Venture Multipurpose eller Venture Lite?

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Alla som har en Venture av denna sort här tycks helt omedvetna om mina farhågor. Det låter bra i mina öron och jag måste ju tolka det som att det funkar. Det kommer att visa sig när jag ska ut på fleradagars turer i vår om detta vållar bekymmer ute på fjället..

I går tog jag för första gången av alla kåpor och kollade oljenivåer osv. Klart mer lättåtkomligt och trevligare passform på panelerna än vad min Lynx hade. Jag tog och släppte på framdämpar fjädrarna 1 cm och drog upp balator remmen för att få mer stabilitet i maskinen när vi åker 2 på. Men balator remmar 2010 känns väl bara sådär, att ligga under maskin och skruva med armarna som makaroner. Mer utveckling på sådant tack ! Annars 37 mil på mätaren och maskinen är riktigt riktigt fin tycker jag. Testade lite djupsnökörning och nog gör jag samma saker med denna som med min Lynx. Nä nu ska det packas matsäck och en dag på fjället väntar :hello:
 

viking51

Medlem
5 apr 2010
18
0
1
Yamaha multiprupose -07 ca 60 mil har fått problem med backväxeln vad gör man?, samt att den verkar vilja gå varm så att varningslampan (brandgul lyser längst ner till vänster) kollat vatten och behållare verkar vara full (ligger vid Cold level) någon som hört/åtgärdat detta problem? törs man köra ? / Anders J
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Är garantiåtg. utförda? bla utschimsning av sekundär samt ny typ av rem med annan vinkling. Växelstrul var vanligt på -07 innan gar.åtg. utfördes

Är du helt säker att det är "varmgångslampan"?, så det inte är tex. låg bränslenivå som indikeras, du får en symbol på displayen som talar om vilken felindikering det är frågan om
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag hade samma problem i helgen med varmgång. Stog under Kebne och funderade på vad som ska göras. Sände ett SMS till min handlare och frågade. Döm om min förvåning när han efter ett par minuter ringer upp :thumb:( Mycket bra service säger jag) Han sa att du ska köra vidare, sätt snö i facket framför kylaren och du drar förmodligen tungt och det är skare. Lampan tänds när vattnet är 80 grader varmt och den släcker sig själv innan motorn kokar berättade försäljaren. När jag petade snö i kylarfacket så slocknade lampan efter 30 sek.

Jag tror att i mitt fall så var det dessutom så att slidsen gick varma. Is rivare ska monteras och så får vi se då skar säsongen nu börjar vara här.
 

viking51

Medlem
5 apr 2010
18
0
1
Tack för svaret . åkte en uthyrare under dagen , och han hjälpe mig att sänka tomgången lite gran samt visade ett litet tips på hur man lättare får i backen/framåt. Man gasar till lite samtidigt trycker man in bromshandtaget och då hoppar växel i oftas. Angående varmgång (gul-lampa lyser) så beror det på dålig kylning med snö under i tunneln, åk ut i lössnön eller sätt ner klacken så att det river upp snö som kommer in med mattan och kyler i tunneln / kylrör. (Ps garantiservice utförd vid ca 40mil av akturisersd yamaha-säljare)
 

viking51

Medlem
5 apr 2010
18
0
1
Hej Runte.
Ja kylfläkten hörs /fungerar. Åkte en tur igår och den gick varm igen , körde utanför ledspåret en stund och lampan slocknade när det blev bättre med kylning av snön.Är på väg hem nu från fjällen och skall prata med min yamaha-försäljare om en justering av växeln och kanske montera isrivare för bättre kylning vid skare-före.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
jag har också varit med om att värmelampan tänts trots att fläkten gått, men då har det varit efter en timmes ledsladdande i 15-20 km/h på hårda leder.
dock har den inte kokat då men fläkten kanske inte räcker i PRECIS alla lägen.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Hej Runte.
Ja kylfläkten hörs /fungerar. Åkte en tur igår och den gick varm igen , körde utanför ledspåret en stund och lampan slocknade när det blev bättre med kylning av snön.Är på väg hem nu från fjällen och skall prata med min yamaha-försäljare om en justering av växeln och kanske montera isrivare för bättre kylning vid skare-före.
Jag har igår monterat isrivare och ska i morrn och under kommande veckor testa detta. Lämnar rapport på hur det blev sedan.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Isrivare gör en jäkla skillnad det är helt klart nu. Jag har dragit ark i veckan efter guppigt spår i 20 km/h och ingen varm gång. Mycket glädjande. Jag hade med mig en polare som åxå har en MP och råkade ut för en lite läskig grej på polarns maskin. Efter en kall natt med ca minus 15-20c så startar kompisen upp sin maskin och varm kör den. När lampan slocknat så kör han iväg och efter 2m så blir det tvärstopp på bandet. Det går inte att lägga i backen. Efter att visuellt ha kollat om det fanns is i tunneln vilket jag inte kunde se så blev det lite små panik. 10 mil hemifrån och en mp som inte rör sig ur fläcken. Vi tog en bogser lina och bogserade maskin en meter framåt men fortfarande tvär stopp. Efter den manövern så startar vi maskin och får i backen och sedan framåt utan problem. Vad sjutton är det för något ? Känner någon igen detta ?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Kan ha varit ett isstycke som lossnat och kilat fast sig längst fram i bandtunneln, alt. han körde iväg trots att fram/back lampan blinkade och fick en låsning i växelhuset
 

viking51

Medlem
5 apr 2010
18
0
1
Hej allihopa som åker Venture Multipurpose./Lite
Har pratat med en Yamaha-försäljare angående back/framväxel som inte vill hoppa i riktigt , på årsmodeller: 07 /08 måste man spänna/linda en fjäder så den blir hårdare och sedan fungerar det bra igen,detta skulle vara gjort på garanti-service på dessa årgångar , men det verkar vara lite si å så med detta ?. Ca : 900kr för att få det åtgärdat hos yamaha-verkstan.
Vad gäller varmgång så slår fläkten/gul-lampa tänds , när det motorn blir ca: 80 grader varm , man kan då köra ut i lössnö ett tag så slocknar lampan/fläkten snart , eller montera isrivare. Om motorn ändå skulle bli ännu varmare så läger den av sig själv , detta för att ej koka/gå för varm , med andra ord en bra säkerhetsdetalj om den går för varm på grund av dålig kylning /skar-före.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Kan ha varit ett isstycke som lossnat och kilat fast sig längst fram i bandtunneln, alt. han körde iväg trots att fram/back lampan blinkade och fick en låsning i växelhuset
Det var ingen is i tunneln eller längst fram. Varken back ellr drive gick i. Kompisen kommer nog att lämna in maskinen vad det lider.

Jag har dragit ark med min MP på skare i 10 mil i snigelfart och det funkar utan att lampan börjat lysa, kylningen funkar bra med isrivare.

Jag har kört 110mil med min maskin och dom saker som jag retar mig på är avgasröret i tunneln och isbildningen där av, skrå åkning inget vidare för MP. I övrigt en kanon maskin som känns jätte härlig.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Nu börjar vintern att närma sig! Någon av Multi purpose ägarna som har gjort nå kul med skotern? Utrustning?
Funderar själv på montera gps samt xenon konventera! Någon som gjort det?
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Hur ska man ställa in boggien för att få så bra framkomlighet som möjligt. På led är ju denna maskin hur skön som helst men jag kör så mycket utanför som jag kan. Några tips? Andra modifieringar som kan hjälpa? Better boards?

Nån som ser något problem med att sladda med en venture lite?
 
Last edited:

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Nu börjar vintern att närma sig! Någon av Multi purpose ägarna som har gjort nå kul med skotern? Utrustning?
Funderar själv på montera gps samt xenon konventera! Någon som gjort det?
Xenon monterat! om du inte lästlångtestbloggen så kan jag upplysa att det var skitenkelt.

Hur ska man ställa in boggien för att få så bra framkomlighet som möjligt. På led är ju denna maskin hur skön som helst men jag kör så mycket utanför som jag kan. Några tips? Andra modifieringar som kan hjälpa? Better boards?

Nån som ser något problem med att sladda med en venture lite?
moddade min fjädring efter tips av yamahas återförsäljarsnubbe. blev skitbra! hur inställningarna blev ser du i den näst senaste bloggen.
den funkar kanon att sladda med då den är vridstark och har låg utväxling och lågt tillslag.
 
Last edited:

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Xenon monterat! om du inte lästlångtestbloggen så kan jag upplysa att det var skitenkelt.

moddade min fjädring efter tips av yamahas återförsäljarsnubbe. blev skitbra! hur inställningarna blev ser du i den näst senaste bloggen.
den funkar kanon att sladda med då den är vridstark och har låg utväxling och lågt tillslag.
Ska nog prova inställningarna du har gjort ska även montera studboy dubbelstål, har hört att spårigheten minimeras av dessa men det får framtiden utvisa.