanolläge med "fixkit" än fast man kör 98oktan?
Har man årsmodell 13 så är de frågan om man inte ska köra etanolläget och speciellt med fixkit. Just 13 går snålast av alla årg i mellanreg dvs 5000-7500v. 10-50% gaspådrag. Dottern har en 13 med fixkit och den går fint i etanolläget men den går såklart lite sämre effektmässigt i eth läget de märks mest på tappat slutvarv typ 100 varv. Pga dumsnålhet har jag ställt den i non eth för den drar så mycket sås överlag , de enda jag kollat är att köra på jämn gas i 70-100kmt och kollat stiftfärger. Stiften ser farligt ljusa ut i mellanreg men jag bedömde att de bör funka, full gas såg mindre farlig ut men lite väl ljusa. Vi undviker jämn gas från 10-50% gaspådrag då kan man köra dem lite snål i mellanreg. Om jag vi åka långa sträckor på stora sjöar eller älven så har hon order att köra i etanolläget. Om du har en år 15 är de mindre farligt för den har säkrare mapp även 12an har fetare mapp i mellanreg och 14 är väl rel bra också om jag mins rätt?
Med det sagt om den inte surar och har sig och du kan ta några mindre hk och har råd med 2dl mer soppa milen så kör etanolläget, eller åtminstone då du kör långa sträckor i mellanreg och full gas.
 
Last edited:

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Har man årsmodell 13 så är de frågan om man inte ska köra etanolläget och speciellt med fixkit. Just 13 går snålast av alla årg i mellanreg dvs 5000-7500v. 10-50% gaspådrag. Dottern har en 13 med fixkit och den går fint i etanolläget men den går såklart lite sämre effektmässigt i eth läget de märks mest på tappat slutvarv typ 100 varv. Pga dumsnålhet har jag ställt den i non eth för den drar så mycket sås överlag , de enda jag kollat är att köra på jämn gas i 70-100kmt och kollat stiftfärger. Stiften ser farligt ljusa ut i mellanreg men jag bedömde att de bör funka, full gas såg mindre farlig ut men lite väl ljusa. Vi undviker jämn gas från 10-50% gaspådrag då kan man köra dem lite snål i mellanreg. Om jag vi åka långa sträckor på stora sjöar eller älven så har hon order att köra i etanolläget. Om du har en år 15 är de mindre farligt för den har säkrare mapp även 12an har fetare mapp i mellanreg och 14 är väl rel bra också om jag mins rätt?
Med det sagt om den inte surar och har sig och du kan ta några mindre hk och har råd med 2dl mer soppa milen så kör etanolläget, eller åtminstone då du kör långa sträckor i mellanreg och full gas.
Kanon perfekt, ska ändra till etanol för säkerhetsskäl då. Tack
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Vill bara uppdatera tråden lite ang Fixkit. Jag hjälpte en Kompis välja fixkit till hans Pro rmk 12a.
De är inte ett lätt att välja då en massa gjutna "PIratkolvar" har stoppen offset på tok för nära portarna som Hampus och många fler visat världen över. Jag känner Hampus så de han säger och visar i bilder är helt enligt alla andra visade bilder världen över.
Kompisen ville ha billigaste alt möjliga så de måste bli Pirat gjutet, annars har jag rek Wössner eller Wiseco för de har jag inte sett några missplacerade stoppar på.
Iom med att Rinab nämndes här i tråden och Hampus har varit i kontakt med dem så tänkte jag att om någ firma har koll på de här så är de Rinab.
Jag skrev då till Rinab och frågade om man får rätt kolvar numera och om man får provmontera och skicka tillbaka om de inte stämmer.DE va inga problem att skicka tillbaka. Vi pratade även i tel om problemet och nu tycks de ha koll på vilka kolvar som funkar men de va oklart varför vissa kolvar hade felplacerade stoppar. De kan ligga någ i Hampus teori att de måste va kolvar passande Arctic cat 800 från 10-17 eller så måste en kolvserie blivit feljuten från fabrik. Många piratkolvar gjuts i samma form oavsett märke de är bara efterbehandligen som skiljer och ev kolvringar. Husom så skickade Rinab 10-17 kolvar och de passade ju bra så de har nu koll på läget verkar de som.
Vi Best då SPI Fixkit och i går mont vi det och ringstopparna satt bra placerade på varje sida boostport. Fixkittplattan va Snox och den hade ganska bra passform och de va av aluminium vilket kändes bra för stålplattorna är onödigt tunga.
Med det sagt så fråga firman ni tänker köpa fixkitt av om de har hört talas om ringstoppsproblemet och har de inte det köp av Rinab.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Jag tänkte uppdatera här hur mycket bättre effekten de blev med fixkitt efter han kört in kolvarna, men de skulle ju ta två urkörda tankar trodde jag. Men han är helt utan vett och varmkörde bara och slog full gas :eek: Jag hade lång utläggning innan att han fick absolut inte göra något liknade men de hjälpte inte.
Maskinen skar förra helgen av någ anl ev spridarfel på en cylinder och kolvarna va Wössner 200 mil gamla så den hade då både bra komp och fina cylindrar. Vi bytte spridare och vi hoppas de löste problemet.
Cylindern fick skador som troligen sänker komptrycket med 0,5 -0,7 bar.
Trots cylinderrepor blev resultatet som jag trodde, maskinen ger nu ca 100 varv mer i slutvarv den ökade från 8250-8350v rakt av och de är rätt många kusar. Och de är med helt råa kolvringar, den lär öka mer i varv efter 30-40 mil!
Bikeman påstår 6 hk efter 5000v pga vevhusvolymökningen samt de friare flödet in från reedventiler.
Min buttdyno håller nästan med de känns som 4 hk ivf samt mindre vibrationer.
De är de billigast 4+ hk man kan köpa om man liks byter kolvar samt mindre risk för cylindersprickor på 08-12 motorer.