Val av Skoterhjälm

R800

Välkänd medlem
23 jan 2009
403
1
18
sundsvall
Jag skulle snarare säga att alla hjälmar är olika :)
På min TLD kan jag ha kvar remmen i spännet, men på min Airoh är det bara att glömma.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Man kan väl säga att både hjälmar och huvuden ser olika ut? ;)
Fast kanske är väldigt tight på Airoh. Jag har inga problem på min intergralhjälm dock. =)
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Nu har jag fått hem min Stealth HD210. Det är tajt men går att få av och på den utan att ta isär "spännet" helt. Lite mindre med bullar och när hjälmen nött in sig lite så går det kanske lättare.

Förövrigt. Ja hjälmen kostade 1400kr och kolfibern är läcker samt att den väger nått gram kring kilot beroende på storlek. Jag tyckte den satt bra, inget att anmärka på där. Det finns lite att gnälla på om man vill kring finishen tex små små kratrar i lackeringen och lister som inte riktigt hamnat där dom skulle. Nu vet jag inte om det är bättre på dyrare hjälmar! Hjälmen ska dock vara godkänd iaf så skydda skallen ska den väl göra.

Bristerna är inget man ser en meter från hjälmen och jag kommer inte se det när jag kör :D.

Helt ok alltså, en kolfiberhjälm för 1400 spänn!


Jag tog den med ren kolfiber look.

 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Hade jag varit spekulant på ny hjälm idag skulle jag definitivt titta på nya hjälmen från ToBe!
950gr och runt halva priset mot Airoh Aviator låter ruskigt intressant.

För övrigt så har jag just en Aviator och drar aldrig ut remmen helt ur ringarna, jag erkänner att just den är faktiskt besvärligare än tidigare hjälmar jag haft -men det går.
 

tutigard

Medlem
21 nov 2016
10
0
1
Ser veldig bra ut, å få en så lett hjelm til den prisen! Men hvordan er det å finne briller som passer til denne hjelmen? Hvilke briller bruker du?
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag har inte börjat titta på glasögon ännu. Jag har tänkt mäta lite och sen försöka få tag på lite mått på glasögonen. Det finns ett par tips kring glasögon tilll Stealth hjälmen tidigare i tråden.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Då min 509 altitude hjälm börjar bli sliten så går jag i tankarna att byta hjälm denna säsong. Jag har bara ett gäng 509 sinister x5 googlar i min ägo och är inte intresserad av att köpa andra googlar då dom fungerar väldigt bra för mig så jag måste hitta en hjälm som dom passar till.

Jag har storlek medium på min altitude hjälm och vad jag sett så motsvarar det även medium på andra märken.

Någon som provat x5 i stealth hjälmen? någon av airohs hjälmar? eller kanske någon redan köpt en ToBe hjälm och provat?

Jag har provat i sambons airoh terminator, det är tight men det går, så jag köpte en airoh terminator 2.1 men där gick det inte så den fick jag sälja igen...
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Sinister x5 passar bra i en Airoh Aviator 2.2, större öppning i den jämfört med Aviator 2.1 och Terminator 2.1.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
några andra tips på hjälmar där sinister x5 passar? behöver inte vara någon av dom 3 tillverkarna jag nämnde tidigare. öppen för alla förslag.

Hade en FXR blade super lite Mountain air förut som var jäkligt skön, dock spräckt nu och jag hittar ingen sådan på deras sida längre, någon som vet vilken av deras nya hjälmar som motsvarar den hjälmen? Är hela deras blade serie baserad på den hjälmen nu?
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Kan uppdatera lite om det är någon mer som går i bytestankar då jag varit förbi en handlare som hade alla modeller utom tobe hemma.

Stealth: Sinister x5 passar inte i Medium, och i Large är det lite glipa vid tinningarna. Stealth hjälmen i medium är pytteliten i skalet och blir således att sitta väldigt högt på huvudet så hakan sticker ner under hjälmen onödigt mycket.

Airoh aviator 2.2: x5 passar i medium med en liten glipa vid tinningarna.
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Beror ju dock på ansiktsform också. :)
självklart är det så, man ska ju såklart prova hjälmen själv först och inte bara gå på vad som skrivs här, men jag upplever skalet väldigt litet på medium och då automatiskt väldigt "lågt" också, har du möjlighet så ställ en large och en medium brevid varandra så kommer du se vad jag menar, ser verkligen ut som min systerdotters hjälm i skalstorlek och hon är 4...

Kan tycka att dom tagit i lite väl mycket när dom gjorde de olika skalen, alldeles för stora steg mellan de olika storlekarna, medium känns som en storlek som väldigt många har på sitt huvud då det oftast är medium som är slut i lager när man kollar på hjälm och då är det enligt mig väldigt dumt att man tagit samma skall till xs som till medium, speciellt eftersom inte ett par större gogglar har en chans att få plats.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Det blev två vändor i Sälen under Jul-ledigheten. Jag har inget negativt att skriva om Stealth HD210 och det fungerade bra att ta av och på hjälmen utan att helt lossa remmen. Dr Zipe mistress fungerade också bra och passar enligt mig bra till hjälmen.
 

Varva

Medlem
13 mar 2016
6
0
1
Ok tack! Då får det bli small för dom brukar passa.

Inga problem att den blir för kall? Har läst att det är ganska tunt foder i den!
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Jag vet inte. Ventilationen går inte att stänga iaf. Det var ca -3 till +3 när jag provade den under julen. Jag kände vid ett kort tillfälle att det som blåste genom hjälmen, drar det för mycket sen när det blir kallare så går det väl att plugga ventilationen på nått sätt. Innanmätet ser ganska likt ut som på min HJC-hjälm, taget från minnet :) har inte hjälmarna här så jag kan kolla. Jag har iaf inte reagerat på att fodret är tunnare än gamla hjälmen.

Det blir väl att åka igen om nån vecka så då kan jag ta några bilder på insidan om nån är intresserad.
 

Varva

Medlem
13 mar 2016
6
0
1
Har precis fått hem min Stealth hd210 och blev glatt överraskad, den sitter kanon och är bekväm.
Har provat med Dragon NFXs glasögon och tycker dom passar riktigt bra på storlek s