Venture Multipurpose eller Venture Lite?

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Har lite funderingar kring vilken av dessa maskiner man skall välja!

Multipurposen har juh vad jag förstår enligt tidigare trådar bättre framkomlighet med den lite bredare mattan men saknar då lite bekvämligheten från tjejen som skall sitta bak.
Någon som eftermonterat handtagsvärmare bak på denna? Finns det att välja till när man köper Multipurposen som tillbehör?

Vad är det mer som skiljer den åt? Dämp? Framvagn? Ruta? Intrumentering?

Någon som bor i Sundsvalls området som har en Venture Lite eller Purpose?

//Robert
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
jag har monterat värme bak, finns som reservdel men kostar 3000:- har jag för mig...

annars är mp:n bätre och de e ju enklare att montera värme bak än byta matta!

om du är prenumerant så har jag skrivit lite om detta i långtestbloggen och lite tips hur det blir bättre än original med värmen bak.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Någon i Sundsvalls trakten som har en Multi, är intresserad av att provköra en. Även prata lite om maskinen, vore kul om du hörde av dig!
 
Last edited:

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
jag har monterat värme bak, finns som reservdel men kostar 3000:- har jag för mig...

annars är mp:n bätre och de e ju enklare att montera värme bak än byta matta!

om du är prenumerant så har jag skrivit lite om detta i långtestbloggen och lite tips hur det blir bättre än original med värmen bak.
Kommer ni att fortsätta skriva i L-bloggen om dina tester och äventyr,
köpte en 09 (0mil) och har inte kört en meter så mer info om inställningar lr uppgraderingar, själv ska jag fylla mattan med skoningar typ 76 st, det är andledningen att den inte har körts en meter less på att byta slides som jag fick göra på en viper tills jag monterade vagnsbult i dom täckta hålen
efter ett tips av Mikael N på forumet här så den får stå tills det är fixat.
 
Last edited:

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Mkt bök och sätta dit skoningarna? Är väl det enklaste för att slippa slidesbränning... Du pratar om vagnsbult? I gummipartierna? Är det inte hålat på varje på mattan på Multinpurposen?


Kommer ni att fortsätta skriva i L-bloggen om dina tester och äventyr,
köpte en 09 (0mil) och har inte kört en meter så mer info om inställningar lr uppgraderingar, själv ska jag fylla mattan med skoningar typ 76 st, det är andledningen att den inte har körts en meter less på att byta slides som jag fick göra på en viper tills jag monterade vagnsbult i dom täckta hålen
efter ett tips av Mikael N på forumet här så den får stå tills det är fixat.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Det går inte montera vagnsbult i MP;s matta, öppna hål
På min -07:a så slets slidsen ner väldigt fort så jag var beredd att byta efter ett relativt litet miltal, köpte tom nya men slitaget upphörde när det kommit ner till en viss nivå, så mina nya slides är fortfarande omonterade

Jag var oxå inne på att "fullsko" mattan men inte som läget är nu

07 modellerna saknar de 4 hjulen som sitter framför vändhjulen, monterade dessa under fjolårets säsong

Kör med isrivare modell vajer och ett par med egen design
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Ok du förstår jag, fick lite den känslan på min RX1 jag hade att slides bränningen typ upphört när de hade slitits ner lite.

Hur är det med mil antalen då? Jag kollar just nu på 2 st annonser (båda är 2007 årsmodell) där båda maskinerna har gått runt 500-600 mil. Är det något som bör vara bytt? Båda när det gäller slitage och uppdateringar på barnsjukdommar?

Skotrarna: http://www.blocket.se/kiruna/Yamaha_Venture_Multipurpose__07_24724704.htm

http://www.blocket.se/kiruna/Yamaha_Multipurpose_2007_24523733.htm

/R
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
Mkt bök och sätta dit skoningarna? Är väl det enklaste för att slippa slidesbränning... Du pratar om vagnsbult? I gummipartierna? Är det inte hålat på varje på mattan på Multinpurposen?
Det var på en Viper som jag monterade vagnsbult i dom stängda hålen sen var det slut med slitaget på slidsen och ja mp.n är mattan fullhålad

men det blir nog inge snabbmek med montering
av skoningarna men dit ska dom j**larna om det är så det sista jag gör i livet.
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Ok du förstår jag, fick lite den känslan på min RX1 jag hade att slides bränningen typ upphört när de hade slitits ner lite.

Hur är det med mil antalen då? Jag kollar just nu på 2 st annonser (båda är 2007 årsmodell) där båda maskinerna har gått runt 500-600 mil. Är det något som bör vara bytt? Båda när det gäller slitage och uppdateringar på barnsjukdommar?
/R
Många av -07 hade problem med att back/framväxel inte gick i läge (elmanövrerad) åtg på garanti = ny rem med en annan vinkel samt utschimsning av sekundären, en plastkåpa framtill för att förhindra att snö tränger in i motorrummet samt någon låsning på styrdetaljer
Detta vad jag minns just nu
 

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Här kan du prova en:

2010-01-04 Skotervisning på Skrängsta lördag 23:e januari

Plats: Myre Centrum Njurunda
(1,5 mil söder om Sundsvall, bredvid E4, kronans vägkrog)

Kom och provkör årets heta nyheter från Sundsvalls skoterhandlare!

Tag med giltigt förarbevis eller giltigt körkort, samt hjälm om du har!
Försäljning av korv och hamburgare!
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Tänkte faktiskt slå en signal till Yamah center och höra om dem skall ha den med sig dit då! Skall bli kul!

Här kan du prova en:

2010-01-04 Skotervisning på Skrängsta lördag 23:e januari

Plats: Myre Centrum Njurunda
(1,5 mil söder om Sundsvall, bredvid E4, kronans vägkrog)

Kom och provkör årets heta nyheter från Sundsvalls skoterhandlare!

Tag med giltigt förarbevis eller giltigt körkort, samt hjälm om du har!
Försäljning av korv och hamburgare!
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Kommer ni att fortsätta skriva i L-bloggen om dina tester och äventyr,
köpte en 09 (0mil) och har inte kört en meter så mer info om inställningar lr uppgraderingar, själv ska jag fylla mattan med skoningar typ 76 st, det är andledningen att den inte har körts en meter less på att byta slides som jag fick göra på en viper tills jag monterade vagnsbult i dom täckta hålen
efter ett tips av Mikael N på forumet här så den får stå tills det är fixat.
japp,kommer skriva hela vintern, har skrivit lite om främre boggidämparen, mer kommer bara jag fått upp den ur vattnet :cry:
 

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå
japp,kommer skriva hela vintern, har skrivit lite om främre boggidämparen, mer kommer bara jag fått upp den ur vattnet :cry:
Ur vattnet? säg inte att du har provat flytförmågan. Kalas att du fortsätter med tester kommer att läsa med stort intresse allt du skriver.
 
Last edited:

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Blivit prenumerant på sidan, men ännu inte fått uppgifter! Vill verkligen se bloggen och förbättringar osv! Hur lång tid brukar det ta?
 
Last edited:

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Blivit prenumerant på sidan, men ännu inte fått uppgifter! Vill verkligen se bloggen och förbättringar osv! Hur lång tid brukar det ta?
det brukar väl komma mail direkt? eller? har inte koll faktiskt eller om man måste betala först o sen få prenumerationsnumret som man loggar in med.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Ur vattnet? säg inte att du har provat flytförmågan. Kalas att du fortsätter med tester kommer att läsa med stort intresse allt du skriver.
jo...:embarrest:jag o en kompis gick igenom i Lördags, det var en råk som var öppen trots 15-20 cm is alldeles brevid.
nu är den uppe på tork o ska till verkstad i morgon bitti!
bilder kommer på bloggen inom kort.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
det brukar väl komma mail direkt? eller? har inte koll faktiskt eller om man måste betala först o sen få prenumerationsnumret som man loggar in med.
Betalade i lördags och pengarna är dragna så hoppas man får kontot snart så man kan logg in och kika!
Ingen som har ngn tanka på att starta en Venture Multi Purpose Tråd? Där man kluddar ner allt om modellen osv?

/R