Varför rasar Rotax Serie-3 motorer ?

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Gjorde faktiskt just precis det med min 800

Rev upp och tänkte kolla kolvarna, allt såg bra ut förutom att ringarna var liiite dåliga

En polare hade ett par snopro kolvar med ringar som han hade kvar sen en gammal skoter så jag kastade bara dit ringarna

Innan jag sålde skotern så körde jag ca 100 mil med snoproringarna utan problem
 

Ämel

Välkänd medlem
3 feb 2005
108
0
6
Umeå/Solberg
Sitter å funderar på en powertek 05a med 600mil på mätaren som nästa skoter men när man läser den här tråden blir man ju lite rädd.

Rätta mig om jag har fel men det enda sättet att kolla så att de finns fett på lagrena är genom att klyva motorn? Är ju inte det första man vill göra me en ny skoter.:hmmmm:

Tack för svar
 

NO_EXIT

Välkänd medlem
2 jul 2010
324
1
18
Östersund
kolvar smäletr inte bara pga ringar och ytbeläggning. flest serie 3 motorerna som skurit eller gått varm har varit på lågfart eller jämn fart. och vid denna typ av körning så kommer det på tok för lite soppa som även gör VAD??
KYLER, det är inte enbart kylsystemet som kyler en motor utan också drivmedlet i det här fallet bensin och därför bör man gå upp ett steg i lågfart, 800:a maskinerna typ 01:a och 09:a har 17.5 på lågfart, rätta mig om jag har fel men detta är tyligen för lågt.
 

rasse194

Medlem
2 nov 2010
6
0
1
Boden
Jag tror det är för att det är för mycket hk i dom och för småa cylindrar och kolvar ,det är ju likadant med rotax 440 motorer men kolla om du hittar delar i usa där kan man få delar till riktigt bra priser:)
 

rasse194

Medlem
2 nov 2010
6
0
1
Boden
Tror nog inte att det är likadant:) rotax 600-700 motorerna håller faktiskt riktigt bra men kolla insugsgummina för om dom spricker så skär den!
 

Lx3

Välkänd medlem
16 jan 2010
148
0
16
Passar på att låna tråden lite nu när den väckts till liv!

Hur många mil kan brukar man i genomsnitt kunna köra innan lagren i en serie III måste fettas om? Givetvis förutsatt att alla packboxar sitter kvar o så..

Beror ju säkert på körstil och användningsområde men på ett ungefär?
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
300 mil om man ska vara noga.

Kring 5-600 mil vid tex kolvbyte brukar vi rekommendera.

Men vet dom som kört 1000mil + utan att riva motorn.

Är ju skit kass kvalla på lagren tycker jag, tätningar som falerar efter ca 5-600 mil. Synd på en i övrigt riktigt fin motor.

Många idag som borrar smörjkanaler i blocken för att slippa fetta om.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Köpte mig en lynx enduro 600sp 02 förra veckan och nu efter man läst detta så vågar man ju knappt titta på skotern. Dock va kedja och kolvar bytta för ca 110mil sedan sa han. Jag är inte speciellt duktig på skotrar, detta är min första maskin och har aldrig skruvat i någon..

Dumförklara mig inte nu, men det Lx3 skrev om att fetta om lagren, gör man bara det vid t.ex kolvbyte eller måste man riva hela motorn och fetta? Och att insugsgummina är så ***** kass att dom måste bytas titt som tätt vad jag har förstått, enda sättet att slippa det är väl boyesen reeds men dom kostar ju därefter också.

Läste att man kunde ta gummilim och smörja in insugsgummina med så skulle dom hålla mycket längre, stämmer detta??
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Stridsanka: Det gäller bara 600HO, 700 och 800 motorer. Du har väl en "vanlig" 600 och på dom kostar inte insugningsgummin/förgasarfläns mycket.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
300 mil om man ska vara noga.
Kring 5-600 mil vid tex kolvbyte brukar vi rekommendera.
Men vet dom som kört 1000mil + utan att riva motorn.
Är ju skit kass kvalla på lagren tycker jag, tätningar som falerar efter ca 5-600 mil. Synd på en i övrigt riktigt fin motor.
Många idag som borrar smörjkanaler i blocken för att slippa fetta om.
Ärligt talat, nog är det väl ett ruskigt dåligt kvalitetsbetyg om man måste riva en motor efter 300-500 mil?
Rentav ett konstruktionsfel?

Det är ju rent bedrövligt att den största tillverkaren släpper/släppte ut sånt till kunderna.

(Obs inget märkeskrig, bara en reflektion.)
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
ja jag är en riktig rotax har näst intill bara kört rotax, men man börjar kika på fler märken då de ser likadant ut idag som för flera år sedan. tyvärr, för de är som sagt ett stort -
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Men detta problem är väl bara på serie 3? tror inte dom nya rotax motorerna har detta problem, eller?
 

Zollinger

Välkänd medlem
9 okt 2010
923
1
18
Lycksele
samma "vevparti", dock rasar dom inte lika ofta idag som tidigare.. Så nog är dom omarbetade, men jag kan inte förstå att man ska köra med fettade lager som behöver sådant underhåll.
 

Norberg91

Aktiv medlem
14 dec 2008
68
0
6
Timrå
ja då ska jag förklara vad som hänt min skoter.

som sagt så har min Rotax serie 3 också skurit, det var bytta kolvar i den för 200 mil sedan, antagligen Kimpex kolvar.

men då som sgat "spärren" i kolvringsspåret har lossnat åkt ur och repat sönder cylindern totalt. åkte till ett företag och visade dom grejorna och dom sa att det brukar kunna hända då kolven börjar gå varm. Min motor temps lampa har inte lyst över huvudtaget!

Förmodligen ett fabrikationsfel sa dom.

nu köper jag inget annat än original för jag orkar inte med pirat som ska förstöra dyrare grejar än vad som behövs. kosta på dubbelt så mycket på original grejer och då håller det bättre. i stället för gå på billiga saker och då repa sönder cylinder ny 8000:- lägger häldre ut 1500:- på kolvar...