Vilka kolvar ska jag välja rmk assault mtntk kylare

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Hej vet inte vilka kolvar jag ska skaffa mig.
Har en polaris rmk assault 2014
Som gått 360 mil och kommer köra endel långa turer nästa vinter.
Så några som tål värme bättre skulle väl vara att föredra,
tål Hyperdrive och smidda kolvar mer än orginal? Vad innebär fixkitt?

Tänkte även montera en mtntk kylare då jag tänkt köra längre turer ca 20-30 mil leka en dag eller två i djupsnö
Och sen köra lika långt tillbaka
Så det lär bli 150-200 mil nästa sässong,
Skulle även vilja ha möjlighet att dra pulka och köra på våren när det är lite snö,
Men är det annat man bör tänka på med?
Tex ställa upp oljepumpen.
Hur märker jag om den redan är uppställd?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Köp aldrig smidda kolvar om motorn inte behöver det pga att den är känd för att spräcka kolvar. Nackdelen med smidda finns de uppsjöar att läsa om.
Bästa säkraste piratkolvarna jag känner till är ProX de i gula kartonger är viktigt då de finns så mänga liknade namn. Kolvringar brukar va värdelösa på piratkolvar men Prox är svinbra!
Länk till de prox hemsida med art nr till din motor (tror jag) https://www.pro-x.com/search/?search-brand=4&search-model=6995&search-year=2014&search-submit=SHOW+RESULTS
Köp även deras nållager för dem är svinbra också de är i regel silverpläterade.
Här fanns dem åtminstone men kolla ebay för där säljs hela satser med packningar kolvar samt nållager kit.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Bästa kolvarna till din maskin är dom som sitter original i 14-15 pro-ride 800. Dom håller även bättre än axys 800HO kolvarna, iaf om man frågar dom som haft problem i staterna.

Men dom kostar ju mer såklart.. Men tänker du ha kvar maskinen några år kan det ju vara värt det.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Köp aldrig smidda kolvar om motorn inte behöver det pga att den är känd för att spräcka kolvar. Nackdelen med smidda finns de uppsjöar att läsa om.
Bästa säkraste piratkolvarna jag känner till är ProX de i gula kartonger är viktigt då de finns så mänga liknade namn. Kolvringar brukar va värdelösa på piratkolvar men Prox är svinbra!
Länk till de prox hemsida med art nr till din motor (tror jag) https://www.pro-x.com/search/?search-brand=4&search-model=6995&search-year=2014&search-submit=SHOW+RESULTS
Köp även deras nållager för dem är svinbra också de är i regel silverpläterade.
Här fanns dem åtminstone men kolla ebay för där säljs hela satser med packningar kolvar samt nållager kit.
Vad tycker du om proX vs orginal i kvalitét?
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Bästa kolvarna till din maskin är dom som sitter original i 14-15 pro-ride 800. Dom håller även bättre än axys 800HO kolvarna, iaf om man frågar dom som haft problem i staterna.

Men dom kostar ju mer såklart.. Men tänker du ha kvar maskinen några år kan det ju vara värt det.
Får kolla lite på detta men kanske är lite tidigt att byta kolvarna än då?
Läste nu att någon firma rekomderade kolvbyte vid 500 mil.
Blir ju som sagt ganska dyrt med kolvar och kylare på en gång. Jo jag planera att ha den länge gillar den verkligen.
Heter orginal kolvarna spi?
Hittar bara alla möjliga kolvar när jag googlar efter skotermodell och orginal kolvar
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Orginalkolvarna heter inte spi, orginalkolvarna finns hos din polaris åf. Har för mig att det är elko som gör dom.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Orginalkolvarna heter inte spi, orginalkolvarna finns hos din polaris åf. Har för mig att det är elko som gör dom.
Ok tack, då vet jag vad jag ska söka efter.
Kan ju försöka hitta någon som har ett par liggandes om de är så snordyra tänkte jag,
Ska höra med motorhuset hur mkt de ligger på iafl och hittar jag inga till vettigt pris så får det nog bli gjutna prox kolvar då
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Jag förespråkar att handla mina delar hos den lokala återförsäljaren så långt det går. Visst, det kostar lite mer ibland. Men kan även vara billigare på vissa saker. Dom ska ju ha något att leva på dom också.

När det är dags för kolvbyte är ju högst individuellt beroende på hur hårt den gått.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Tack alla för hjälpen 😁
Jag förespråkar att handla mina delar hos den lokala återförsäljaren så långt det går. Visst, det kostar lite mer ibland. Men kan även vara billigare på vissa saker. Dom ska ju ha något att leva på dom också.

När det är dags för kolvbyte är ju högst individuellt beroende på hur hårt den gått.
Det är sant extra viktigt att stödja sina lokala handlare med allt nu när det går dåligt för många pga corona. För mig är det Motorhuset i Östersund, riktigt bra service och alltid shyssta där tycker jag. Handlar typ allt från dom, och blir dom som får göra bytet med då jag inte pallar stå ute och slarva bort skruvar i gräset. Samma med kylaren, den ska jag köpa där.
Bara om jag hittar orginalkolvarna och det skiljer flera tusen så får jag nog välja det tyvärr

Ja och det vet jag inte då jag nyligen köppt den så lika bra att byta dom som jag först tänkte. Så kan jag köra på hela nästa vinter och slippa tänka på det om man det blir 150-200 mil som jag hoppas på 😁
 
Reactions: neden

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Prox vs org kolvar är svårt att svara på men jag har aldrig haft ett problem med en prox kolv och inte någon av mina kompisar heller och då har vi kört dem sedan mitten på 90talet i crosshojar. De är nu på senare år de börjat tillverka till snöskotrar viket va för bra. Kolvringarna som är bland de viktigaste är som sagt bra de är RIKEN ringar så de är inte fy skam de är nog lika bra som org ringar. Jag skulle tveklöst köpt Prox även om org är billiga jag litar mer på Prox för Polaris har haft underliga fel på sina org kolvar. Om maskinen gått enbart lössnöåka skulle jag bytt nu men har den gåt typ 50/50 snö led så kör minst 500 mil. Enbart led med en skvätt snösurf duger 800 mil intervall ja du fattar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu är proxkolvarna till skoter inte samma sak som till crosshojarna. Inte dåliga men kanske snäppet bättre än spi, har själv kört proxkolvarna i vinter, monterat på några maskiner och kolvringsstoppen sitter inte helt prefekt på dom, så man får vara extra noga med dom. Orginalkolvarna är klart bäst dock lite dyra. Men värt att tänka på att på andra kolvbyte så kör du längre än första, då ytan i cylindrarna är optimal.
 
Reactions: neden

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Prox till snöskoter vs crosshojar tvåtakt lär inte skilja i kvalle men ringstoppar på alla piratkolvar kollar man extra noga jag har inte sett felplacerade ringstoppar på prox men däremot på SNOPRO kolvar. Men jag mins tidigare i vårvinter en snubbe här på forumet som ringstopparna va en aning off på prox kolvar men helt körbart. Spi kolvar har haft sina ringstoppar helt rätt men kolvringarna chippar lös ytskiktet så lätt men de kan ha blivit bättre på senare år hoppas jag för jag satt just i spi i thundercatten nu i vintras (fanns inte prox till den.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tvivlar faktisk på att prox kolvarna till skoter är lika bra som till crossarna. Proxkolvarna ser princip ut som dom är gjord i samma form som snopro/spi i taiwan eller kina. kolvringarna är bara märkta prox, riken var ju märkta på själva ringen också förr iallafall.
Eller så har prox till cross blivit sämre nu. Var säkert 10år sedan jag bytre en prox crosskolv när man höll på med det...
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Är det på dom tidigare före 2014 som polaris 800cfi hade problem med för korta kolvar som gjorde att de slets ut för fort? Eller är det mest en myt? Vet ni?

Sen gör ju säkert tmntk kylaren att de slits mindre med så byter jag i sommar så klarar jag mig säkert i 650 mil minst då innan det är dags för nya igen.

Riktigt intressant att läsa era svar
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Prox påstår att de har kolvringar från Rikken Japan, TP and NPR to be sure you will get the quality you might expect from our brand. De finns fler piratkolvar där man ser på kartongen till ringarna att de kommer från Riken.

Här på ebay hittade jag lovande kolvar med garaterat RIK ringar. De ser extremt bra ut med borrhål runt avgasport och regäla tvärgående räfflor som håller kvar oljefilmen. Men de är för nya på marknaden så de är en vild chansning.


Ang fixkit så tror jag inte de behövs för problemen de hade va mest pistonslap för de va onormalt stort kolvspel. Men de finns ju billiga fixkit med prox kolvar så varför inte
 
Last edited:

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Tack, Ska höra med min lokala handlare först om dom kan ta hem prox kolvarna.
Annars blir det dom om inte sledstore får hem nya, då de var slut där. Om inte får det bli från ebay
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Fördelen med köp här i Sverige är om ringstopparna inte skulle sitta exakt rätt då blir de enklare att lämna tillbaka. Just Polaris cylindrarna har extremt smal cylinderyta mellan mittre boostport och närmsta spolport de räcker med 1mm off åt någ håll så kommer ringgapet skrämmande nära en port.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön

Passar verkligen inte det till min?
Rmk assault 2014 eller är det bara dom som inte skrivit med det?
Borde väl vara samma om det passar till rmk pro 2014?
Det är samma motor så det passar. Men var extra jäkligt försiktig om du ska montera rinabs fixkit så kolvringsstoppen sitter i mitten på bryggan mellan portarna.
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Det är samma motor så det passar. Men var extra jäkligt försiktig om du ska montera rinabs fixkit så kolvringsstoppen sitter i mitten på bryggan mellan portarna.
Ja låter lite sådär, får nog hjälp av en som jobbar med skotrar och i värsta fall lämnar jag in det, och då känns det också lite sådär, men det kanske inte är så svårt
Att få dom rätt?
Hittar bara prox på rinab verkar slut på alla andra ställen.
Jag kanske borde avvakta tills dom dyker upp någon annanstans annars är ju några månader kvar tills snön kommer så är ju inte brottom