Venture Multipurpose eller Venture Lite?

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Jaha då har man blivit ägare till en av dom o vackraste skotrarna på marknaden :) 2010 MP och det ska bli väldigt spännade med första fjällturen på lördag. Från Lynx 550 adventure till Yamaha MP och trodde inte att det skulle bli så. Men dom känns faktiskt väldigt fina :hello:

Lite rädd för hur den ska bete sig i lössnön. Japaner tror annars att snö är något man har i näsan :heh:
Grattis! ja vackraste kan man väl diskutera men du kommer INTE bli besviken på hur den går i lössnön, bra bäryta,vridstark,breda skidor och mjukt fint tillslag gör underverk.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Tack ska du ha ! Det ska bli trevligt att ha en maskin som ni talar så gott om, dock braskar jag med att jag ska köra ordentligt innan jag lämnar en recention. Jag undrar dock över attt maskin ska stå ute jämnt och hur funkar det ? Kallstarts egenskaper och ska man ta in batteriet när skotern står under kanske veckor ?
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Tack ska du ha ! Det ska bli trevligt att ha en maskin som ni talar så gott om, dock braskar jag med att jag ska köra ordentligt innan jag lämnar en recention. Jag undrar dock över attt maskin ska stå ute jämnt och hur funkar det ? Kallstarts egenskaper och ska man ta in batteriet när skotern står under kanske veckor ?
Grattis till ditt köp, du kommer förmodligen inte att bli besviken såvida du inte förväntar dig ett fartmonster
Har aldrig tagit in batteriet under 3 säsonger (förutom vid sommarförvaring förståss) och MP:n har alltid startat trots runt -25 men tanken har funnits många ggr; få se nu........
Kommer troligen att montera Defas utanpåliggande blockvärmare när jag gör eftersäsongsservice, det känns som en smärre våldtäkt att tvinga igång en motor, oavsett vilken, i sträng kyla
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Fint en MP ägare till, ja då är det bara ut puttra med ett flin på läpparna det har jag varje gång och som det har
skrivits tidigare är det nog inte så dumt med en blockvärmare men bara man låter den gå riktigt varm innan man
far så tror jag att man spar på matrialet har själv min i varmgarage men låter den alltid stå på tom gång tio
minuter lr mer innan det bäriväg. Funderar starkt på att ta bort k-hämnaren till nästa vinter tycker den är lite
stel när man vill bryta ner den och släppa på fjäderspäningen och till sist man luktar inte pjuk när man kommer
hem.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
min har då startat i -30 men det känns hemskt att behandla motorn så...

tydligen skall man alltid låta den bli varm innan man stänger av den annars kan stiften slå igen.
jag brukar vänta tills tomgången går ner till normal, då är den genomvarm.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Funderar starkt på att ta bort k-hämnaren till nästa vinter tycker den är lite
stel när man vill bryta ner den och släppa på fjäderspäningen och till sist man luktar inte pjuk när man kommer
hem.
Du är medveten om att du kan lägga hämmaren i 4 olika "hårdhetslägen"?
Om inte, så kan man vända hållarna i 2 lägen och bussningarna för hållarna i två lägen, då pratar jag om där hämmaren är fastskruvad i chassiet
Lägerna är "very hard" = original MP
"hard"
"medium"
"soft"

Har lagt min i läge medium, känns bättre så länge, jag fick "ovalisera" hålen för bukplasten lite eftersom hämmaren kommer 1-2 cm längre bak
Nackdelen torde bli att efter led så lyfter innerskidan lite lättare men ökar säkert markant om man plockar bort hämmaren
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Tack ska du ha ! Det ska bli trevligt att ha en maskin som ni talar så gott om, dock braskar jag med att jag ska köra ordentligt innan jag lämnar en recention. Jag undrar dock över attt maskin ska stå ute jämnt och hur funkar det ? Kallstarts egenskaper och ska man ta in batteriet när skotern står under kanske veckor ?
Min erfarenhet av start med maskinen i stark kyla är att har den stått några dagar kan det blir lite problem. Ibland när ja vridigt nyckel händer inget. Felkod 11 om ja inte minns fel. Men va runt -25 då. Stängde av den och vred nyckeln igen, gjorde så några gånger sedan gick den igång. Hänt 2 gånger. Annar är ja kanon nöjd med maskinen efter 80 mil. Skönt sitt ställning och jätte skön stå ställning!

Tänkte även hör om någon ha nå bra förslag på montering av isrivare. Har satt dem i monteringen till "stötfångaren" fram. men känns inte ultimat. Bilder på hur nu har gjort?

/Robert
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Hämtade ut maskinen igår och det är ju alltid en härlig upplevelse att göra det. Glädje över att man lyckats gneta ihop några spänn till nöjes kontot. Strålande sol och massor med snö på premiär turen och körde iväg direkt från Yammahuset. GRYMT ! Första intryck är iaf bra även om allt är lite stelt i början tänker jag mig. Hur var det för er med boggien ? blev det mindre nickit senare. Förstår pratet om smyg egenskaperna då motorn verkligen går tyst och kraftfullt på lågvarv :) Noterade att den som alla Yamaha går rätt tungt på skidorna, lite justering så.. Jag skrev tidigare att det var en 2010 det var det inte det blev en 09. Vet inte vad skillnaden är men 09 torde väl vara utan barnsjukdommar. Idag blir det säkert en 10 mil eller så då jag ska iväg med sönerna till Rautas !. Barnsligt roligt och vaknade som en äggsjukhöna vid 04:30 tiden.

Ang kallstarterna
Jag kommer att ta in batteriet när skotern ska stå ett par veckor och när jag far ut i fjällvärlden så kommer ett litet elverk att finnas med så man kan ladda och ev motorvärma.

:hello:
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Ang kallstarterna
Jag kommer att ta in batteriet när skotern ska stå ett par veckor och när jag far ut i fjällvärlden så kommer ett litet elverk att finnas med så man kan ladda och ev motorvärma.
Det där lät väldigt överdrivet.
Farsan har aldrig haft några som helst problem med kallstarter på sin. Den small igång direkt vid 30 minus.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Finns det ingen möjlighet att byta namn på denna tråd till typ Vi med Venture Multi Purpose / Venture Lite eller ngt liknande och samlga allt babbel om modellen här?

Trist väder det är nu i Sundsvalls trakterna, bara töväder i 2 veckor nu=(! Isigt och jävligt, varje gång men drar en repa känner men den brända lukten;)
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Gjorde en skarp vä - hö sväng idag! då dog skotern rakt av. vred på nyckeln och den spann igång igen. Vad fan hände? inga felkoder el nåt.

Fick 10 cm snö igår och idag snöar det igen!
 
Last edited:

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Hej på dig, kan det vara så att du har någon nyckelbricka eller dy. som fastnar i springan runt styret och vrider om nyckeln när du svänger? Har hänt för mig
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
För 2 år sedan rasade några Venture ägare på USA forum över hur usla dessa maskiner är med is bildning i tunneln och på framvagnarna. Jag märker att en del is byggs upp på övre boggiehjulen och jag funderar hur ser ni på detta som har dessa maskiner ? Är det ett problem för er ? Jag märkte när jag for iväg dag 2 med skotern efter att den stått ute att det rasslade lite i tunneln av is som lossnade.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Japp så även för mig, har alltid haft som (o)vana (på alla skotrar) att grovrensa boggien samt köra mattan runt med bakdelen (skoterns) upphissad efter avslutad körning
Spec övre boggiehjulen har lätt att frysa fast
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Som tur är så har jag maskinen i varmgarage men om jag skulle ha den ute om nätterna så var ju inte ombyggnationen så dum
men vilket jobb och så kanske dom har en annan typ av snö the burgerboys on the other side och det har jag läst på många forum.