Vilka av oss åker med lavinutrustning?

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Hej på er. Snart är vintern här igen!!!! :bigsmile:


Som rubriken lyder, vilka av oss åker med lavinutrustning när vi är ute och kör lössnöåkning i Sverige?

Med lavinutrustning menar jag då komplett utrustning med spade, sond och transciever. Var och varannan har med sig en spade när dom kör men det räknas inte i mina ögon som lavinutrustning. :eyebrows:


Känns som att i USA/Kanada är det mera eller mindre "standard" att åkare använder lavinutrustning när dom kör. Har även fått en känsla att fler och fler börjar använda Airbag ryggsäck "där borta".


Ja givetvis så har dom mer snö och större risk att råka ut för laviner i USA/Kanada men frågan är om vi inte borde ta oss en funderare även här i Sverige hur vi är utrustade när vi kör?


För varje år som går så utvecklas mountainmaskinera och vi blir även mera inspirerade och duktiga att klättra högre och köra mera utanför leden.


Så vad säger ni?

Kör just du med lavinutrustning? :)

// Johan.
 

MikalJonsson

Välkänd medlem
21 feb 2006
626
0
16
Jag kommer köra med det kommande säsong, vi kommer vara 7-8st som brukar åka tillsammans som har lavinutrustning i vinter.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
 

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Brukar inte köfa med dom som har någon tranciever så har inte köpt någon...
Men resten har ja alltid med mig som tex sond, spade osv..
Blir nog att köpa en tranciever i vinter och kanske en airbag rygga :)
 

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Kom igen! 110 visningar och bara 2 svar!?


Det är ingen tråd där man "hängs" om man inte kör med lavinutrustning. (jag är själv en av dom som inte kör med sond och transciever) Än! =)

Bara intressant och se hur många som har investerat i en billig livförsäkring som jag anser det vara. =P


Ös på med svar. // Johan.
 

Rising

Välkänd medlem
1 dec 2009
316
0
16
Har nog aldrig kört med någon som haft utrustning än så länge.. jag använder det ej heller :)
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Att i Sverige köra med lavinutrustning är väl som att envisas med att använda kondom när du ligger med tjejen. Det är, eller ska vara, helt riskfritt att köra utan skydd i lågriskterräng.

För att svara på frågan. Jag tycker att jag är tillräckligt skicklig, min utrustning är i bra skick och dessutom litar jag på terrängen till 100% så jag kör oskyddat.
 

Snöån

Välkänd medlem
14 mar 2006
720
1
16
Dalarna
Har inte men frågan har ju väckts nu när man kör i mer lavin risk områden.
Men ingen ide att ha om inte ens kamrater å har.
 

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Haha skön liknelse där "arjeplogarn"! =D

Hehe ja det är ju ett sett att se det på. Men tänk om tjejen har varit ute och svirat och dragit hem kvalster i sänghalmen...? =) Skämt o sido.


Nej det är ju verkligen så som du säger "snöån" det känns ju ganska så meninglöst att ha en lavinutrustning om ingen annan i gruppen man kör med har. Det är ju trots allt dina vänner som eventuellt inte dras med i lavinen det hänger på om dom ska hitta dig och hinna få fram dig innan det är för sent. Då hjälper det inte att du har trancievier om ingen annan i gruppen kan "pejla" din.

Visst om man får tag på hjälp från typ fjällräddning eller annan personal med utrustning så är det ju bra men tyvärr så har det oftast tagit för lång tid innan dom kommer på plats. =(
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Att i Sverige köra med lavinutrustning är väl som att envisas med att använda kondom när du ligger med tjejen. Det är, eller ska vara, helt riskfritt att köra utan skydd i lågriskterräng.

För att svara på frågan. Jag tycker att jag är tillräckligt skicklig, min utrustning är i bra skick och dessutom litar jag på terrängen till 100% så jag kör oskyddat.
Ett av mina barn blev producerat när tjejen hade spiral, så...

Seriöst, frågan har väl egentligen inte varit aktuell förrän dom sista ~fem-sju åren i Sverige då det är först nu vi tagit oss till områden med riktig lavinfara. Visst, möjligheten har även funnits tidigare, fast i mindre omfattning.
Jag diskuterade saken förra säsongen med en som bor i BC/Kanada som jag är ytligt bekant med, och det är inte många som kör med det där heller-men dom resonerar lika som jag gör: "Jo, det skulle nog vara bra med en airbag-men när dom är så förbannat dyr så är det ju roligare att köpa en turbo istället..."
(Så man lättare utsätter sig för fara)

Sen, i framtiden, kan det tänkas att jag blir smartare. Men i dagsläget är jag för snål, dum och dålig att köra för att motivera kostnaden... :p
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Då en annan aldrig kört i områden med lavinfara så ser jag väl ingen större vits med det personligen.

Man ska dock inte ge sig fan på att man inte åke på en lavin även på lågland (om än betydligt mildare). Vet av en person som avled av en lavin när han åkte skidor efter en kraftlina utanför Ö-vik(lågland). Nu har jag för mig att han bara var typ 12år eller liknande. Men ändå, shit happends.
Sen var det väl mer snö på den tiden också. (typ 60-tal)

Finns folk som bryter nacken när dom vickat på stolen också...
 

polxlt

Välkänd medlem
11 apr 2006
858
5
18
Sundsvall
Att i Sverige köra med lavinutrustning är väl som att envisas med att använda kondom när du ligger med tjejen. Det är, eller ska vara, helt riskfritt att köra utan skydd i lågriskterräng.

För att svara på frågan. Jag tycker att jag är tillräckligt skicklig, min utrustning är i bra skick och dessutom litar jag på terrängen till 100% så jag kör oskyddat.
Ja d är ju skönast så :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

SCR

Aktiv medlem
17 apr 2009
50
0
6
Dalarna, L-a
Jag har aldrig åkt eller sett någon åka med lavinutrustning i Sverige. Däremot var det obligatoriskt då vi hyrde maskiner Revelstoke för ett och ett halvt år sedan. Dessutom inleddes veckan med en kortare "lavinutbildning", och information hur utrustningen skulle användas.
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
Inte bara jag som börjat funderar på detta ser jag. :)
Är det inte någon som åker med "Airbag" då?

Typ denna: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=BCAFLOAT18

Jag menar, som förra året vi var iväg ett gäng 4-6 st skotrar i omgångar. Friåkning i branter med mycke nysnö å puder på närmare 2 m på värsta ställena! 1 av oss hade full lavinutrustning med. Trancever, sond spade.

Vi andra hade självklart spadar.
Hade alla utom jag haft trancever hade jag också köpt en punkt. Men nu är ju så inte fallet. Då är jag ju själv inte hjälpt av att ha en om polarna inte har.
Då lär ju en "airbag" vara en bättre livräddare eller?

Hur tänker ni?

Mvh
 

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Bra inlägg "Danda" =)


Jag har inte sett någon varken i "verkligheten" eller hört om någon i Sverige som har en "Airbag ryggsäck"
när dom åker.

Din tanke är god angående Airbag ryggsäcken men ska man igentligen inte se ryggsäcken som en "utbyggnad" av sin lavinutrustning? Vad tycker ni?


Ja men exakt så som du säger är det ju. Räcker inte om bara 1 i gruppen har utrustning utan alla eller flera måste ha om det ska hjälpa om olyckan är framme.


Man borde kanske prata ihop sig med dom man brukar åka ihop med och diskutera vad man anser om det.

Då kanske gruppen kan köpa utrustning ihop och få mängdrabatt. =)

Er åsikt?
 

baconberra

Välkänd medlem
9 feb 2012
344
1
16
Nordanstig
Jag kör inte med lavin utrustning bara spade för det är lite över drivet att ha lavin utrustning för mer pengar en vad skoter jag kör kost:confused: Lägger hällre pengar på varmare kläder och hanskar.:nuts:
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Polarn utlöste en lavin i Lofsdalen förra säsongen som var 50-75 m bred när han skråade en fjällsida. Allt släppte nedanför honom så han klarade sig. Ingen var nedanför så allt gick bra, men en fet tankeställare.
Kanske boka en tur till Wesslans Highmark och safety kurs i Saxnäs.....det lurar jag på.
http://wesslans.se/
Sedan är det bara att surfa in på sveriges bästa friluftsbutik och handla utrustning: http://addnature.com/Department.aspx?dept_id=13571
 

Danda

Välkänd medlem
23 jan 2012
410
0
16
Hofors
http://vimeo.com/9777225

ALLA borde se denna film, även svenska intervjuer!
Man får ju faktist en tankeställare nu när man som tidigare medlemmar har sagt, söker sig till lavinfarliga områden.
Mycket bra!

En tankeställare helt klart!
Lavinsond och trancever står på inköpslistan! Vist man åker inte jätte extremt men va fan, köper man skotrar för över 100.000 kr så är trancever och sond för ett par tusen en jävligt billig livförsäkring!