Vilka av oss åker med lavinutrustning?

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Kanske läge att lägga en gemensam jättebeställning om intresset finns? 2 lök låter billigt i mina öron.
 

xtremerider

Välkänd medlem
6 aug 2008
783
1
18
Bredbyn
För 2000-2500kr får du hem en bra tranciever, en sond som är 240cm eller längre och en spade ifrån tyskland. Har man råd att dekalkitta skotern, köpa kläder för flera tusen och tanka en hel vinter så har man råd med lavinutrustning och billigare livförsäkring finns väl knappast?

Eddie_meduxa: Jag skulle vilja höra dig säga "dör man så dör man" när du har legat begravd i en lavin i 10 min och en kompis gräver fram dig. Jag tror inte jag skulle säga det iaf!
Skicka länk :)
 

kotte_parva

Välkänd medlem
15 feb 2008
652
0
16
Haparanda
Brukar hyra från Abisko när vi åker upp till Riksgränsen , dom sålde ut Transcievarna (stavning???) billigt när vi återlämnade dom i slutet på vecka 18 , typ en hundring mer än hyrkostnaden.
Kan vara värt att kolla upp om dom har kvar av dessa.
Jag har nu köpt en istället för hyra , kan inte tänka mig att åka i dom områdena utan att jag eller sällskapet har utrustningen.
 

AndersY

Medlem
5 dec 2011
6
0
1
Stockholm
Sond, spade, transciever och lavinryggsäck - känns bra. Kör man i lavinterräng i fjällen, så är det klart värt det. Bättre att ha en lite billigare skoter, om inte pengarna räcker till allt.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
För 2000-2500kr får du hem en bra tranciever, en sond som är 240cm eller längre och en spade ifrån tyskland. Har man råd att dekalkitta skotern, köpa kläder för flera tusen och tanka en hel vinter så har man råd med lavinutrustning och billigare livförsäkring finns väl knappast?

skicka länk, eller om någon annan har förslag på prisvärd utrustning
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Väcker liv i en riktigt gammal tråd.
Hur ser det ut såhär 6 - 7 år senare, har användningen av lavinutrustning ökat?

En del säger att de inte kör i lavinterräng, då är min fråga, vad är lavinterräng?
Tycker att detta klippet är "intressant". Det är ju från brant terräng på andra sidan pölen, men det skulle kunna varit svensk terräng och i mina ögon är det inte den klassiska lavinterrängen som många tänker på. Gick ju bra, denna gången iallafall.

 

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Har köpt på mig sökare,sond och airbag ryggsäck/spade. Men då alla mitt kör sällskap prioriterar annat än lavin utrustning så använder jag mest ryggsäcken.