Varför rasar Rotax Serie-3 motorer ?

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sv: Varför rasar Rotax sk. Serie-3 motorer ?

Här kommer en alldeles ny tagen bild på ytterligare en Serie-3 kolvring med tydliga "Flagnings" problem !

Motorn är ifrån en REV-800 ( 2003 )
 

Attachments

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Wiseco

Jag ska byta kolvar i min rotax-800 för andra gången !
Ska prova WISECO den här gången och se om dom håller kompet längre än 50-100 mil
:)

Du kommer med 99% säkerhet bli mycket nöjd med valet av kolv !!

Kom ihåg att ALLTID att varmköra en Wiseco försedd motor NOGA varje gång du startar den
....Annars så kommer du få det tradiotinella Wiseco nypet ! :mad:


Och då är det ett mer ägarrelaterat fel än fel på maskinen !! :D :D



.
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
Sv: Wiseco

:)

Du kommer med 99% säkerhet bli mycket nöjd med valet av kolv !!

Kom ihåg att ALLTID att varmköra en Wiseco försedd motor NOGA varje gång du startar den
....Annars så kommer du få det tradiotinella Wiseco nypet ! :mad:


Och då är det ett mer ägarrelaterat fel än fel på maskinen !! :D :D



.
man ska väl varm köra alla smidda kolvar extra noga så dom inte sväller fortare än loppen

mina org ringar har inte flagnat men de syns på kolv sidorna att kompet har läkt förbi ringarna
min motor gick klockrent när den var "kall" men när den uppnådde arbetstamp så svek kraften alldeles. från att ha gått som en 800a skagöra till att bli som en 600a med 10g för tunga vikter
och det märktes vid komp mätning med kall resp varm motor att de inte stod rätt till kompet sjönk 2 resp 3 kilo när den var varm
de e ju skam på torra land att en så dyr leksak ska ha så sviktande kvallite
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sv: Wiseco

man ska väl varm köra alla smidda kolvar extra noga så dom inte sväller fortare än loppen

mina org ringar har inte flagnat men de syns på kolv sidorna att kompet har läkt förbi ringarna
min motor gick klockrent när den var "kall" men när den uppnådde arbetstamp så svek kraften alldeles. från att ha gått som en 800a skagöra till att bli som en 600a med 10g för tunga vikter
och det märktes vid komp mätning med kall resp varm motor att de inte stod rätt till kompet sjönk 2 resp 3 kilo när den var varm
de e ju skam på torra land att en så dyr leksak ska ha så sviktande kvallite
Du har fattat galoppen ! :D

Posta bilder i denna tråd på dina Wiseco kolvar när du fått dem !

Lycka till ! :)




.
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Bilder och dylikt.

Skoterleden.net tillhandahåller inte något sätt för oss att i forumdiskussioner ladda upp bilder, MEN de tillhandahåller dock möjligheten att "länka in" en bild som sedan syns i ens foruminlägg.

Det man måste göra är att publicera bildfilen på en webbplats som är publikt tillgänglig (t ex http://www.gigafiles.co.uk/ som f.ö är gratis). Sedan länkar man in den bilden i samband med att man skriver ett inlägg genom att klicka på bildikonen i verktygsfältet som syns när man skriver ett inlägg.
Där ges man sedan möjlighet att skriva in URL till bilden.
När detta är gjort så syns sedan bilden i inlägget !

Låter det krångligt ?
I så fall är det bara jag som rör till det. Prova! Lycka till :D
 
Senast redigerad av en moderator:

Hassel

Medlem
16 mar 2005
6
0
1
Vilka kolvar / ringar vid byte i ROTAX 800 -03?

Hej,

Har försökt läsa mig till så mycket som möjligt om problemen med kolvar och kolvringar i rotax serie 3 motorer.
Har kommit så långt att jag bestämt mig för att göra något åt saken med tanke på vad som finns att läsa om dessa motorer och att jag känner igen problemen med tappad effekt och det faktum att maskinen (RM -03) har drygt 500 mil på mätaren nu.

Vilka grejor ska man använda? Byta till nya originalkolvar och ringar, wiseco smidda eller finns kolvar med dubbla ringar för att få bättre värmeavledning att få tag på?

Problemet med originalkolvarna ska enligt vad jag läst mig till vara meterialsammansättningen samt med ringarna att de flagnar, till att börja med kring ringens öppning. Detta skall tydligen bero på att ringen består av två olika meterial som separerar från varandra när de utsätts för höga temperaturer som tydligen sker lite väl ofta iom att kolvarna endast har en kolvring.

På cudney racing finns alternativa kolvar och ringar av krom att köpa. Alternattivet med kromringar verkar lösa problemet med haveri, men inte problemet med tappad effekt då grundproblemet kvarstår. Läs med på: www.cudneyracing.com


RK Tek erbjuder mycket info samt en rätt dyr och omständig lösning på:http://www.2strokeheads.com/Ski_Doo_Rotax_800_Twin_Piston_and_Head_Kit_by_RK_Tek.html


Såå...ni som vet. Vad gör man?
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
Sv: Vilka kolvar / ringar vid byte i ROTAX 800 -03?

wiseco har 2ringar på sina 800a kolvar och priset ligger på 1480:- hos pfracing och enligt honom så håller dom mycket bättre än org kolvarna
har själv bestält ett par från pf och det blir intresant att se om dom håller bättre än dom 4 org som avverkats på 150 mil få man ju håppas på
jag valde mellan wiseco och cudeny kolvar jag pratade med snoperformance och han sa att cudney kolvarna hade bara en ring så mitt val blev wiseco som hade dubbla ringar
 

Ture_Tapio

Välkänd medlem
27 mar 2006
180
0
6
Matfors
Sv: Vilka kolvar / ringar vid byte i ROTAX 800 -03?

om man kör en std maskin så bör man köra med std kolvar för längre livslängd.
har man trimmat så bör man köpa wiseco främst för att dom är lättare.. inte längre livslängd tyvärr..
 

Hassel

Medlem
16 mar 2005
6
0
1
Sv: Vilka kolvar / ringar vid byte i ROTAX 800 -03?

600HO är även den en serie 3 motor från rotax och därför drabbad även den, om än inte lika allvarligt. Anledningen till att den klarar sig bättre är enligt RK TEK att kolvtoppens area är mindre och det därfor inte är lika mycket värme som ska ledas till cylinderväggen genom kolvringen.

Som de skriver "OK...The 800 twin is NOT the only Rotax twin having problems.. the 600 HO and the 700 twin are also plagued".

Rekommendarar att du läser igenom hela artikeln på RK Tek för att skapa dig en egen uppfattning om problemet.
Du hittar den här: http://www.2strokeheads.com/Ski_Doo_Rotax_800_Twin_Piston_and_Head_Kit_by_RK_Tek.html

Kolla även denna tråd:http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=6932

Kolla speciellt bilderna som 2stroke lagt i denna tråd. Om du ser samma sak genom avgasportarna som han gör på bilderna så kan det vara dags för en liten mekningsstund.

Tänker närmast på denna dystra syn: http://img170.imageshack.us/my.php?image=serie3bildpkolvringuravgasport1.jpg


Angående wiseco mot originalkolvar så är tanken med wiseco att de ska hålla längre tack vare en bättre materialsammansättning samt att de ska ha två kolvringar för att kunna avleda värmen bättre och att kolvringarna ska vara av en typ som inte flagnar.
Hoppas att detta ska ge jämnare effekt och kolvringar som håller.
 

E33T

Välkänd medlem
1 okt 2006
142
0
6
Sundsvall men snart Älvdalen
Sv: Vilka kolvar / ringar vid byte i ROTAX 800 -03?

Smidda kolvar är i regel alltid bättre än standard men det finns ju maskiner med smidda standard och då är det ju ofta wiseco som annvänds i högprestanda motorer om jag inte minns fel!
 

Hassel

Medlem
16 mar 2005
6
0
1
Sv: Vilka kolvar / ringar vid byte i ROTAX 800 -03?

Nya rön. Enligt Tikka så existerar inte problemet utan skall endast vara ett rykte ifrån -01 då kolvarna inte var något vidare. Han använde originalgrejorna även med turbo utan problem.

Hmm...vad ska man tro...?
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
Sv: Vilka kolvar / ringar vid byte i ROTAX 800 -03?

Nya rön. Enligt Tikka så existerar inte problemet utan skall endast vara ett rykte ifrån -01 då kolvarna inte var något vidare. Han använde originalgrejorna även med turbo utan problem.

Hmm...vad ska man tro...?
om man har tur så har man bra ringar mendom e inte bra överlag
pfracing använder inte org kolvar när han bygger sina 800or
 

rydde

Välkänd medlem
1 jan 2000
425
5
18
47
Luleå
Sv: Vilka kolvar / ringar vid byte i ROTAX 800 -03?

Vilken hysteri det är just nu ang våra kära Rotaxar! Hade in min maskin för 600-mila kontroll i veckan och kolvar och ringar var i utmärkt skick. Jag kör vidare...leve Rotax! :)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Nu är det JUL igen....

TACK för bilderna Håxås ! :)

Skriv gärna när du monterat in dem i maskinen och du varit ut på första svängarna och kännt på motorn.


Snygg NY julprydnad du skaffat ! :D

- - - - - - - - -

Sedan jag sist skrev i denna tråd har jag införskaffat mig en stycket 800-HO motor försedd skoter !

Få se hur länge den håller..... :rolleyes:

Något skall göras med den men den som lever får se....
 

håxås

Välkänd medlem
22 jul 2006
1.158
10
38
42
häggenås
www.junggrensmotorteknik.se
nog tror jag att motorn kommer att kännas betydligt rappare nu
pga denna operation http://www.junggrensmotorteknik.se/MXZ.html

jag köpte kolvarna från usa och då blev det en uppsätning boyesen-rad oxå så slipper man ju se dom ny reklamerade org insugen spricka

ganska sjukt att man får två wiseco kolvar pluss packningar för 1800:-
när tex duells tar 1800:-för bara en kolv:confused:

4200:- för kolvar, reeds, frakt och allt annat tjafs
ganska nöjd me de priset:D


 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Är det samma problem med dom nyaste motorerna -05 & -06?
Nu har de ny beläggning på kolvringarna (från 2005) som håller. Samma år eller så var det 2004 så fixade de problemet med de urtyckta packboxarna på variatorsidan med hjälp av en platta som monterades över denna. Dock så kvarstår problemet med dåliga insugsgummit som spricker. :/