Vilka av oss åker med lavinutrustning?

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Polarn utlöste en lavin i Lofsdalen förra säsongen som var 50-75 m bred när han skråade en fjällsida. Allt släppte nedanför honom så han klarade sig. Ingen var nedanför så allt gick bra, men en fet tankeställare.
Kanske boka en tur till Wesslans Highmark och safety kurs i Saxnäs.....det lurar jag på.
http://wesslans.se/
Sedan är det bara att surfa in på sveriges bästa friluftsbutik och handla utrustning: http://addnature.com/Department.aspx?dept_id=13571
Du ser! Det kommer mer och mer. Med utveckling av skotrarna kommer garanterat mer laviner! För åka puder är det inge som slutar med tror jag!
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Kan inte förstå folk som köper skoter för 100-130 papp men snålar på skydden. :doh:

Allt som kan hjälpa till att rädda livet när olyckan är framme, är värt pengarna!

Man borde kanske först köpa skyddsutrustningen, och sedan skoter för resten av pengarna...? :)
 

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Ja "Danda" det kommer bli fler och fler laviner i Sverige som du säger med dagens utveckling av maskiner och förare. Det är min åsikt med.


Ja igentligen spelar det ju ingen roll hur dyr maskin du har utan vart du kör om man tycker man ska ha lavinutrustning eller inte. Det är upp till var och en.

Som sagt handlar det om livet så finns det inga "för dyra" hjälpmedel för att överleva.
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Ja "Danda" det kommer bli fler och fler laviner i Sverige som du säger med dagens utveckling av maskiner och förare. Det är min åsikt med.


Ja igentligen spelar det ju ingen roll hur dyr maskin du har utan vart du kör om man tycker man ska ha lavinutrustning eller inte. Det är upp till var och en.

Som sagt handlar det om livet så finns det inga "för dyra" hjälpmedel för att överleva.
Klokt skrivet! Kommer satsa på sond och trancever i år! Hoppas på att polarna tänker lika :)

För övrigt så står det en bra artikel i senaste Snowrider, där Kalle KJ Johansson skriver om laviner och utrustning.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
De gånger vi kör där det finns viss risk för ras eller laviner så är vi oftast utrustade med spade (och sond; en del av oss:unsure:). Det finns ganska små risker för ras där vi klättrar här i Hälsingland så vi anser oss inte ha ett så stort behov av det. Djupstav och ispiggar har vi däremot. Ispiggarna slarvar vi lite med och har oftast i fickan men dom är alltid med.
I mitt fall så tror jag det bästa verktyget vi har med oss är varandra :blink1:
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ett av de enklare sätten att pruta lite måste ju vara att få med ett kit med spade, sond, transciever och ryggsäck. Kostar ca 4.000. Sedan har man det i minst tjugo år.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nackskydd, ryggskydd, hjälm, axel- o bröstskydd...borde vara ett minimum för alla som kör skoter.
:)
Tycker du missar knäskydden där, enligt mig det viktigaste skyddet efter hjälm och ryggskydd.
Hade nog inte kunnat gå idag om jag inte kört med knäskydd... sen slipper man många skitskador om man bär knäskydd. Räcker ju med att vara ner med knäskålen på fotstegen så kan en hel vecka vara förstörd.
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Lavinutrustning har jag inte, det finns inget behov av det där jag bor. Men jag kör ärligt talat med alldeles för lite skydd för min typ av åkning.

Har bara mina vinterkläder och hjälm, men efter att ha vart inblandad i olyckor med väldigt tråkig utgång så blir det åtminstone knäskydd och ryggplatta i år.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Tycker du missar knäskydden där, enligt mig det viktigaste skyddet efter hjälm och ryggskydd.
Hade nog inte kunnat gå idag om jag inte kört med knäskydd... sen slipper man många skitskador om man bär knäskydd. Räcker ju med att vara ner med knäskålen på fotstegen så kan en hel vecka vara förstörd.
Amen, lärde mig detta den hårda vägen i vintras. Åker med knäskydd sedan dess.
 

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Jag anser att alla som åker i terräng med lavinrisk ska ha komplett lavinutrustning. Hamnar någon under snön finns det knappast någon möjlighet att hitta och gräva upp denna person utan lämplig utrustning innan personen i fråga dött av syrebrist. Därför kommer jag aldrig att åka i fjällen tillsammans med folk utan lavinutrustning. Läs detta och tänk efter en gång till. http://www.slao.se/Hall_dig_levande.asp
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Vilken typ av transceiver använder ni? Enkel antenn eller med tre? Erfarenheter av båda typerna?
Blir första vintern med riktig utrustning för min del. Tracker 2 från BCA, snösond, spade och en riktig klätterlina får hänga med hela vintern. Har ingen erfarenhet av Tracker, men vi grabbar ska träna innan vi ger oss ut på fjället. Och sedan får vi hoppas vi inte behöver använda grejerna i skarpt läge.
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Många skriver om inte kompisarna har så ids jag inte köpa för de spelar ingen roll, men jag köper om de gör! Men om alla tänker så, då behövs det ju bara att någon köper så skaffar alla och det blir mycket säkrare :)
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Vad kostar en komplett, regelriktig utrustning?
För 2000-2500kr får du hem en bra tranciever, en sond som är 240cm eller längre och en spade ifrån tyskland. Har man råd att dekalkitta skotern, köpa kläder för flera tusen och tanka en hel vinter så har man råd med lavinutrustning och billigare livförsäkring finns väl knappast?

Eddie_meduxa: Jag skulle vilja höra dig säga "dör man så dör man" när du har legat begravd i en lavin i 10 min och en kompis gräver fram dig. Jag tror inte jag skulle säga det iaf!