Vad ska jag göra?

E

eMe181

Tjenare :) Vet inte riktigt vad jag ska göra :)

Är såhär att jag och min morfar har suttit och pratat lite om snöskotrar, vi började prata om att jag skulle få låna pengar av han så att jag kunde beställa mig en helt ny 550F ( Ski-doo mxz ). Och sedan betala av till han lite då och då.

Vad tycker ni? Igentligen är det ett solklart ja, men. Är 16 år, ska man verkligen ha splonkans nya maskiner då? + att det känns som att jag lever på han...

Vad tycker ni?

Saxzor95

Välkänd medlem
27 mar 2011
410
0
16
Utanför Älvdalen
Just precis jag tror du kommer tröttna på en 550 fläkt

hellre köpa en 600-700-800 som är äldre som du kommer ha kul med några säsonger.

E

eMe181

Ok :) Men skillnaden är priset, + jag behöver inte en 150HK:s maskin. För jag kommer mest köra led, å kolla runt lite i skogen.

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Det kvittar väl hur gammal du är om du har en bra lösning på hur du ska skaffa maskinen. Om din morfar tycker att det är helt okej så finns det väl inte så mycket att diskutera.

Något som går att diskutera däremot är valet av 550f, hade det som första maskin och det var det värsta misstag jag gjort. Den skar 3 gånger. Gör dig själv en tjänst och köp en 600 direkt..

Bättre att gå ner några årsmodeller (-08/09/10) och landa på samma pris som en splitterny 550f.

dude

Välkänd medlem
3 nov 2010
920
1
16
norrbotten
ja då kostar dom ju mera,, skulle lätt ha valt 600 istället för 550...

550 har ju typ 60-70 vilda
medans 600 har ca 115

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Precis och när du gjort det i ca 1 vinter (troligtvis mindre) så vill du ha mer att åka med. Skillnaden är stor!

Satsa på en begagnad 600. Dessutom kan du köpa en skoter billigt på sommaren ( begagnat) och sen sälja den efter en säsong eller två och i stort få pengarna tillbaka.

toml

Aktiv medlem
13 sept 2010
80
0
6
Köp något värre i samma prisklass.
Ser inte heller felet i att få/låna pengar eller skoter av familjen, som många andra har problem med..

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Kollade nu, En Rave 550 -12 kostar ca 80k, för samma pengar (finns för mindre pengar också) får du en beg. FIN XP 600sdi -08/09. Och det är en riktigt trevlig maskin att köra..

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Min bästa polare kör då en 600sdi -08, neddrevad 2 kugg och inget annat gjort. Gått hur fint som helst snart 500 mil. Är dessutom en helt sjuk maskin att åka rulle med för att vara en 600.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det första du ska göra är att fundera lite och låta innebörden av ordet "lån" sjunka in så att du vet vad du ger dig in på. Den som är satt i skuld är inte fri och detsamma gäller här.
Upplägget ni har är inte dåligt men det är alltid bra att ha respekt för pengar.

Hursomhelt, du får bra råd här. Du gör en bättre affär både ekonomiskt och livskvalitativt om du köper en 600 istället. Om du också köper sent på säsongen så behöver du inte ha förlorat mycket pengar på affären.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Det första du ska göra är att fundera lite och låta innebörden av ordet "lån" sjunka in så att du vet vad du ger dig in på. Den som är satt i skuld är inte fri och detsamma gäller här.
Upplägget ni har är inte dåligt men det är alltid bra att ha respekt för pengar.

Hursomhelt, du får bra råd här. Du gör en bättre affär både ekonomiskt och livskvalitativt om du köper en 600 istället. Om du också köper sent på säsongen så behöver du inte ha förlorat mycket pengar på affären.
Val talat!
Speciellt lånbiten, det är mycket pengar om man inte har någon inkomst. Tänk över det noga.

Evilclown

Välkänd medlem
2 jan 2012
334
0
16
Offerdal, dalen där offren bor.
Känns det inte rätt att låna så mycket pengar kan du alltid låna lite mindre och köpa en billigare skoter. Om det är första skotern så är man ju glad endå;) Och om du ska köra på led så duger det mesta:)

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Tycker du ska fundera lite på vad då och då betyder.

En ny 550 må inte kosta så många kronor men tänk på hur länge det kommer att betala tillbaka när du inte jobbar.

Sen om ett år eller 2 kommer du börja bli lite sugen på en bil och då kommer det känns väldigt surt att stå och betala på en skoter som har tappat 30% av värdet.

Tycker nästan du ska lugna ner dig lite och vill du nödvändigtvis har nått lite nyare så låna 20-25k du får en fin skoter för det och slipper stå i skuld när du sitter och surfar runt blocket efter 1a bilen.

ViktorL

Välkänd medlem
14 dec 2011
204
1
16
Överkalix
Köp nån 600 sdi för ca 40-50k, mycket hästar men ändå bräslesnål.

Sen är är det vill du ha kort eller lång maskin.

tycker du borde satsa på en lång, typ renegade 600 sdi 05-06 istället för att lägga 60-70k på en skoter när man knappt har någon inkomst.
Tänk på att du måste köpa bensin,oljor m.m
Att bara äga och köra en skoter kostar rätt mycket det också.