Vilka kolvar ska jag välja rmk assault mtntk kylare

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Har den gått 360 mil utan fixkit kommer den gå minst lika långt till utan fixkit.
Köp originalkolvar rakt av så har du grejer som funkar
 
Reactions: asker

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Har den gått 360 mil utan fixkit kommer den gå minst lika långt till utan fixkit.
Köp originalkolvar rakt av så har du grejer som funkar
Ok tack
Ja är det bättre köper jag ju häldre det,
vill nog köpa det som är mest pålitligt
Känns nog tryggast då jag och en vän planerar att köra från Åre till treriksröset och tillbaka i vinter.
Men hittar inte originalkolvar på Google,
Vet du någon länk annars får det bli
Att beställa genom ytterockeproduction.se
Dom kan ju säkerligen ordna ett par
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Enklast är att du ringer din närmaste polaris återförsäljare och kollar vad dom kostar och ifall dom kan skicka ett par :)
 
Reactions: Winterspeed

trixa

Prospect sledder
13 dec 2017
3
2
3
Skellefteå
Kan varmt rekommendera mtntk kylaren. Jag har haft den monterad i två säsonger nu, och under vårarna har jag skjutsat och dragit packpulka med min Pro RMK 800, utan värmeproblem. Original isrivarna använder jag vid riktigt hårt före. Den är mycket trögare i värmeutvecklingen, men också lite trögare att få ner tempen om den stiger. Ser sällan över 60 grader nu, även vid riktigt hårt före. Oftast räcker det med att jag ökar farten lite för att tempen ska vända nedåt igen.
 
Reactions: Winterspeed

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Enklast är att du ringer din närmaste polaris återförsäljare och kollar vad dom kostar och ifall dom kan skicka ett par :)
7700 med nållager och packningar känns lite väl,
Tror inte jag kan köra så mkt längre med orginalkolvarna att det blir värt mellanskillnaden, jämfört med exempelvis Prox
Men känner mig osäker om jag ska köpa prox eller wiseco eller något annat märke
Om jag lämnar in den för kolvbyte borde väl företaget mäta att kolvringsstoppen sitter rätt
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag ska snart byta kolvar på en Assault 800 årg 14 och då blir det fixkittet med Prox kolvar från Rinab. Där kan man välja på tre kolvmärken ink detta fixkitt (shims med längre kolvar). Prox SPI och Wiseco. Wiseco går såklart bort för de är smidda =) skär omg. Jag kommer meddela Rinab att om Prox kolvarna har sitt ringstopp för nära en kanal så vill jag ha gratis frakt vid byte till SPI kolvar.
På Min andra 13 polaris pro rmk är de nyss ditsatt SnoX fixkit den har bara gått 10 mil med den de är inte jag som mont det men motorn låter fint. Jag tycker att man ska välja Fixkitt just för de längre kolvarna de blir såklart mindre vobbel = längre livslängt på cylinder o kolv. De kostar ju bara ca 300-400kr mer med detta shims och då är det inget att fundera på. Jag har lyssnat noga på motorerna på Assaulten och Pron intill varandra nu i garaget Assaulten har Org kolvar 480 mil gamla och pron 10 mil Fixkit med SnoX kolvar på en 500 mil gammal cylinder. Helt klart klapprar den med org kolvar mer än den 500 mil gamla motorn med 10 mil fixkitt. De skiljer även 0,5 bar i kompryck 8 vs 8,5 med Fixkit varm motor.
 
Last edited:

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Jag ska snart byta kolvar på en Assault 800 årg 14 och då blir det fixkittet med Prox kolvar från Rinab. Där kan man välja på tre kolvmärken ink detta fixkitt (shims med längre kolvar). Prox SPI och Wiseco. Wiseco går såklart bort för de är smidda =) skär omg. Jag kommer meddela Rinab att om Prox kolvarna har sitt ringstopp för nära en kanal så vill jag ha gratis frakt vid byte till SPI kolvar.
På Min andra 13 polaris pro rmk är de nyss ditsatt SnoX fixkit den har bara gått 10 mil med den de är inte jag som mont det men motorn låter fint. Jag tycker att man ska välja Fixkitt just för de längre kolvarna de blir såklart mindre vobbel = längre livslängt på cylinder o kolv. De kostar ju bara ca 300-400kr mer med detta shims och då är det inget att fundera på. Jag har lyssnat noga på motorerna på Assaulten och Pron intill varandra nu i garaget Assaulten har Org kolvar 480 mil gamla och pron 10 mil Fixkit med SnoX kolvar på en 500 mil gammal cylinder. Helt klart klapprar den med org kolvar mer än den 500 mil gamla motorn med 10 mil fixkitt. De skiljer även 0,5 bar i kompryck 8 vs 8,5 med Fixkit varm motor.
Ok ja bra idé att meddela dom om det,
Ska göra detsamma
Och beställa dom
Tack
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag tänkte beställa dom i veckan.
Men ja det kan jag göra, gör det du med det när du får dina 👍😁
Har du möjlighet att köra in och testa full gas för att se om den ger mer varvtal nu i vår? Många säljare påstår att motorn kan ge 3-4hk mer med fixkit och Bikeman är värst och påstår 6-7 hk mer :rolleyes:. De påstår att vevhusvolymer härstammar från 600cc så den är för liten därav effekten. Jag har stora svårigheter att tro den ska ge mer på max varvtal då trängre vevhus i regel ger mer toppvarvseffekt. I botten någonstans kan de ev ge 6hk eller 3-4 som andra påstår. Har någon kört fixkit och kan säga om de går bättre eller sämre men då måste man veta ur den gick med fräscha org kolvar. Bikeman påstår att en 400-500 mil körd maskin med org kolvar kan tappa 10-15hk men de låter också helt otroligt. Min 480 mil körda 14" Assault ger varm 8 bar och och Pro 800an ger 8,5 bar med fixkitt. I bänk tror jag inte de ger mer än 3hk skillnad.

Men kolla länken längre ner där visar de hur man ställer upp oljepumpen de va bra ivf.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag tänkte beställa dom i veckan.
Men ja det kan jag göra, gör det du med det när du får dina 👍😁
Jag skriver här också så du inte missar att köra i etanolläget med Fixkitt. Du måste kära etanolläge med fixkit för de ger mer hk från 5000-v påstår Bikeman så de rek köra i etanolläget annars riskerar motorn brinna ner. Jag tror de är därför många dömt ut fixkit på usa forum för de bränner ner motorer under 100 mil och de förstår inte varför.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Därför petar man bara i nya originalkolvar eller likvärdiga gjutna och gasar och ser glad ut :) Jag är en av dom som inte tror att fixkit gör motorn mer driftsäker, snarare tvärtom. Har kört alldeles för många felfria mil på min -12 jag hade för att säga något annat :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Därför petar man bara i nya originalkolvar eller likvärdiga gjutna och gasar och ser glad ut :) Jag är en av dom som inte tror att fixkit gör motorn mer driftsäker, snarare tvärtom. Har kört alldeles för många felfria mil på min -12 jag hade för att säga något annat :)
Baserat på allt jag läst om fixkit och de är många timmar så skulle jag säga att de är 50/50 att de gör någ nytta i livslängd men helt klart går motorerna finare mindre slammer och man får mer effekt de är alla överens om. 3-6hk mer för 500kr extra som shimset kostar är den mest kostnadseffektiva trimningen man kan göra.
De enda negativa jag ser med fixkitt är att de flesta eller alla kolvar enbart ät längre uppåt viket innebär att i bottenvändningen tappar man stöd för kolven med lika många mm som shimset är tjockt.

Jag har en 13" pro 800 och en 14 Assault i garaget,,, pron med 10 mil gamla fixkittet gjutna SoX kolvar och Assaulten 480 mil på org kolvar. Om jag startar dem samtidigt och hoppar mellan maskinerna så går Pron bet finare på tomg och när man gasar till den liksom vibrerar den mindre typ mer silkeslen liknade hållet som en 600. Men Assaulten går otroligt tyst klappermässigt den klapprar lite mer i kolvvändningarna men inte så mycket som man kan tro efter 480 mil.Baserat på det kommer jag absolut sätta i Rinabs Fixkit med Prox eller spi kolvar. Men om man köper noname fixkit typ Rinabs/sledstoore/Skoterdelen/ebay kitt så måste man kolla att de är samma klämspalt eller ytterst lite tightare klämspalt mellan kolv och topp för Bikeman varnar om chinakitt med lägre kolvhöjd som ger värdelös klämspalt och komptryck.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Du tror inte den klapprar lite mer för att kolvarna är 470 mil äldre? 🤨 Sen får man ju inte glömma bort variatorn som det brukar finnas en del att fila på gällande balansering
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Du tror inte den klapprar lite mer för att kolvarna är 470 mil äldre? 🤨 Sen får man ju inte glömma bort variatorn som det brukar finnas en del att fila på gällande balansering
Jo klappret är kolvarna som är sliten men klappermässigt skiljer faktiskt inte så mycket underligt nog. De är en helt annan gång i fixkit maskinen typ som om den vore på 700cc. Normalt sett när man tappar komptryck som Assulten gjort med 0,5 bar (8 bar varm motor) så brukar de gå mjukare. Fixkit pron ligger på 8,5 bar varm motor men de är den gom går mjukare lenare smoodare.
Att fixkitt motorn går finare på lägre varv kan bero på att jag tror kolvarna är tyngre inte smidda vers dock men de gjutna borde va en hel del tyngre. Polaris har förmodligen satt balansfaktorn högt upp i varvtal för de skakar mer på tomg än alla andra märken så med tyngre kolvar kan de gå finare på lägre varv men då vibrerar den mer på högre varv istället Jag har inte tänkt på hur de skiljer sig åt i vibbar på högre varv men de kan jag testa i garaget i morgon de är bara kul att se om min teori om mer vibbar på högre varv stämmer med fixkit. Jag kör dem utan rem isåfall så inte mattorna spelar in på vibbarna.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Det är olika gång på motorerna mellan 13 och 14 då bla tändkurvan skiljer.
Sen om man jämför 2st från samma årsmodell så kan gången skilja om tps värdet är olika inställt...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Det är olika gång på motorerna mellan 13 och 14 då bla tändkurvan skiljer.
Sen om man jämför 2st från samma årsmodell så kan gången skilja om tps värdet är olika inställt...
Ok bra vetande vet du om jag kan flytta över ucu boxen från 13-14 maskinen utan andra åtgärder? Föjdfråga viken ecu ger mest tändning och bränsle?