Visst är 550f trött i jämförelse med vätskekylda större maskiner, men för mig som lägger mer vikt på MC är det perfekt med en skoter som inte kostar så mkt i ägande.
Känns ju mer lägligt rent ekonomiskt att ha en skoter som inte kostar så mycket i drift och underhåll om man dessutom är 16år och inte har en förmögenhet. För har man ingen större inkomst kan det ju vara ide´att köra helförsäkring. Annars blir det lätt jobbigt om du har lån på en skoter du inte har råd att laga om olyckan är framme. Det är en rätt stor kostnad som inte många tänker på annars vad gäller försäkring och allra helst när det gäller helförsäkring.
Men som många andra tycker jag det kan vara bra att köpa en äldre REV iaf. Personligen väljer jag ett chassie med bra körställning före en stark motor, men både och är ju alltid kul.
Skulle aldrig välja en "sittskoter" före min 550f bara för motorn, det fungerar inte på de puckelpistar till leder vi oftast åker på här nere. Det har jag provat med just en starkare vätskekyld "sittskoter" och byter inte tillbaka för allt i världen.
Åkte med ett gäng i helgen där de flesta åkte större och starkare maskiner, men inte låg jag sist för det. Fick istället vänta in större delen.
Sen förstår jag inte hur folk får sina 550 att dra 5l/mil. Jag kör aktivt och även när jag var i fjällen där det för det mesta var så högt tempo en 550 klarar av har jag aldrig fått den att dra mer än 2,7l/mil.
Kanske drar mycket om det sitter en juckgasare på som inte kan hålla ett jämnt och högt tempo.
Klart att om jag inte haft MC samt bott lite mer norrut, så hade jag nog haft en ny E-tec istället. Men som läget är nu, är jag nöjd med det jag har och jag får mycket kul för pengarna.
Så man måste gå till sig själv med vad man prioriterar samt vad livssituationen och ekonomin tillåter.