Val av Skoterhjälm

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag och sambon har dessa (kan vara en föregångare då min i allafall är 2 år och heter Stealth Flyte, sambons står det bara stealth på och är bara 1 år. Min har snabbfäste och hennes har "bara" d-ring, annars exakt lika) och de funkar jättebra. Väldigt lätta vilket var ett krav från min sida och de är bekväma. Det kan ju vara mer eller mindre individuellt hur bekväm en hjälm upplevs.

Plastbiten vid näsan är löstagbar vilket kan behövas om man har stora goggles. Jag har för mig att inredningen ska vara tvättbar. Har aldrig gjort det då jag allt som oftast har en tunn hjälmluva = inte lika skitig.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Tjena Jag har en Stealth carbon mx storlek medium. Har problem med att hitta googels till den. Vilken storlek har du på hjälmen? För de är annat skal mellan medium och large. Vilka Dr zipe kör du med? Mvh Rickard
Jag kör med 2 olika dr zipe. Jag började med Healer V vilka är ganska stora. Det funkar och ska väl dessutom funka om man har glasögon också. Dock var jag inte nöjd med linsen till dessa då den oftast var för mörk och då råkade jag hitta ett par mistress IV som jag tycker passar ännu bättre. Hjälme är storlek Large. Det passar sämre mot sambon hjälm som är storlek Medium för den har ett mindre skal. Hon har Dr Zipe Pimp men jag tycker inte dessa är så bra alls.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Tack för svar eing9911!!

Står man ut med D-ring? Det kanske går att byta...det känns som en dålig kombo att stå å fippla med remmen i minusgrader... Annars gillar jag hjälmen och framförallt priset, 1500:- på engelska ebay inkl frakt.

Glasögonen så har jag nog tänkt mig Dr Zipe Savage, kan det funka storleksmässigt? Det blir nog en klar lins till dom också.

 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Står man ut med D-ring? Det kanske går att byta...det känns som en dålig kombo att stå å fippla med remmen i minusgrader...
Tyckte D-ring var fippligt i början, men efter ett tag lär man sig.
Visst, ett snabbspänne är alltid smidigare, men D-ring funkar okej tycker jag.
 

MattiasElg

Välkänd medlem
15 sept 2012
696
0
16
Ånge
Har sett vissa som trär ur bandet helt ur D-ringarna varje gång de ska av och på med hjälmen och då förstår jag att de upplevs väldigt fippligt, men släppper man bara på bandet och sedan drar åt som det är tänkt tycker jag de är minst lika smidig som ett spänne och det går lika fort
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Tack för svar eing9911!!

Står man ut med D-ring? Det kanske går att byta...det känns som en dålig kombo att stå å fippla med remmen i minusgrader... Annars gillar jag hjälmen och framförallt priset, 1500:- på engelska ebay inkl frakt.

Glasögonen så har jag nog tänkt mig Dr Zipe Savage, kan det funka storleksmässigt? Det blir nog en klar lins till dom också.

Ingen aning, man måste nog testa gogglesarna mot den tänkta hjälmen. Annars tror jag att den typen är bra så man slipper en kant mellan glas och båge som det fastnar snö mot.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Har sett vissa som trär ur bandet helt ur D-ringarna varje gång de ska av och på med hjälmen och då förstår jag att de upplevs väldigt fippligt, men släppper man bara på bandet och sedan drar åt som det är tänkt tycker jag de är minst lika smidig som ett spänne och det går lika fort
Jag har alltid dragit ur bandet helt.
Menar du att man ska låta bandet sitta kvar, och sedan trä hakbandet framför hakan och näsan när man tar av och på hjälmen?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jag har alltid dragit ur bandet helt.
Menar du att man ska låta bandet sitta kvar, och sedan trä hakbandet framför hakan och näsan när man tar av och på hjälmen?
Har du inte väldigt stor näsa eller ne hjälm där man inte tänkt till och gjort bandet kort så är det absolut inga problem.
Tummarna på varsin sida framför kinderna som man håller ut remmen med bara. Aldrig upplevt det som ett problem.
Tycker D-ring funkar kalas. Ingen spärr som kan kärva eller band som råkat slakat lite. (Dock är ju dagens snabbfäste bättre då det är kuggfästning. Gamla med vanligt typ bilbältesbygel så blev ju remmen liten slappare efter ett tag)
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
De hjälmar jag haft med D-ring har jag då inte behövt ta ur remmen, räckt med att lossa den en bit. Har för mig att det på mina suttit en liten tryckknapp på remmen och den brukar funka som stopp så man inte råkar dra ur hela remmen (knappen styper mot D-ringen). Sen ska väl väl D-ring vara den säkraste av de temlåsningar som finns.

Instruktion till att inte behöva ta ur hela remmen :)
https://youtu.be/yM97nbRsKfc
 
Last edited:

mittzo

Medlem
31 okt 2014
36
0
6
Eskilstuna
En stor anledning till att jag köpte 509 hjälmen var deras fidlock,
Hålls på plats med magnet, väldigt lätt att "knäppa" med handskarna på.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
En skillnad mellan min med snabbspänne och sambons som är utan snabbspänne är att min inte är godkänd för tävling, det är dock hennes då den har d-ring... kan ju va värt att tänka på om man tänkt tävla i något....
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Testat att ta av hjälmen med spännremmen kvar i D-ringarna.
Tyckte inte det funkade nåt bra.
Jäkligt tight när remmen ska förbi näsan och hakan.

Så kommer fortsätta att ta ur remmen från D-ringarna.
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Knappt man vågar skriva det men jag kör med Jula white storm hjälm, faktiskt riktigt nöjd med den.
En hjälm som ser intressant ut är Motorfist magneto som har mindre yttermått än traditionella hjälmar.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Testat att ta av hjälmen med spännremmen kvar i D-ringarna.
Tyckte inte det funkade nåt bra.
Jäkligt tight när remmen ska förbi näsan och hakan.

Så kommer fortsätta att ta ur remmen från D-ringarna.
Men drar du ut den ända tills det tar stopp i knappen då?
Vad är det för hjälm du har? Alla är vi ju olika konstruerade så kanske inte funkar för dig helt enkelt. Men det låter förjäkla pilligt att hålla på lossa den varje gång.
Jag brukar ha problemet att när det råkar åka ur ringen så får man fundera hur tusan det var den ska träs...
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Japp, drar den ända tills den röda lilla plastknappen ligger mot ringarna.
Har en Airoh Stealth.

Nu när man trätt hakremmen genom ringarna nåt tusental gånger så börjar man få in snitsen ;-)
Tar inte många sekunder att få dit remmen.

När man tar lös den helt så kan man ju dra remmarna utåt, så att det blir mer plats vid "kindstöden".
Ska man ha remmen kvar i spännet tyckte jag inte man kunde göra på samma sätt, och det blev trångt att få på sig hjälmen,
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ja alla är vi olika. =)
Jag har aldrig upplevt det som ett problem att ha den kvar i. Ibland råkar den åka ur men.
Det är väl beroende på huvud och ansiktsform.
Sen har jag inte en Airoh iofs men dom jag vet har en sån klarar sig utan att ta isär. =)