Venture Multipurpose eller Venture Lite?

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Någon Venture Lite / Multi Purpose / Phazer ägare som har problem med starta av skotern i kyla? Jag har en MP och har ofta problem (iallafall denna vinter) att starta skoterna när det är runt -15 grader. Man vrider på tändningen och får felkod 11 direkt. Vrider av nyckeln och hela vägen till startläge så kan det hända att den startar. Detta fått hålla på med de senaste gångern ja ska åkt ut. Oftast hoppar den igång efter 5-10 nyckel vridningar.

Någon som haft / har sådana problem eller har tanke på vad det kan vara eller kanske vet vad det är för strul?

/R
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Kolla reläerna nere vid batteriet och 5-56:a kontakterna, hade lite problem i vintras med att soppapumpen inte gick vid kallstart och detta var lösningen
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Jag hade samma problem med min efter ca 400 mil. Bytte startrelä så var det åtgärdat. Min ÅF bytte den utan kostnad omg.
 

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
själv slängde jag in den i garaget:p nemen hade jävulska problem att få igång min när den hade stått ute i -30 i nån dag:p
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Jag hade samma problem med min efter ca 400 mil. Bytte startrelä så var det åtgärdat. Min ÅF bytte den utan kostnad omg.
Ok men då fick du felkod 11 i displayen precis som jag? Problem att starta men gick att få igång efter några försök?
 

chres

Medlem
17 nov 2006
38
0
1
Norge
Er kommet nytt type innsprøytnings relè fra Yamaha, koster ca 85,- og de av dere som har hatt problemer med å starte deres MP/VTLITE anbefales det og få dette skiftet. Gjelder forsåvidt også Nytro.
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Okej, pratade med Yamaha Center här i sundsvall, tydligen inget vanligt fel enligt dem (även dem i Övik sa likadant). Skall om man kan få det bytt=)
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Kallstartsproblem

Jag var i A-jaur i helgen och på söndagsmorgonen så ville inte min starta ( en phazer ville inte heller starta):bawling:! det var 18-19 minus ungefär och varit så under natten. Kallstartsuppdateringen är gjord men jag upplever ändå att min är svår att få igång när den stått nån natt ute.

vad göra?

Byta olja? kraftigare batteri?

vill ju inte ha samma problem varje gång man inte kan ställa den i garaget.

För övrigt kan jag rapportera sjukt bra förhållande i arvidsjaur :biggrin1::biggrin1::biggrin1:eek:ch vi lekte runt både i skogen och på myrarna. ca 50-80 cm puder och kan inte säga att det inte bar. Inte mycket markkänning (stubbar,stenar etc) Tycker det är bra framkomlighet i lite:en (Har dock mountainskidor).


Mvh//Pelle
 

mats_96

Välkänd medlem
8 feb 2007
116
0
6
Kiruna
Ok men då fick du felkod 11 i displayen precis som jag? Problem att starta men gick att få igång efter några försök?
Ja! Vred på nyckeln typ 30 ggr ibland innan startmotorn började gå, jag fick alltid igång den men det blev värre o värre, efter reläbytet har krånglade den aldrig mer. Jag har aldrig haft problem att starta den ned till -30 som varit det kallaste jag startat den. Jag vet att det blir problem vid lägre temp än -30, stor risk att inte få igång den.
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Tillägg till min post här ovanför.

Bränslepumpen startar och startmotorn går runt men vill inte starta!
 

LtNil

Välkänd medlem
3 nov 2008
563
0
16
Boden
Efter att den stått i varmgarage och tinat upp så startade den utan problem!
Jag öppnade upp luftburken och märkte att skumgummit var dyngsurt!
Kan det vara så att den stod ute och skumgummit frös och därmed inte släppte in någon( eller inte tillräckligt mycket) luft till motorn?
 

Scaramanga

Ny medlem
30 jan 2023
2
0
1
49
Norrland
Xenon monterat! om du inte lästlångtestbloggen så kan jag upplysa att det var skitenkelt.

moddade min fjädring efter tips av yamahas återförsäljarsnubbe. blev skitbra! hur inställningarna blev ser du i den näst senaste bloggen.
den funkar kanon att sladda med då den är vridstark och har låg utväxling och lågt tillslag.
Vad hände med den där bloggen egentligen? Hade varit intressant att läsa...