Vilka kör problemfritt...?

ErkkiT

Välkänd medlem
4 apr 2012
320
0
16
Kiruna
Körde ca 300mil på en 05as 600 renegade förra året utan att röra en skruv då när jag sålde den hade den gått 1150mil :) nu kör jag en summit xrs 800 2007 gick två remmar ganska fort drevade ner den tre kugg och nu har jag inga problem alls :)

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Visst klarar man sig från att skruva. Man får skilja på att köpa ett gammalt sönderkört vrak eller en ny fyrtaktstouring. Jag kan tex inte ens tänka mig vad som skulle behöva skruvas med under de första 2000 milen om man köper en ny Apex. Och köper man en 5 år beg 440 crossmaskin kan jag inte ens föreställa mig hur man skulle undvika att skruva, då det är en del av själva konceptet 440.

Det är rent blaj att alla skotrar går sönder, dålig ursäkt för dåligt underhåll och undermåliga konstruktioner.

Ditt påstående att man ska kunna köra 2000 mil utan att skruva är blaj...

Men du kanske inte räknar lagerbyten och annat rätt viktigt underhåll som skruva, vad vet jag.

Jag har alltid fått höra att jag har otur osv med mina skotrar när jag lagt ner pengar på att byta lager i boggiehjul osv.
Men sanningen är att de som sagt detta inte ens ägnat en tanke åt att kolla vad dom har mellan boggieskenorna. Möjligen bytt slides på sin höjd...
Sen har jag även fått höra att skärtorsdagen är arctics dag osv, humorn i det hela är att det är otaliga rotaxmaskiner som skurit under åren jag bara kört med katterna...

Ursäkta OT...

Alla skotrar går sönder om man inte underhåller dem och håller koll på saker.
Det finns två sätt att undvika helt att skruva:
1 - Köp ingen skoter
2 - Lämna in på verkstad

Mvh Erland

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det är ju blaj att säga att allt går sönder så det går inte att slippa skruva.

Problemet är att skoterkonsumenterna är så jäkla dumma att de accepterar att saker går sönder, kanske redan första året, på grund av uppenbara felkonstruktioner.

Tänk om det vore samma sak på bil- eller mcmarknaderna...

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Själv har jag inte det problemet, alltså en ekonomi som tillåter nyköp ;)
Förstår hur du menar men, om man vill ha så motorstarka och lätta maskiner som möjligt så säger det sig själv att det inte håller så bra.
Personligen är jag förundrad över hur bra saker håller, mil efter mil av tuktning på guppiga leder eller full gas i djup puder.
Det är upplagt för haveri helt enkelt.

Mvh Erland

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Jag kan inte gnälla på hållbarheten på skotrar.

Så som jag använder mina personligen tycker jag att det är ett under att det håller en dag ens.

Att det går sönder anser jag att man får räkna med, det är inte någonstans optimala förhållanden en snöskoter används i.

Är väldigt nöjd över hållbarheten på min IQ 440/800. Att den inte höll för ett träd i 80 får jag nog tåla.

Körde en uppskrämd F7 en säsong utan problem.
Pro-X 440 (blåste motorn efter en några km lång fullgasrepa på studsig led, det kan jag leva med)
Efter att monterat 800 i den gick den som kulor och krut och höll väldigt bra.
SX 600-09 en säsong utan problem
Dragon 700 RMK -08 med SLP grejor en säsong med avryckt startsnöre som enda problem

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Valfri mc. Ett motorras på en MC är i princip fullständigt otänkbart, såvida inte det är en amerikansk maskin.
Tycker den jämförelsen inte stämmer helt och hållet, MC hojjarna är ju precis lika jävliga, det är en viss skillnad på en Honda CR 250 och en Goldwing. Ungefär att jämföra en Ski-Doo Expedition 1200 4tec med en Summit 800 etec.

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
80 mil på min Shift -12:a inget alls ännu förutom att jag lämnade in den på garantiservice.... kändes skumt att för första gången lämna in en skoter och låta någon annan skriva i den. Nåja, den funkar precis som den ska även efter servicen. Undrar hur remmen ser ut, har glömt att lyfta på skyddet och titta sen jag köpte den, får ta en titt i morgon.

Ska ut en långtur i morgon, får se hur det går nu när det är skärtorsdag! :)

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Tror nog att det var landsvägs mc det syftades på. Mx hojar är knappast hållbarare än skotrar oavsett 4t eller 2t.

Rundvikarn

Välkänd medlem
Tror nog att det var landsvägs mc det syftades på. Mx hojar är knappast hållbarare än skotrar oavsett 4t eller 2t.
Om man jämför stryktålighet ligger skotern dåligt till .....
Hoppa över E4 med en omodifierad 500-cross är ju inga problem om man nu inte sitter
som ett roadkill i fronten på någon polsk långtradare men en skoter blir
bara skrot vid nedslaget ......

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Tycker den jämförelsen inte stämmer helt och hållet, MC hojjarna är ju precis lika jävliga, det är en viss skillnad på en Honda CR 250 och en Goldwing. Ungefär att jämföra en Ski-Doo Expedition 1200 4tec med en Summit 800 etec.
Jämför gärna Expedition 1200 med Goldwing... oavsett vad du jämför med så är skotrar fantastiskt dåliga.

MrVain

Medlem
26 dec 2012
20
0
1
färila
135 mil på min Nytro X-ride 2013. Fick byta höger handtagsvärmare på första servicen annars inga problem. Original remmen fortfarande

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Har kört runt 70 mil med min Pro-RMK, till den allra mesta delen puder/fjällåkning och dom har varit problemfria, QD-rem och variatorrem ser fräscha ut och drivaxel och övriga saker har funkat som det skall också.

Bytt framdämpare till FOX Evol R har jag gjort men det var ju "bara för att" sådär ;)