Vad ska jag göra?

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.197
75
48
Avliden
550 är antigen för samer, eller dom som ska köra i 550f klassen enligt mej.
Satsa på t.ex. en Lynx Enduro 600 01/02/03. Du kan få en fin för runt 20-25k . Grym boggie, bra rapp motor mm. Kort sagt en ruskigt bra skoter för pengarna.

brparn

Välkänd medlem
28 dec 2011
268
0
16
ajaur
Jag tycker att du ska satsa på typ en 04:as summit 600, de är ute en för 39000, köp den! :)

hajfen

Välkänd medlem
11 jan 2008
1.794
0
36
Strömsund
har man inge pengar, kan man inte handla. lån förutom till hus och kanske en bil när man blivit äldre och fast inkomst är enligt mig ren galenskap

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
har man inge pengar, kan man inte handla. lån förutom till hus och kanske en bil när man blivit äldre och fast inkomst är enligt mig ren galenskap
Vad får man för sina pengar när man amorterar ett lån? Förutom att reglera skulden så måste vi även betala en ränta. Denna ränta tar banken ut för att kunna finansiera sin verksamhet och täcka upp för den risk det innebär att låna ut pengar. Vad du som låntagare får för betald ränta är tid. Dvs du kan köpa din vara tidigare än du kunnat annars. Om man anser att det mervärde den tidsbesparingen ger är värd den merkostnad ett lån innebär så är det väl bara att köra på.

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Eftersom du själv reflekterar över att det är rätt att köpa en ny skoter när du bara är 16år tycker jag talar sitt klara språk att du är mogen nog att göra det. När jag var 16 hade jag nog inte tänkt mer än en gång och sagt ja direkt. Sen hade jag troligen inte kunnat betala av något för alla pengar hade gått till bensin. Att du funderar på att köpa en 550f är nog inte en så usel id'e ändå. Drar inte så mycket soppa och försäkringen är ganska billig.

R

räsern

550f drar extremt mycket soppa :) min drar en 4,5liter milen nu,

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Jag håller med till viss del det ni säger om lån, hade det handlat om banken (via någon förälder) vid 16års ålder så hade det nog vart dumt.

Men nu handlar det om hans morfar som vill vara snäll och låna ut pengar, jag tycker det är en helt annan situation då det knappast handlar om ränta och strikta betaldatum. Och ja, ett lån är ett lån och det innebär ansvar men ni kan ju inte påstå att det inte blir långt ifrån samma grej som med banken. Och du verkar ju som sagt ändå mogen (i det här fallet ;)) och förstå vad det innebär.

Men som många säger här så finns det ju andra alternativ än 550f och XP-maskiner, en fin Rev 600 (-05/-06) är ju bra mycket billigare än en XP och ändå en fin maskin.

Räsern: Det var samma med min 550f, jag blev så förbannad när jag insåg att min lilla maskin med 57hk sniffade på 5 liter milen..

R

räsern

Köp för guds skull en E-tec. Jag förtjänar en smäll då jag inbillar mig att min sömntablett går bra, Provade en nerdrevad Powertek 800 men 44as jag ville inte leva när jag körde iväg med 550in sen..

SLDNX

Välkänd medlem
16 aug 2007
148
1
6
Mora
helt klart rätt att köpa en 550f, de är bara att tanka och köra!!!

Det går inte att jämföra nya grejer med att köra något som är äldre.... ska du åka mycket led och puttra runt lite så har du rätt skoter att börja med...

annars går du den hårda vägen med en äldre där du kan få lära dig att, byta slides, bestycka in den och allt vad som kan komma i din väg!

Och varför inte låna pengar när du har chansen? alla har ju inte det så de är väl bara att försöka gottgöra tillbaka sen så gott du kan.

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
Vad du än gör, köp INTE en 550f

Du får hålla pluggen 80% av tiden du sitter på den och du får inte ut speciellt mkt av körningen.
svårsålda borde dom också vara...

Du är 16 år och har tid att skruva, så köp dig en äldre skoter och lär dig meka och pilla.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ja som många säger här. Att betala tillbaka " då och då" så blir ju det väldigt lång tid innan den är betald. Nu har jag ej koll på priset på en sån 550F men om man räknar med att du lånar 50000kr...utgår ifrån att du inte behöver batala ränta. Säg att du lånar det på 5år....så då skall du varje månad betala 833kr...tills du är 21år....kan du bara betala hälften varje månad då tar ju lånet 10år....så jag skulle nog tänka efter många gånger innan jag skulle skuldsätta mig i din situation.

Nu vet jag inte om du jobbar extra och drar in pengar. Men du skall ju hålla skotern rullande också med bensin, olja, service, försäkring mm. ...så frågan är ju hur mycket är du villig att satsa varje månad på ditt skoterintresse?

Evilclown

Välkänd medlem
2 jan 2012
334
0
16
Offerdal, dalen där offren bor.
Som jag sa tidigare, om du ska åka led så duger det mesta. Behövs inget vrålåk då. Finns många billiga skotrar som duger till led och en sväng ut i pudret då och då.

Tycker inte du ska låna mer än vad det är värt att låna (om du förstår). Visst det skulle vara kul med en halv ny/ny skoter men är det värt 50´000 (pris ex) för att köra på led? Letar man noga och hör sig för kan man hitta riktigt fina maskiner riktigt snorbilligt.

Sen om det är första skotern. Hur mycket skoter har du kört innan? Tänkte så du vet ca priset på vad det kostar att köra?

Tjejens Indy 440 kostar 400kr i månaden på halvförsäkring + olja och bensin.
Pappas Lynx 3900 kostar för honnom bara 700kr om året i helförsäkring + olja och bensin.

Givetvis kostar försäkringar olika beroende på vart man har dom och vem som har dom.

Mitt stora råd till dig är att sluta tänka på hur mycket du ska låna, utan hur mycket du kan spara.
Sätt dig och leta efter en billig skoter som duger till vad du ska ha den för.
Vad drar skotern? Delar, vad kostar dom? Mm.
Nu kommer nog många att tycka att jag är dum i huvet som skriver allt detta och vissa kanske håller med. Det får ni göra som ni vill. Men detta är mitt råd till dig.

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Visst är 550f trött i jämförelse med vätskekylda större maskiner, men för mig som lägger mer vikt på MC är det perfekt med en skoter som inte kostar så mkt i ägande.
Känns ju mer lägligt rent ekonomiskt att ha en skoter som inte kostar så mycket i drift och underhåll om man dessutom är 16år och inte har en förmögenhet. För har man ingen större inkomst kan det ju vara ide´att köra helförsäkring. Annars blir det lätt jobbigt om du har lån på en skoter du inte har råd att laga om olyckan är framme. Det är en rätt stor kostnad som inte många tänker på annars vad gäller försäkring och allra helst när det gäller helförsäkring.

Men som många andra tycker jag det kan vara bra att köpa en äldre REV iaf. Personligen väljer jag ett chassie med bra körställning före en stark motor, men både och är ju alltid kul.
Skulle aldrig välja en "sittskoter" före min 550f bara för motorn, det fungerar inte på de puckelpistar till leder vi oftast åker på här nere. Det har jag provat med just en starkare vätskekyld "sittskoter" och byter inte tillbaka för allt i världen.

Åkte med ett gäng i helgen där de flesta åkte större och starkare maskiner, men inte låg jag sist för det. Fick istället vänta in större delen.

Sen förstår jag inte hur folk får sina 550 att dra 5l/mil. Jag kör aktivt och även när jag var i fjällen där det för det mesta var så högt tempo en 550 klarar av har jag aldrig fått den att dra mer än 2,7l/mil.
Kanske drar mycket om det sitter en juckgasare på som inte kan hålla ett jämnt och högt tempo. ;)

Klart att om jag inte haft MC samt bott lite mer norrut, så hade jag nog haft en ny E-tec istället. Men som läget är nu, är jag nöjd med det jag har och jag får mycket kul för pengarna.
Så man måste gå till sig själv med vad man prioriterar samt vad livssituationen och ekonomin tillåter.

Last edited:

SLDNX

Välkänd medlem
16 aug 2007
148
1
6
Mora
Tänk på vad som är bäst för dig,, och för dig låter en 550f bra, en rev 550f kan du hitta för bra pris?

Verkar vara sånt otroligt rykte om 550,, tänk på att killen är nybörjare, sa att han inte behövde 150hk och ska som sagt tanka, försäkra med...

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
med 550 så måste man hålla stumt 24/7 typ...

köp en 600cc som har ca 115 vilda och du kommer inte bli trött på den jämfört med 550

R

räsern

I helgen ska jag tanka fullt, och se exakt vad han drar. Jag kör 90% av dagen på led, om man passerar ett fint åker parti klart man åker lite puder med. Men håller man 80-110kmh efter leden drar den mycket för skotern gör 110 men måtta där det är stötigt.

SLDNX

Välkänd medlem
16 aug 2007
148
1
6
Mora
I helgen ska jag tanka fullt, och se exakt vad han drar. Jag kör 90% av dagen på led, om man passerar ett fint åker parti klart man åker lite puder med. Men håller man 80-110kmh efter leden drar den mycket för skotern gör 110 men måtta där det är stötigt.
du däremot kanske inte ska ha en 550f då..

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
tycker att du borde fundera, att låna pengar vid så låg ålder är väl inte det roligaste. men nu är det ju din morfar så det är ju inte som att gå till banken, men ändå. lånat är lånat.

och kanske en x-trim 550 eller liknande kunde vara bra för dig, halvlång istället för en kort för jag lovar att du kommer att bli less på en kort, speciellt när det är en 550, skottar ju inte så mycket då man är i ospårat

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Det låter som min typ av körning ungefär. Dock ska ju Lynxarna vara fetare bestyckade orginal enl vad de lärde påstår.

Jag bytte fjäder i primären och viktade om samt bytte reeds och det blev stor skillnad på maskinen. Även om den enl de flesta är det tröttaste som finns så blev skillnaden markant mot orginalfjädern och viktningen samt bättre gassvar med de andra reedsen. Kör även med Iridiumstift som ska ge bättre gnista och därmed lägre förbrukning.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Hmm det är många tips i den här tråden.

Här har du ett tips från mig: Gör precis som du vill, lyssnar du på den här tråden blir du snurrig. Om det blir fel nånstans så har du åtminstone lärt dig något. Och eftersom att du lånar av din morfar så sitter du inte i sjön om det går åt helvete. Du har ju haft ett jobb tidigare som jag förstått så du verkar ju kunna ta lite ansvar för din ekonomi.

Kör hårt. Du är ung och vad du än gör så kommer du att ångra större saker än ett skoterköp om några år.