variator fel?

skidoomxz600

Medlem
22 jan 2012
14
0
1
lycksele
Tjenatjena! har som sagt ett problem med min skidoo. när jag t.e.x kör på rulle eller ligger och burkar en längre stund så motorn får jobba blir det som att den är på väg att nypa. men då jag lägger ner den igen så blir det som att de är fri läge i. den går inte dåligt eller böar då man gasar utan den varvar bara och slirar sig sakta frammåt och sedan funkar det igen.. kan det vara nått fel på sekunder variatorn? tack på förhand!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Om det sprutar upp snö/vatten på remmen så brukar den slira som attan. Sen när du fortsätter varva så får du bort vattnet med hjälp av friktionen som blir av remsliret.

superpalten

Välkänd medlem
5 jun 2011
210
0
16
Norrbotten
Tjenatjena! har som sagt ett problem med min skidoo. när jag t.e.x kör på rulle eller ligger och burkar en längre stund så motorn får jobba blir det som att den är på väg att nypa. men då jag lägger ner den igen så blir det som att de är fri läge i. den går inte dåligt eller böar då man gasar utan den varvar bara och slirar sig sakta frammåt och sedan funkar det igen.. kan det vara nått fel på sekunder variatorn? tack på förhand!
Vilken skoter det handlar om hade hjälpt.

Har skotern rullat ett par hundra mil så blir bussningarna i sekundären slitna och bör bytas. Börja med det.

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Motorn böar väl ändå inte för att sekundären är slut eller remslir. Låter ju snarare som förgasare behöver en rengöring eller nedbestyckning...

skidoomxz600

Medlem
22 jan 2012
14
0
1
lycksele
en mxz 600 -99, första med zx chassiet. nej motorn böar inte (alltså bluddrar inte eller går dåligt) men de är precis som den tappar kraft, och direkt den kommer upp på rätt köl så varvar den bara som att de är fri läge fast den slirar sakta frammåt och sedan funkar den klock rent.. ny renoverad motor i vintras å då byttes inprincip allt å ja rengjorde gasare å burk m.m

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
My bad, måste börja läsa med ögonen och inte röven. Men då låter det ju som remslir. Hur ser skivorna ut i variatorerna samt remmen? Borde ju synas om det slirar mkt.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Hade samma bekymmer med min gamla mach z -99.

Buken var sprucken där dämparen fäster och snö sprutade in på remmen.

Täckte med en tunn aluminiumplåt och silikon och voila. Problemet löst

Men som sagt tidigare, det är bara en gissning.

skidoomxz600

Medlem
22 jan 2012
14
0
1
lycksele
det är inte snö som kommer in på remmen, i såfall borde ju inte motorn sukta ner, skivorna ser helt okej ut! äh ja vette F*N va de kan vara..