valet mellan: Arctic cat m8. 2012 eller 2013?

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
tycker att det blev en viss skillnad att flytta boggien till -13. mindre skidtryck lite mer vikt på centerdämparn så blir lite lättare att få upp på skrå, blev lite mer lekfull helt enkelt. Men då måste man sätta dit -13
slide ray end caps eller anti stab kit.
annars finns det risk att man har boggieskenan genom mattan efter ett tag.

Sen är det helt klart värt att borra om spindeln för bättre styruslag.
Är de såna "plastploppar" som man sätter längst fram på boggieskenorna. Har inte -12an några såna? Eller ser de annorlunda ut på -13?


Blir de inte sämre lössnöegenskaper om man flyttar den rakt ned med tanke på attackvinkeln lr märks de inte av? Antar att man flyttar bak boggien också för att behålla attackvinkeln?
Jag har också borrat om styrningen, jag fick en aning bättre svängradie än -13

Skickat från min HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e via Tapatalk
Hur mycket längre in borrade du hålen? Man måste ju dock ta bort lite material för att komma åt. Dock ska de ju inte vara några problem. Sen lacka om spindlarna
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Plast"plopparna" (endcaps) är likadana på 12/13 från fabrik.

MEN eftersom -13 boogie flyttades ner så ökar chansen att stabba mattan. Därför fick Alla -13 endcapsen utbytta mot andra varianter.

Sänker man en -12 boogie skulle jag gått direkt på antistab kitt.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Alltså såna där extra hjul som monteras på en axel?
Ska göra en beställning från staterna så kanske man köper ett sånt också.

Funderar på att ta bort de främre små boggiehjulen då jag tycker de ser lite skumt ut med alla hjul på insidan förutom de främre. Har satt billethjul nu också så de syns tydligare. Tror ni de blir extremt mycket slitage på slidsen då?
 

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Alltså såna där extra hjul som monteras på en axel?
Ska göra en beställning från staterna så kanske man köper ett sånt också.

Funderar på att ta bort de främre små boggiehjulen då jag tycker de ser lite skumt ut med alla hjul på insidan förutom de främre. Har satt billethjul nu också så de syns tydligare. Tror ni de blir extremt mycket slitage på slidsen då?
På min förra skoter, Assault, så hade tidigare ägare plockat bort dom för att montera isrivare, slidesen var sopslut på en säsong!
 

hittanemoo

Välkänd medlem
22 aug 2010
374
0
16
luleå
Köpte mig en m8 2013 som gått 9.5mil för 106000kr, den ska in på service vid 25mil, vad gör dom på denna service? mappar dom om den så den går mindre fett? antar att dom är mappade nu lite fetare när man ska köra in allt? den ska servas på navis i luleå
 

MAarkus

Välkänd medlem
1 sept 2010
278
0
16
Älvdalen
Hur mycket längre in borrade du hålen? Man måste ju dock ta bort lite material för att komma åt. Dock ska de ju inte vara några problem. Sen lacka om spindlarna
Jag borrade ca 19-20 mm har jag för mig, kan kolla upp de å ta en bild imon
 

MAarkus

Välkänd medlem
1 sept 2010
278
0
16
Älvdalen
Ja de blev de, svänger som en skoter ska göra nu!

Skickat från min HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e via Tapatalk
 

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
21mm cc blev det! Såg nu även att de tagit i a-armen, så jag får slipa lite till i spindeln.

Det tar inte i dina dämpare när du tagit så mycket?
Jag tyckte mitt såg oroväckande nära dämparn och då har jag inte filat ur spindeln så där mycket ens!
 

MAarkus

Välkänd medlem
1 sept 2010
278
0
16
Älvdalen
nej de är minst 1cm kvar att dämparn ska ta i. Men fila ur mer rakt ner där a-armen tar ist för runt. Min har tagit i när dämparn trycks ihop. Så ska fila lite mer neråt imon.
 

MAarkus

Välkänd medlem
1 sept 2010
278
0
16
Älvdalen
Inte nå jag tänkt på iaf, men kanske lite.

Skickat från min HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e via Tapatalk
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Tog in skotern idag för att tina den. Ska borra spindlarna imorn, de såg då inte ut att vara några problem att göra det utan att ta lös spindlarna
 

Markus!

Aktiv medlem
4 jan 2012
82
1
6
Lycksele
Jag borrade mina på plats, loss med skidan och upp på högkant.
Inga problem underifrån, uppifrån var a-armen ivägen.

Såg nu att mina dämpare sitter upp-och-ner jämfört med polarnas, mina har luftventilen neråt eller hur man ska säga. Vänder jag på dom så får jag mer frigång till dämparna.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Jag borrade mina på plats, loss med skidan och upp på högkant.
Inga problem underifrån, uppifrån var a-armen ivägen.

Såg nu att mina dämpare sitter upp-och-ner jämfört med polarnas, mina har luftventilen neråt eller hur man ska säga. Vänder jag på dom så får jag mer frigång till dämparna.
Den här vägen ska dom sitta.



Har borrat mina nu, men måste slipa i bakkanten på spindlarna mer då de ännu tar i lite. Var lite trångt att komma åt bra med min megastora rondell. Och hittade inte spindelledsavdragaren så jag kunde ta lös dem.

Mina tog då inte i i framkant iallfall.