Vevaxelfett variatorsida?

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
Borde man åtgärda det här på något sätt, har ingen lust att klyva botten. Vågar man fortsätta att köra med det? Skotern är en xp 600 -08.



 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Nej den skotern ska inte rulla en meter!

Du måste åtgärda det och klyva är det sättet jag kan. Tvivlar på att det går utan att klyva men finurliga människor finns det gott om.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Pilla ut packboxen och då kommer du se rätt in i lagret. Finns det kvar vitt isoflex fett så är den inre packboxen okey. Ta då reda på varför det läckt ut fett. Kan möjligtvis vara en remsprängning som skadat packboxen då remkord lindat upp sig bakom variatorn. Fyll då på med lite nytt fett och sätt dit ny packbox. Det kan även vara att veven kastar för mycket vilket kan uppkomma vid en remsprängning. I så fall klyv motorn och rikta veven. Är fettet svart och kleggigt så bläcker den inre packboxen och du bör klyva motorn och byta den.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
Inget att funder över, är bara lasta ut motorn och klyva den.
behöver inte vara en remsprängning som orsakat detta. dessa motorer kan kasta ut fettet utan någon direkt anledning. blir mycket dyrare att strunta i det och bara köra. för om veven far så blir det mycket dyrt i onödan. 2 nya packboxar och nytt fett är inte stor kostnad. (så länge lagren är fräscha)
 

Macke78

Välkänd medlem
8 mar 2011
1.554
14
36
Få är det dags att kolla över veven! Byt även kolvar så har du en motor som går lika lång till.
 

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
Hade tänkt byta kolvarna nu, därför plockade jag bort variatorn för att kolla packboxen på samma gång. Det får bli att riva motorn då verkar det som, iaf bättre att fixa det nu än i vinter då man ska köra istället för att skruva.

Vad borde man kolla då man har den nerplockad? lagren förstås men borde man rikta veven också?
 

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Jag kommer i alla fall att lämna in min vev på riktning. Vet inte om den kastar något än men jag känner att det är lika eftersom jag kommer ha den ute.
 
A

axelsson_vpg

Mellan 800 och 900 nånting.

Tjena, lånar tråden lite om de går för sig..

Min 600 sdi har gått 620 mil.. Kommer köra ca. 150-180 mil i vinter med den. Hade tänkt fetta in och byta kolvar men har varken tid lr någon större lust. Borde jag klara mig en vinter till? :wondering:
 

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Tjena, lånar tråden lite om de går för sig..

Min 600 sdi har gått 620 mil.. Kommer köra ca. 150-180 mil i vinter med den. Hade tänkt fetta in och byta kolvar men har varken tid lr någon större lust. Borde jag klara mig en vinter till? :wondering:
helt omöjligt att säga, kan hålla 3 mil lika väl som 300 mil till.. över 500 mil kan väl allt hända ungefär om man inte bytt kolvar osv tidigare nångång
 

RrK

Välkänd medlem
28 sept 2010
101
0
16
Finland
Tjena, lånar tråden lite om de går för sig..

Min 600 sdi har gått 620 mil.. Kommer köra ca. 150-180 mil i vinter med den. Hade tänkt fetta in och byta kolvar men har varken tid lr någon större lust. Borde jag klara mig en vinter till? :wondering:
Du kan ta av variatorn och kolla om den har pressat ut något fett, är inget som direkt tar lång tid att göra sen kan du testa kompressionen, om allt ser bra ut tror jag nog du vågar köra en säsong till men man är ju som sagt aldrig helt säker.
 
A

axelsson_vpg

Du kan ta av variatorn och kolla om den har pressat ut något fett, är inget som direkt tar lång tid att göra sen kan du testa kompressionen, om allt ser bra ut tror jag nog du vågar köra en säsong till men man är ju som sagt aldrig helt säker.
Tack svaret! Du menar primären antar jag? Vilken avdragare ska jag köpa? alt. vilken dimesion på bult för gängtape+olja ska jag ha?

Cylindrarna kollade, kalla -> 10kg i båda!
 
A

axelsson_vpg

Du använder ju variatorbulten
Aha! hörde något om att de var dåligt att man skulle använda nå yttre gängor lr nå.. Men vad bra :) då kör jag på de! Har inte ens kollat på skotern sen man ställde in den i garaget för sommarförvaringen!
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Aha! hörde något om att de var dåligt att man skulle använda nå yttre gängor lr nå.. Men vad bra :) då kör jag på de! Har inte ens kollat på skotern sen man ställde in den i garaget för sommarförvaringen!
Personligen köpte jag en avdragare hos ÅF som var original. Fettade in toppen på den. 400 kr kostar den, men den är värd det om man slipper jävelskap tycker jag.