Varför åker folk & pumpgasar hela tiden??

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
42
Gräsmyr / Umeå
Jag kan för mitt liv inte begripa varför man pumpgasar på en välpreppad led? Kan någon förklara?
Detsamma gäller om det är en ouppkörd led, är nästan omöjligt att släta ut det med sladden sen.
Nog måste det vara trevligare att köra fort efter en slät och fin led än att hoppa och studsa framotillbaka oavsett skoter? Hur det körs vid sidan om spåret skiter jag fullständigt i.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jag tror att den stora skrönan som måste utredas det är att folk tror att leden blir dålig pga pumpgasande.

Leden blir dålig oavsett vad du/hur du kör. Lederna var kass redan på 80-talet och då var ju mattorna helt utan kammar (typ)

Frågar ni en skotertokig 40-talis så kan dom nog vittna om att lederna var kass på 60-talet med.

Till och med vägar där inte en enda skoter på blir ojämn om den inte hyvlas/plogas..

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
42
Gräsmyr / Umeå
Så du menar på fullast allvar att pumpgasning INTE förvärrar lederna? Visst är lederna lite ojämna av naturliga skäl men dessa små snöhögar med efterföljande gropar kommer inte av sig själv?
Nu menar jag inte att låta som en grinig gammal gubbe men jag har medlidande till dom som ideellt ställer upp och sladdar våra leder utan eller ofta med väldigt lite ersättning när lederna körs sönder.
Trist tycker jag.

Och ja, även låga kammar gör stor skada, kanske inte på hårt före men vid nypreparerat spår kunde tillochmed min gamla et340 gräva hål.

Edit: Vidgren, kanske du kan förklara för mig varför du pumpgasar? Det är en seriös fråga, det kanske går upp ett ljus för mig?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Om man ger från stillastående så gräver man upp en hög, kör man jämn fart men fjädrar lite på trotteln så gräver man INTE upp några högar. Och kör man allt som går gör man inga knölar alls och bidrar knappt till knölarnas tillväxt.

Alla trafikerade leder blir knöliga, snabbare ju fler som passerar. Det är samma effekt som att det bildas potthål i en grusväg. Har det väl bildats en grop så kommer den att bli djupare snabbare ju fler pulkdragare och andra fisåkare som passerar, dom tenderar nämligen att "rulla" ner i gropen och sen gasa upp ur den. Pumpgasare har nästan INGENTING, (om man nu inte räknar pulkdragarna som pumpgasare vilket man nog egentligen borde), med knöliga leder att göra sålänge dom inte gör en "rivare" varenda gång dom gasar och har universums konstigaste startgropsvikter. Höga kammar har överhuvudtaget inget med knöliga leder att göra med den lilla reservationen att höga kammar luckrar upp leden så femnian med nilapulkan som kommer efter har lättare att gräva sina gropar.

.......lederna, i alla fall häromkring, är i regel fina till pulkdragarna och soldyrkarna tinar fram i mars....

puffen_83

Välkänd medlem
9 mar 2005
740
0
16
42
Gräsmyr / Umeå
Ja jag kanske överdrev en smula men faktum kvarstår att pumpgasar man KRAFTIGT med en kraftig maskin ger det spår.
Men jag skulle vilja att nån av er som pumpgasar förklarar för mig VARFÖR man gör det på en led oavsett om det gör gropar eller ej.

Last edited:

Eckepecke

Aktiv medlem
2 jan 2012
86
0
6
Östra Jämtland
JO, Brett Rasmussen är väll kring 50+=O)
Skämt och sido, har väll att göra med hur man vill "balansera" maskinen, vissa styr med gas andra håller stumt och låter maskinen ta sig dit för egen maskin.
Så är det med dem jag åker med, vissa pumpar för att hålla maskinen i "linje" andra håller stumt hoppas maskinen tar sig dit dom siktar.
Haha, va?

Vad är det som är svårt att bara åka med jämn gas och svänga? Ja, är du ute och åker lössnö så skiftar man gas för att hjälpa till. Men dom som sitter och blippar på gasen konstant mil efter mil, led eller lössnö, fort eller långsamt, kan knappast göra det för styrningens skull..

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Om man ger från stillastående så gräver man upp en hög, kör man jämn fart men fjädrar lite på trotteln så gräver man INTE upp några högar. Och kör man allt som går gör man inga knölar alls och bidrar knappt till knölarnas tillväxt.

Alla trafikerade leder blir knöliga, snabbare ju fler som passerar. Det är samma effekt som att det bildas potthål i en grusväg. Har det väl bildats en grop så kommer den att bli djupare snabbare ju fler pulkdragare och andra fisåkare som passerar, dom tenderar nämligen att "rulla" ner i gropen och sen gasa upp ur den. Pumpgasare har nästan INGENTING, (om man nu inte räknar pulkdragarna som pumpgasare vilket man nog egentligen borde), med knöliga leder att göra sålänge dom inte gör en "rivare" varenda gång dom gasar och har universums konstigaste startgropsvikter. Höga kammar har överhuvudtaget inget med knöliga leder att göra med den lilla reservationen att höga kammar luckrar upp leden så femnian med nilapulkan som kommer efter har lättare att gräva sina gropar.

.......lederna, i alla fall häromkring, är i regel fina till pulkdragarna och soldyrkarna tinar fram i mars....

Tack att du tog dig tid att skriva det där svaret. Blir nästan förbannad när folk anklagar folk med högkamsmattor etc som gör lederna dåliga.

Kör väl själv så lite led det bara går, men när jag väl kör på lederna och gasar så gör jag Inge högar om jag råkar pumpa på gasen lite. Det snabba blip blop gasande som en del går hinner knappt gå ner i mattan då variatorn gärna jämnar ut de

Neko

Välkänd medlem
5 jun 2011
458
2
18
Kör man en maskin som min så kan man inte köra jämn gas på mellanregistret, med den enkla anledningen att den går sönder. Motorn är byggd för allt eller inget och smälter kolvarna med jämn gas, visst kanske det går att köra en liten bit på jämn gas i lägre farter på mellanregistret men det är inget man vågar prova utan en EGT i alla fall inte jag.

Och vad det gäller groparna så är pumpgasarna dom som gör MINST gropar och kullar, tro det eller ej. Skulle jag starta med jämn gas på leden så skulle det vara en 3dm hög kulle följt av en lika djup grop, däremot att starta mjukt genom att pumpgasa är det värsta som kan hända att man river upp snö från den packade leden dvs. ingen skada skedd. Pumpgasandet i fart har ingen påverkan på leden mer än andra öht, spåren är densamma som en som kör med jämn gas. Något som gör gropar och kullar är folk som blånitar innan en kurva å tar med sig all snö efter broms sträckan sen att dom släpper å gasar järnet efteråt gör ju heller inte saken bättre, eller t.ex våra gamla ski doo tnt 340 som samlar snö innanför stänklappen och släpper ur sig högar till och från.

Sen kan jag passa på att säga att när jag kör en vanlig skoter så kör jag nästan alltid jämn gas efter leden när man långåker och pumpgasar så gott som alltid när jag ska iväg och kör i väldigt låg fart, däremot när jag kör min så pumpgasar jag järnet. Lite som vidgren säger, det sker på automatik och är inget man tvingar sig att göra. Dock som det skrevs tidigare i tråden, dom som kör en 4-stånkad pansarvagn som pumpgasar konstant och hela tiden vare sig låg eller hög fart vet jag faktiskt inte varför dom gör. Kanske dom har gått över från en tävlingsmaskin? Vem vet ;)

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Edit: Vidgren, kanske du kan förklara för mig varför du pumpgasar? Det är en seriös fråga, det kanske går upp ett ljus för mig?
Seriös fråga förtjänar ett seriöst svar!

Svar: jag vet inte.. Har alltid gjort det och kommer inte att sluta. Litegrann som ticks.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Kanske ot, men ändå.

Fick en utskällning en gång när jag pumpgasade, då han menade att jag förstörde lederna....

Jag svor, svor lite till, svor ännu mer, bad han dra åt helvete... Han lovade att inte färdas där något mer...

Edit: Var många år sen, han förtjänade det, jag skulle inte ha pumpgasat.

Inväntar påhopp innan jag skriver mer...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Jag tror mig ha det korrekta svaret på varför man pumpgasar: Skoterkörning handlar helt enkelt att omvandla bensin till ljud. Eftersom hastighetsbegränsningen är satt till 70km/h och alla vet att en skoter drar som mest med bensin på full gas, men håller man bara full gas så går de allra flesta skotrar fortare än 70km/h därför är det helt nödvändigt att jobba med tummen och det är ett ganska hårt jobb.

Japanerna har helt fattat detta och här är några exempel, dock gäller det bilar men samma ide..
[video=youtube;bQptfdSCdhs]http://www.youtube.com/watch?v=bQptfdSCdhs[/video]

Och på motorcykel, tänk om man hade den frekvensen på tummen istället :)
[video=youtube;LLMK1xfmkjo]http://www.youtube.com/watch?v=LLMK1xfmkjo[/video]

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Hade man detta ljud i skotern + att man vunnit nåt, så skulle man ju kunna vara kaxig och pumpgasa!
[video=youtube;9QRg6VSBe88]http://www.youtube.com/watch?v=9QRg6VSBe88[/video]

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
Klart man pumpgasar, går det i krypfart å man åker 440 med tillhörande variator bestyckning är det enda sättet att åka mjukt när man åker efter nån som så där lite lite för sakta för att lyckas åka på ingrepp hela tiden. Sen läre man ju gasa när man är nere i knölarna för att kunna få dom där riktigt fina pucklarna på leden.