Vad kör ni med för skidor på era Freeride/summit?

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Är sugen på att byta ut Ds2 skidorna mot något annat. Tycker dom inte funkar så bra i lössnö! Men vad ska man välja? vad kör ni på? Lite sugen att testa Blade men vet inte hur dom är
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Har testat Slp PP, C&a Pro Mtx & Bx och har nu bytt nu till blade, och måste säga att det är dom skönaste skidorna jag provat. Alla andra skidor har haft saker jag var mindre nöjd med.
Har dock inte kört så många mil med blade ännu men dom verkar lovande
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag kör CA pro XTX och det är de bästa skidorna jag haft, de är grymt kursstabila och det går precis dit man styr oberoende av andra spår och utan minsta tendens att vara nervösa/oroliga.
Enda nackdelen är att de är mer tungstyrda på hårt underlag jämfört med original, men det märks bara vid riktigt låg fart eller stillastående.

Tidigare körde jag Slp PP (på en Lynx -08) och jag upplevde dessa som mycket mer spårkänsliga/nervösa, dessutom kunde de vara smått livsfarliga på skare.
 

Hiller

Välkänd medlem
14 jan 2014
246
0
16
Malå
Jag kör med samma skidor som dig, DS2, och det enda jag blir tipsad om är Blade skidor. Var och provade en T3:a med sånna skidor och jag vet inte om det är på grund av maskinen eller skidorna men den gick jävulskt fint :)
Ser ut att vara lite djupare köl på Blade skidorna och dom känns bättre när man skråar med dom.
 

Swedn

Välkänd medlem
17 jan 2013
322
2
18
Jag kör med gripper på min summit, grymt sköna skidor!
 

Freddan Rev 800

Välkänd medlem
9 dec 2005
636
4
18
Skellefteå
www.partybandettba.se
På förra Freeriden, en -11:a hade jag CA pro MTX.
På nuvarande -14, Ds2. Hade tänkt byta men behåller nog dom. Såhär i efterhand upplevdes MTX jävligt bökiga, även om flytet i puder va riktigt bra.
Dessutom tycker jag att kvalitén va sådär, såg rätt risiga ut efter en vinter.
Ds2:eek:rna funkar kanon än så länge. Lite sugen på testa Blade men vi får se.
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Jag kör CA pro XTX och det är de bästa skidorna jag haft, de är grymt kursstabila och det går precis dit man styr oberoende av andra spår och utan minsta tendens att vara nervösa/oroliga.
Enda nackdelen är att de är mer tungstyrda på hårt underlag jämfört med original, men det märks bara vid riktigt låg fart eller stillastående.

Tidigare körde jag Slp PP (på en Lynx -08) och jag upplevde dessa som mycket mer spårkänsliga/nervösa, dessutom kunde de vara smått livsfarliga på skare.
Har funderat på xtx också men blev lite osäker på hur bra den funkar i lössnö. Har åkt slp pp på förra skotern och flytet var bra men håller med dig om att dom var nervösa/spårkännsliga och sjukt tungstyrd i vissa fören!

Dom flesta kompisarna kör polaris med gripper och alla är toknöjda med dom! Så de är också ett alternativ!
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
I lössnö blir det ju en avvägning mellan hur bra "flyt" du vill ha och hur lätt skotern ska vara att bryta omkull eller köra på skrå, xtx funkar ju hyfsat till båda delarna.

Jämfört med slp pp tycker jag xtx är bättre, men jag har ingen erfarenhet av de andra modellerna som nämnt här i tråden.
 
Last edited:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Kör slp, tycker de är de bästa skidorna. Hade c&a mtx tidigare på m800an de var sjukt nervösa å tungstyrda! Polarn har nya bx på sin summit och dom är också nervösa tycker både jag och han.

Hade satsat på slp eller blade
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Ifjol åkte jag mest CA xtx och iår kör jag på CA BX. Sjukligt mycket mera nöjd med BX skidorna. Har åkt på både slp pp och gripper skidor förut men min personliga smak tyckte bättre om CA dock inte provat Blade skidorna och tänker inte heller uttala mig om dessa.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Har tidigare kört C&A MTX och upplevde dessa som väldigt fina på led faktiskt. De hade väldigt bra flyt i lössnö, för bra i en del situationer. Deras bredd gjorde att de kändes lite svårbrutna ibland och kunde upplevas som tungstyrda under en del förhållanden på led.

Även jag kör BX i år på min Freeride. Hittils tycker jag de har fungerat fint! Följsamma efter led, inte alls känsliga eller tungstyrda för den delen direkt heller jämfört med MTX. Inga som helst problem att bryta omkull heller och ger bra styrning även på skrå.

Har lekt en del med mina dämpar inställningar en hel del nu i början och märker i samband med de, att precis som alla andra skidor så får BX skidorna helt olika karaktär beroende på detta. Från att varit tungstyrda eller nästan plogat i kurvor, till en allround känsla där de fungerar bra i lössnö och på led utan att upplevas som tunga eller nervösa.

Har tidigare haft SLP PP, dock på en TNT. Dessa upplevde jag nervösa oavsett inställningar, dock klar förbättring över originalskidan och prisvärda! Livsfarliga vid skare dock.

Ska även prova Blade skidan i vinter på en bekants Freeride.
 

pille

Välkänd medlem
29 mar 2010
135
4
18
Östersund
Ska just till och klämma på ett par blade skidor på min summit, då orginal skidan blev något krokiga efter en lite sten känning.. Ska bli spännande och se om det blir någon märkvärdig skillnad.
 

Nalta

Välkänd medlem
27 jan 2011
357
0
16
Har tidigare kört C&A MTX och upplevde dessa som väldigt fina på led faktiskt. De hade väldigt bra flyt i lössnö, för bra i en del situationer. Deras bredd gjorde att de kändes lite svårbrutna ibland och kunde upplevas som tungstyrda under en del förhållanden på led.

Även jag kör BX i år på min Freeride. Hittils tycker jag de har fungerat fint! Följsamma efter led, inte alls känsliga eller tungstyrda för den delen direkt heller jämfört med MTX. Inga som helst problem att bryta omkull heller och ger bra styrning även på skrå.

Har lekt en del med mina dämpar inställningar en hel del nu i början och märker i samband med de, att precis som alla andra skidor så får BX skidorna helt olika karaktär beroende på detta. Från att varit tungstyrda eller nästan plogat i kurvor, till en allround känsla där de fungerar bra i lössnö och på led utan att upplevas som tunga eller nervösa.

Har tidigare haft SLP PP, dock på en TNT. Dessa upplevde jag nervösa oavsett inställningar, dock klar förbättring över originalskidan och prisvärda! Livsfarliga vid skare dock.

Ska även prova Blade skidan i vinter på en bekants Freeride.

Håller med dej! Vad körde du för inställningar för att få BX lättstyrda på led?
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Kör med bakre fjädern i boggien på läge 3, centerfjädern är spänd till ungefär 3/4. Hög och låg komp på klick 15-16 räknat från låg till hög.

Främre dämparna är relativt mjuka med 13 klick från låg till hög på kompressions dämpningen.

Prova leka runt med skidtrycket tills du upptäcker hur mycket/lite du behöver justera för att få dem att bete sig som du vill ha dem. :)

Kolla även skidornas "toe in" respektive "toe out" vinkel. Jag fick med en liten instruktion när jag köpte mina BX som visade hur mycket skidorna skulle justeras, genom att mäta avståndet mellan den främre spetsen på skidorna och avståndet mellan bakkanten på skidorna.
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Ska just till och klämma på ett par blade skidor på min summit, då orginal skidan blev något krokiga efter en lite sten känning.. Ska bli spännande och se om det blir någon märkvärdig skillnad.
Berätta gärna hur du tycker dom är!
 

skidoo_ss24

Välkänd medlem
4 nov 2004
622
0
16
Ockelbo
Tack för alla inlägg! Har vart inne på xtx, bx och blade. Har hört ganska mycke negativt om både xtx och bx, framförallt att dom är tungstyrd, så de är intresant å se hur alla tycker olika, men en stordel ligger i skidtrycket som MallaN skrev!
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Kör med Rasmussen kapade SLP PP, är kanon nöjd med dom förutom i skarföre men då åker man helst inte skoter iafa hahaha!!! Jo de gör man väl men inte så njutbart direkt!
OT: Det var ju på skare som 90-tals yamahan gick som bäst :)