valet mellan: Arctic cat m8. 2012 eller 2013?

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Den här vägen ska dom sitta.



Har borrat mina nu, men måste slipa i bakkanten på spindlarna mer då de ännu tar i lite. Var lite trångt att komma åt bra med min megastora rondell. Och hittade inte spindelledsavdragaren så jag kunde ta lös dem.

Mina tog då inte i i framkant iallfall.
Jag vände mina dämpare å nu har ja full frigång och ett jäkla styrutslag.
Blev lite oroligare på leden och ibland kan den understyra i skogen om man svänger fullt.
Skulle haft lite mer köl!
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Din sidokåpa verkar inte sitta helt korrekt i nederkant, läppen mot texten "CAT" ska väl skjutas in i den svarta delen...
Det är inte min skoter. Tog en bild från google för att visa hur dämparn ska sitta.

Har nu borrat mina spindlar, vart bra styrutslag, men den vart mycket mer tungstyrd tyckte jag!
Får se hur den blir när jag får mitt antistab kit och flyttar ner boggien fram 19mm

Har nu bakre boggiefästena i nedre hålen nu, vilket föredrar ni? De satt i övre när jag köpte den förra året, men är förra säsongen jag körde med boggien i övre hålen. Så lite svårt att veta vad skillnaden blev.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Från -12 till -13 flyttade man ner boggien.
Från -13 till -14 flyttade man bak boggien (ner och bak relativt -12) och gjorde om i boggien. (Stag skenor ?) Så att flytta om en -12/-13 boggie till en -14 räcker inte men att flytta den.

Att flytta ner fram ger möjlighet till lägre skidtryck om dämparen är ställd för att ta kraften.
Att flytta ner bak ger mer skidtryck och resfriare skoter. Kan vara bra till viss del vid klättring.

Så välj -12ans över eller -13 s nedre och sedan justera förspänning och tryck i dämparna för att få de egenskaper du vill ha.
 

piirkah

Aktiv medlem
4 feb 2014
69
1
8
Om jag fattat allt rätt så är det 2013s position som gäller! Min 2014 är monterad i nedre hålet fram och mitten hålet bak men upplever att den vill mer genom snön istället för upp på snön... För att få min så lika som 2013s position så ska jag flytta upp den både fram eller bak? eller har jag fel?
 

piirkah

Aktiv medlem
4 feb 2014
69
1
8
Tänker ändå testa mig fram och se,vilka hål ska jag montera den i för att få den så snarlikt 2013s position som möjligt?
 

power_valved

Medlem
23 nov 2006
42
0
1
Hej
Har testat flytta boggin på min 12a som på 2013 då stegrade den bara och dikade ännu mera så nästa stega var att prova flytta den bakåt med hjälp av monutain vally relocation brackets .
Den klev upp bättre men blev hopplös på att "Hänga" upp sig på buken .
Så på en 2012 proclimb fungerar standard boggi placeringen bäst för att få dom att gå bättre i snön
finns det bara ett dyrt alternativ och det är att slanta och köpa en Challenger extreme 64 mm.
Testade med en 162 PC 57mm mot kompisen HCR 153 med CE 64 mm och hcr:en klättrade undan den uppför . Det finns tyvärr inga genvägar har test dom :)
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Jag kör extreme 64 mattan på min proclimb och jag har kvar Xf geometrin men 153 längd, blir att åka i nedre läget bak för den reser för mycke då det är brant men man vill fortfarande ha kvar lekfullheten:)

Och bara för att inflika ska man inte slipa ur spindeln på det sättet Markus! har gjort utan man måste slipa av så spindeln kan gå hela fjädringsvägen på den slipade ytan för att undvika bump steer (Inge illa menat mot dig Markus!)
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Jag slipade mina utan stötdämparna på plats, provade hela fjädringsvägen med fullt styrutslag. Det behöver slipas bra mycket för att det ska gå fritt hela vägen. Då är mina flyttade 15mm CC som på 13. Såg någon flyttat 21. Innebär än mer slipning.

Xtreme 2.5" mattan är skojig den :-D Matar riktigt jefla bra! ingen som provat 14 infästning och kan uttala sig om den konkreta skillnaden? Det känns som den skulle kunna kliva upp bättre på snön.
 

MAarkus

Välkänd medlem
1 sept 2010
278
0
16
Älvdalen


Här är en bild på hur mkt som behöver slipas. Nu har jag dämparna uppochner. Har man dämparna vanligt behöver man inte slipa ur riktigt lika mkt
På den gamla bilden jag la upp här blev de ju som sagt bump steer.
 

MAarkus

Välkänd medlem
1 sept 2010
278
0
16
Älvdalen
Vi gjorde ett test med kompisens 13. Vi åkte i en cirkel med fullt styrutslag och jämförde vilken som blev minst. De visade sig att cirkeln blev snäppet mindre med min 12a. Alltså bättre styrutslag på min :)