Vad kör ni med för skidor på era Freeride/summit?

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Kör med bakre fjädern i boggien på läge 3, centerfjädern är spänd till ungefär 3/4. Hög och låg komp på klick 15-16 räknat från låg till hög.

Främre dämparna är relativt mjuka med 13 klick från låg till hög på kompressions dämpningen.

Prova leka runt med skidtrycket tills du upptäcker hur mycket/lite du behöver justera för att få dem att bete sig som du vill ha dem. :)

Kolla även skidornas "toe in" respektive "toe out" vinkel. Jag fick med en liten instruktion när jag köpte mina BX som visade hur mycket skidorna skulle justeras, genom att mäta avståndet mellan den främre spetsen på skidorna och avståndet mellan bakkanten på skidorna.
Vad har du balatan på?
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Kör DS-3 i år (utan adaptern man kan sätta på för mer flytkraft) och är grymt imponerad! Tog någon tur innan man vande sig vid det smala utseendet dock. Kört på allt från i princip hårt till 60cm kallpuder och jag gillar dem skarpt. Skotern är lätt att få på sidan och den stannar där, vill liksom inte upp igen såvida jag inte vill det så att säga. Märks mest vid lite hårdare före.

Tycker även de är bättre på leden än DS-2 som jag hade ifjol, dock är det helt ointressant för min del. Vill bara att skotern ska vara smidig samt stabil på skrå. Leden är bara nödvändigt ont till man får svänga av den.
 

Klassy

Medlem
12 jan 2015
25
0
1
Sundsvall
Ställer man in boggin rätt och har skidorna monterade så dom hamnar så långt fram de går så funkar dom kanon!
Som någon skrev tidigare, förspänning på 3an är då inge vidare i lössnön iafa!!!
Håller med! Riktigt fina skidor!
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Vart tvungen prova ds3 betydligt bättre än 14 iaf sen om det är skida eller framvagn (ras2)får tiden utvisa,har gripper o skurna blade jag ska prova framöver.
 

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Vart tvungen prova ds3 betydligt bättre än 14 iaf sen om det är skida eller framvagn (ras2)får tiden utvisa,har gripper o skurna blade jag ska prova framöver.
Tror det är en kombination. Polarn har RAS2 36" på sin Boondocker men fortfarande Blade, den är fortfarande riktigt tung att få omkull jämfört med Summiten. Han skulle testa DS3 nästa helg.
 

proskoter

Välkänd medlem
25 jan 2011
118
0
6
Köpte c&a pro mtx då mina ds2 skidor var rejält risiga.
Mtxskidan är då betydligt tyngre och klumpigare.
Men kursstabila och bra.
Mindra nervös än ds2 som har högre köl.
Ska testa med lite mer skidtryck då jag vill ha "distinkt" styrning.