Vad blir nästa tekniska steg?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Hondas motor med ovala kolvar var väll bara ett tricks för att komma undan någon regel då man bara fick ha 4 cylindrar och totalt 500cc, men för att konkurrera med 2 taktarna så körde man med ovala kolvar så man kunde köra med dubbelt så många ventiler som om det vore en 8cylindrig.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Hondas motor med ovala kolvar var väll bara ett tricks för att komma undan någon regel då man bara fick ha 4 cylindrar och totalt 500cc, men för att konkurrera med 2 taktarna så körde man med ovala kolvar så man kunde köra med dubbelt så många ventiler som om det vore en 8cylindrig.
Mycket möjligt, men motorbredden bör kunna misnkas något, däremot vore det nog eklare att bygga en V, eller boxermotor om bredden är ett problem. Att bygga singelpipan blir inte kul däremot =)
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Intressant om skotertillverkarna ger sig in på snowbikes.
Snowhawks blev ju ingen succé men kanske istället något som påminner om dagens snowbikes?
100 kg lättare än en snöskoter och med en motor med 80-90 hk kommer man ganska långt.
Siktar man på högre effekt blir risken att den blir för tung. Poängen är ju att inte upprepa snowhawks misstag.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
100 kg lättare än en snöskoter och med en motor med 80-90 hk kommer man ganska långt.
.
Visst vore det kul att se en snowbike från någon tillverkare...
Men har svårt att se att dom ska kunna få den att väga ca 90 kg torr?
Vad väger era snowbikes idag?
Har noterat erat viktrace, men minns inga vikter på kompletta maskiner...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Kan aldrig tänka mig att du får en snowbike under 100kg. En vanlig Crossmaskin väger ju över 100. + då en boggie och gummimatta på det.
Håkke_B kör ju Yamaha så 100kg lättare för han är ju typ nånstans under 140kg. ;)

Håkke_B: Men kan tillverkarna verkligen konkurrera med en modern snowbike? Jag menar i pris? Vet inte vad kittet med matta m.m. går på? Men om vi siktar högt så 45k?

Då får du en Cross/Enduro för typ 90k, + snowbike för totalt 135k. För att då köpa något som "bara" är en snowbike bör väl priset vara max 100k. Det blir ju liksom inget gemeneman tar ut familjen och pimplar med? Har du testat montera dragkrok?:p

OBS att jag utgår från en maskin som skulle se ut i princip precis som en snowbike då, inge specialdrivlina m.m.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Utan att vi ger oss in i alltför invecklade viktresonemang så är faktiskt en snowbike inte långt från 100 kg lättare än en fulltankad mountainmaskin.
En fulltankad Summit ligger i storleksorningen ca 250 kg
En fulltankad Bergshäst 165 kg med turbo och utan turbo uppskattningsvis 155-160.
Helt klart är bränslevolymen i en snowbike mindre men samtidigt förbrukningen ungefär hälften.

Problemet med prisdiskussioner är att vi oftast tänker oss en snowbike som komplement till skoter. Då upplevs det förstås ganska dyrt att äga både en skoter och en snowbike. Kan man tänka sig enbart köra snowbike är saken en annan.
Prisskillnaden mot en skoter finns men den är inte så stor i sammanhanget. Med större volymer och fler tillverkare kan kanske priset pressas mer?

Här en viktexempel på en KTM450 exc utan turbo.
167,6 kg fulltankad, 13l extrabränsle, ktm orginal vtgsats + hylsnyckelsats 4-20mm med spärrskaft å mejsel plus att de är bågra hg snö på skidan å i bloggen

 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag klistrar in en månadsgammal diskussion från min projekttråd här. Den passar bättre här.

För mig är det fortfarande märkligt att Yamaha inte bara bygger en liknande maskin och säljer.. Fixa problemen i framvagnen, längre matta och turbo med lågt tryck.. 120 000 och en grym instegsmaskin i lössnöåka


Oavsett märke så verkar många nyare skotrar vara "halvfabrikat" som ska byggas
om för minst 20000 innan man ger sig ut på vidderna .....

Skotertillverkarna måste ju vara urusla på att möta kundernas önskemål , eller ???


Det här blir långt...
Gissar att Phazern läggs ner alternativt uppdateras rejält 2016 eller snart därefter. Men det vore fint med en ny liten, lätt, smal (gärna med ännu smalare och ännu längre matta) och lång fyrtaktande ersättare. Gärna överladdad och rättvänd motor (som Yamaha har nu). Gärna med ännu mer ergonomi från crossvärlden.

....
Slående när man skruvar i snöskoter (har mer erfarenhet från hojar) är hur mycket vikt det skulle kunna gå att spara. Och hur ålderdomligt chassiet egentligen är. Teknik, uppbyggnad och material känns årtionden efter det man hittar på moderna sporthojar. Häromdagen drog jag till med "rambyggda jänkare" i jämförelsen mot moderna sporthojar, något överdrivet, men, ja.. Typ.
Motorn på Phazern är dock så vitt jag kunnat utröna en välutvecklad och sofistikerad liten rova. Närapå en juvel. Skulle lätt kunna tänka mig den i en hoj.

Nåväl, i framtiden tänker jag mig snöskotrar med deltabox/rörram och/eller helgjutna/pressade i kolfiber/aluminium där kaross och chassie och vitala delar är en enda bärande del.
Den ofjädrade vikten och vikten på boggien i helhet bör ju också gå att få ner rejält?
Variatordrift är ju ball, men kanske borde skotervärlden ta sig en titt på BMW:s utveckling av remdrift? De får ju remmar (nåja, liknar mer superavancerade kedjor) att hålla i tiotusentals mil och med långt över 200 hk och massor med vrid – detta med minimal förlust i kraftöverföringen.

På tal om att minimera kraftförluster, borde det inte gå att göra lättare drivband/mattor? Är verkligen gummi/glasfiber/cord det bästa materialet? Kanske kolfiber, moderna textiler, metaltextil, nylon eller blandningar skulle fungera? Och eftersom mattan enligt fysikens lagar strävar efter att bli rund när den kommer upp i hastighet, så bör man väl bygga boggien så "rund" och hög som möjligt?

Antar att teknikeftersläpningen (i mitt tycke) mot mc har att göra med att snöskotrar säljs i sådana små upplagor i jämförelse. Vilket gör det svårt att räkna hem utvecklings- och material/maskinkostnader? Eller beror det på tradition och stockkonservativa köpare?


Jag svarar väll lite kortare för att kompensera, men jag har resonerat lika och tycker det är jävligt märkligt att inte mer händer, tycker det vore tämligen "lätt" att utveckla det som säljs i dagsläget..


Vill man inte så är allting svårt ;-)


Exakt! Och finns det inga incitament så är det dessutom onödigt.


Japp !
Folk köper ju så varför lägga ned en massa pengar på dyra förbättringar !
Titta bara på hur många 2-taktare som skurit efter några hundra mil
och ändå knyter folk näven i fickan och byter kolvar igen och igen ....


Jag är egentligen väldigt förtjust i tvåtakt (har även en fäbless för wankel). Men som du säger, skoterägare har liksom tyckt att typ100 mil är en lämplig serviceintervall, vilket egentligen är absurt. Inte ens de som åker RD eller RX7 skulle acceptera det (och de accepterar mycket).

Tänker att vi i Sverige har resurser och kunnande nog för att revolutionera branschen, det som saknas är väl ekonomiska incitament?


Saken är ju precis som du säger. Vist kan man säkert göra allt du säger och få en super maskin. Men jag är rätt säker att ingen tillverkare är sugen på att lägga hundratals miljoner på utvecklingen.

Eller snarare. Jag tror ingen slutkund är beredd att betala för utvecklingskostnaden. Det säljs för lite maskiner.

Ta Yamaha t.ex. som är ett jätte företag, utan problem hade dom kunna lagt ner 500mille och gjort en super skoter. Men dom hade ju aldrig fått tillbaka pengarna... Istället låter dom A-C bygga maskinerna åt dom.



Det är väl tyvärr lite därför det uppanbarligen bär sig att låta köparna göra "slut testerna" allt som oftast...


Det är skillnad på deltabox och deltabox, yamaha har haft deras deltabox sedan 2003 i RX1an och Apex.



Och sedan så allt du säger ang att din phazer har ett uråldrigt chassi, ja.

Yamahas enda styrka är dess drivlina. Allt annat är i den sämsta klassen.

bra motor och en variatorkalibrering som funkar. De gjorde sig en jättetjänst som adopterade Arctic's chassi.



Deltabox





Deltabox





Och phasermotorn är fin, i sitt NA skick, men den är för klent byggd för att förtjäna samma goda rykte som dess större bröder i överladdad kostym. Det är inte alls samma kaliber.



Kommer du köra med fullt laddtryck i Phazern?





ah ok!


Håller med. Det är skillnad på dem. Men det är en bit på vägen till att använda motorn som bärande del i chassiet.

Ang. Yamacaten: Jag tänker mig en utveckling en bra bit bortom samtliga nuvarande chassien. Grundkonstruktionen som i stort är densamma på samtliga tillverkare är gammal och underutvecklad – i jämförelse men sportbils- och motorcykelvärlden. Sen att det skiljer mellan märken är inget jag motsäger.

Det känns som om skotervärlden är för liten för att få vara med, eller åtminstone satt på undantag, när resten av fordonsvärlden leker tillsammans.


Det är slående hur överens vi tycks vara. Men kanske borde diskussionen ha en egen tråd..?

... Och där är vi nu.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Problemet med prisdiskussioner är att vi oftast tänker oss en snowbike som komplement till skoter.
Jag kan mer tycka problemet är, vem köper en specialbyggd snowbike istället för en cross/enduro+bandkitt? Vad ska göra att någon väljer att köpa en specialmaskin istället för en helt vanlig cross för 70-80k plus bandkit?
Ska man betala 100k+ för en fabriksbygd snowbike krävs det att den är mkt bättre än en ombyggd enduro.
Snowhawk är ju t.ex. väldigt ovärd jämfört med en EXC 450 med bandkit. Av flera anledningar, men främst för att för ungefär samma peng får jag en enduro jag kan köra på sommaren + en snowbike på vintern. Jämfört med en maskin som endast kan brukas på vintern.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Visst är det trevligt att ha en maskin som går att använda alla årstider.
Samtidigt betalar många gladeligen 140k för en skoter där inga hjulkonverteringssatser finns att tillgå :)

Själv har jag nördat ner mig i snowbikes till den grad att jag aldrig monterar på hjulen på sommaren. Då får den stå parkerad precis som skotern gör.


Edit:
Några omröstningsresultat från snowest snowbikeforum:

 
Last edited:

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
En fråga gällande snowbikes Håkke_B, hur funkar den i snön? Tar den sej fram bra?

Var lite sugen på en sådan men i det syftet att isf ersätta snöskotern helt och bara ha snowbike.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
En fråga gällande snowbikes Håkke_B, hur funkar den i snön? Tar den sej fram bra?

Var lite sugen på en sådan men i det syftet att isf ersätta snöskotern helt och bara ha snowbike.
Är det dom som lämnar rännor i skoterleden? Värst är nog ändå alla rena cross-motorcyklar som ska va å köra sönder leden.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Många som vi träffar på bensinmacken är nyfikna och frågar om dessa maskiner öht går att köra utanför skoterleden. Tidigare bandsatser såsom 2moto, Snowcycle och Explorer var nog mera till för skoterledskörning men Timbersled mountain horse och Bergshästen är något helt annat.
Det här är renodlade lössnömaskiner!

I rätt terräng är framkomligheten faktiskt bättre än skoter. Klättra snabbt rakt uppför en lång brant sluttning är skoter outstanding. Samtidigt är det lätt med hästen att vika av och skråa sig upp. Är skogen tät är du först uppe på toppen! En medelmåttig snowbikeförare är nästan lika bra som en proffsskoterförare. Skoter är kul, inget snack om den saken men det här är roligare.
Sök på tuben Timbersled mountain horse, så finner du en del fräna filmer där man kanske kan bedöma framkomligheten.

Band till hojar har funnits länge men dom har fungerat dåligt och mycket märkliga konstruktioner. Man ser tydligt att det knappast varit konstruktörer med skotererfarenhet som varit framme.
Mest handlar det om för smal matta, tveksam attackvinkel bristande fjädringsegenskaper.
Här några exemel på dåligt fungerande bandsatser på marknaden:

AD boivin Explorer, skum drivning av mattan, obefintlig attackvinkel.

Radix 2moto, obefintlig attackvinkel, ineffektiv fjädring av boggien

Snowcycle, för smal matta
 
Last edited:

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag skapade den här tråden och för min del är det helt ok om ni diskuterar crossar med bandsats här. Förövrigt så är det tråkigt att använda ett engelskt uttryck som snowbike om ett fordon som helt och hållet är tillverkat i Sverige och Europa.

Dessutom kan det omöjligt finnas så mycket att diskutera om snöcrossar.
"Kolla här, jag har förstört min KTM."
"Det har jag också!"